קטגוריית הקומפקטיות החמות עוברת שינויים גדולים בשנים האחרונות. מצד אחד הולכים ועוזבים אותנו דגמים חמים של פיג’ו, אופל ורנו שנכחו בקטגוריה מזה עשרות שנים, כשמצד שני היצרניות שנמצאות בזירה דוחפות מעלה את רמת הביצועים והקיצוניות של הדגמים הקיימים, תוך שימוש בטכנולוגיה העדכנית ביותר וניסיונות לקצץ עוד כמה שניות מזמן ההקפה בנורבורגרינג.
הונדה סיוויק טייפ R החדשה שנוחתת בישראל בימים אלו היא דוגמא מצוינת. מדובר בדור השישי לגרסת הביצועים של הסיוויק, שמציג נתונים מרשימים במיוחד, ששמים אותה בפסגת הקומפקטיות החמות בעלות ההנעה הקדמית: תאוצה מ-0 ל-100 קמ”ש ב-5.4 שניות בלבד ומהירות מרבית של 275 קמ”ש. שיפור של 0.4 שניות לעומת הטייפ R הקודמת למרות שהדור החדש מעט כבד יותר. כבונוס, סיוויק טייפ R החדשה קבעה את זמן ההקפה המהיר ביותר למכוניות הנעה קדמית במסלול סוזוקה ביפן. תהיו בטוחים שבהונדה כבר מתכננים לבצע אותו הדבר גם בנורבורגרינג, לאחר שהטייפ R הקודמת החזיקה בשיא עד שהודחה על ידי רנו מגאן RS.
את הנתונים הללו משיגה הונדה סיוויק טייפ R בזכות גרסה משודרגת של מנוע ה-2.0 ליטר מהדור הקודם. ניהול מנוע חדש, סעפת יניקה משופרת ועוד אי אלו שינויים מאפשרים לו לספק כעת 329 כ”ס (תוספת של 9 כ”ס) המתקבלים ב-6,500 סל”ד ומומנט של 42.8 קג”מ הזמינים בין 2,500 ל-4,000 סל”ד. כדי להוריד את הכוח הזה לגלגלים הקדמיים בצורה יעילה מצויידת הטייפ R בדיפרנציאל מוגבל החלקה, גאומטריית מתלה קדמי ייחודית להפחתת לוחמת ההגה וצמיגי משלין פיילוט ספורט 4S במידה עצומה של 265/30.
בכל מקרה, כדי לאמת את נתוני התאוצה הללו תצטרכו להיות מדויקים בשילוב ובתזמון של רגל שמאל עם יד ימין, שכן הונדה סיוויק טייפ R מגיעה אך ורק עם תיבת הילוכים ידנית בעלת שישה יחסי העברה. חריג בהחלט בעידן שבו תיבות כפולות מצמדים סופר יעילות או תיבות פלנטריות מרובות יחסי העברה הפכו להיות בחירה טבעית. בטייפ R הנוכחית קוצרו יחסי ההעברה ונוספה מערכת Rev Match משופרת להתאמת הסל”ד בהורדת הילוך.
מבחינה ויזואלית, שומרת הונדה סיוויק טייפ R על המסורת של קודמותיה, עם בתי גלגלים תפוחים, שפע כונסי אוויר, שלושה פתחי פליטה מאחור וספויילר אחורי עצום, אם כי חייבים להודות כי התוצאה הסופית הרמונית יותר ופחות צעקנית מאשר שני בשני הדורות הקודמים. ועדין, תשומת לב לא תהיה חסרה לכם. גם תא הנוסעים שומר על האלמנטים המוכרים, עם מושבים ספורטיביים מרשימים, ריפודים שטיחים וחגורות בצבע אדום זועק, ידית הילוכים מאלומיניום ומושב אחורי שמוגבל לשני נוסעים בלבד.
בתחום השלדה מגיעה הונדה סיוויק טייפ R החדשה עם בולמים אדפטיבים בעלי מספר מצבי כיול, בהתאם למצבי הנהיגה העומדים לבחירת הנהג השולטים גם על תגובות המנוע והמצערת, צליל המפלט ותגבור ההגה. את החבילה משלימים הגה בעל 2.1 סיבובים מנעילה לנעילה, מפשקי סרנים מורחבים ומערכת בלימה מתוצרת ברמבו.
תג המחיר של סיוויק טייפ R החדשה עומד על 314 אלף שקלים, גבוה משמעותית מקופרה לאון VZ ורנו מגאן RS, אך רחוק מאד ממחירי הגרמניות כפולות ההנעה. כך שכמו בעבר, בפרט שהיא מגיעה עם תיבת הילוכים ידנית שבקומפקטיות חמות אחרות לא מוצעת אפילו כאופציה, הונדה סיוויק טייפ R תישאר יוצאת דופן בקטגוריה המצומצמת.