אחרי שצ’רי טיגו 8 הפך לרכב ה-7 מקומות הנמכר ביותר בישראל, צ’רי מנסה לטפס מדרגה אחת גבוה יותר עם הטיגו 9. זהו קרוסאובר גדול, מאובזר ומחושמל יותר, שמכוון ללקוחות שמחפשים רכב משפחתי מרווח אבל יחד עם זאת מצפים לרמת איכות ויוקרה גבוהה יותר כשהם באים להוציא יותר מ-200 אלף שקלים על פתרון תעבורתי עם 7 מקומות ישיבה.
צ’רי טיגו 9 הוא ארוך, רחב ומרשים יותר מהטיגו 8, ומביא איתו חבילת אבזור עשירה במיוחד לצד מערכת הנעה פלאג-אין היברידית חזקה המפיקה 428 כ”ס עם טווח חשמלי מוצהר של קרוב ל-150 ק”מ. תג מחיר של 245 אלף שקלים מעמיד את טיגו 9 ישירות לאזור שבו משחקים סקודה קודיאק והגרסאות המאובזרות של מיצובישי אאוטלנדר, אך עם גודל ורמת הידור של הסנטה פה והסורנטו היקרות משמעותית ומאובזרות פחות.
זהו ניסיון של צ’רי להראות שהיא כבר לא רק “אלטרנטיבה זולה”, אלא שחקנית שמבקשת להתקרב לליגה של הגדולים, אבל כדי להיות שם לא מספיקה רק האריזה ונדרשת התמודדות עם נקודות החולשה המוכרות של דגמי מותג, בעיקר בתחום נוחות נסיעה והתנהגות הכביש.
סקירה ראשונית
כפי שציינו, צ’רי טיגו 9 הוא רכב גדול. עם אורך של 483 ס”מ, גובה של 174 ס”מ, רוחב של 193 ס”מ הוא גדול בחצי מידה מהטיגו 8, כשהצמיחה העיקרית באורך הוקדשה לבסיס גלגלים שצמח ב-9 ס”מ ל-280 ס”מ. המידות הללו ניכרות כשמסתכלים עליו. השבכה הקדמית הגדולה לא מנסה להצניע את הגודל, להיפך, ויחידות התאורה הצרות מתגמדות לידה. מהצד הטיגו 9 מציג קשתות גלגלים גדולות המאכלסות חישוקי 20 אינץ’, שנראים, איך לומר בעדינות, סיניים בעיצובם. ידיות הדלתות מוסלקות בגוף המכונית לטובת מראה נקי ומודרני, וקו החלונות מייצר עניין בקורה האחורית בזכות עיצוב דינאמי שמקל במעט על הצללית המגושמת שמגיעה בדרך כלל ברכבי פנאי בעלי שבעה מושבים. מאחור ספויילר נאה, יחידות תאורה המחוברות ביניהן והכיתוב C H E R Y באותיות גדולות, שמראות שלסיניות כבר אין מה להתבייש.
בתא הנוסעים ניכרת סביבה נעימה עם איכות החומרים, ההרכבה והגימור טובים למדי. מול הנהג מסך אינפורמטיבי ומימינו מסך מולטימדיה ענק. כל כך ענק שהפינה השמאלית התחתונה שלו מוסתרת על ידי גלגל ההגה בתנוחת הישיבה שנוחה לי. בין המושבים משענת יד שמתחתיה תא אחסון נדיב בגודלו שמציע תאורה ומיזוג. בכלל, לטיגו 9 יש שפע אבזור: חימום, אוורור ועיסוי במושבים הקדמיים, רמקול במשענת הראש לטובת שיחה פרטית, תצוגה עילית, חימום בגלגל ההגה, גג שמש פנורמי, טעינה אלחוטית. פריטים שנדיר למצוא גם ברכבים כפולים במחיר.
איכות החומרים ושפע האבזור ממשיכים גם לשורת המושבים האמצעית, שם תמצאו מרחב פנימי מכובד, וילונות צד נשלפים, חימום ואוורור(!) במושבים. אותם מושבים אגב גם נעים קדימה ואחורה באופן חשמלי. כמקובל ברכב מקטגוריית רכבי הפנאי בעלי שבעה מושבים, הכניסה למושב האחורי אינה קלה ומצריכה תרגילי לוליינות במידה ועברתם את גיל 12. המקום לרגלים תלוי בחסדיהם של היושבים בשורה האמצעית, כלומר עד כמה הם יבחרו להזיז את המושב שלהם קדימה. במידה ושורת המושבים השלישית פתוחה, תא המטען מצומצם ומסוגל לאכלס רק 143 ליטר של ציוד. קיפול השורה השלישית ישנה את המצב באופן משמעותי, כאשר נפח תא המטען יצמח משמעותית ויאכלס 819 ליטר של ציוד.
על הכביש
את הצ’רי טיגו 9 מניעים לא פחות מארבעה מנועים: שלושה חשמליים (שניים מלפנים ואחד מאחור) ואחד בנזין. ההספק המשולב 428 כוחות סוס, כאשר מנוע הטורבו-בנזין בנפח 1.5 ליטר מספק מצידו 143 כ”ס והמנועים החשמליים משלימים את השאר. סוללת ה-34.46 קוט”ש מאפשרת למנועים החשמליים להניע את הטיגו 9 למרחק של 148 ק”מ על חשמל בלבד על פי הצהרת היצרן, ובשילוב מיכל דלק בנפח 70 ליטר, הטווח המשולב המוצהר מרשים למדי: מעל 1,100 ק”מ. בפועל לא תהיה בעיה לחצות את ה-100 ק”מ על חשמל בלבד בקלות רבה, הרבה מעבר לנסועה היומית של רוב הנהגים בארץ.
הביצועים, כצפוי, מרשימים. במיוחד במצב ‘ספורט’ בו תגובת דוושת התאוצה מהירה למדי, אשר בשילוב ההנעה הכפולה, יורה את הטיגו 9 מעמידה ל-100 קמ”ש תוך 5.4 שניות בלבד. למרות שלמנוע הבנזין שלושה הילוכים בלבד, המנועים החשמליים מפצים על כך, ולטיגו 9 יש מספיק כוח זמין בכל מהירות ותוואי. לטיגו הספק מרשים אך גם המשקל, 2.3 טונות, מרשים לא פחות. אף על פי זאת, מהנדסי צ’רי בחרו לצייד את הטיגו 9 במתלים קונבנציונאליים, עובדה שהעלתה תהיות עוד בטרם התנענו את כל המנועים. בנסיעה בעיר מתגלה הכיול הרך יחסית בו בחרו מהנדסי צ’רי. הטיגו מטפל באופן טוב במהמורות והנסיעה נוחה. מנגד, אי אפשר להחביא את המשקל ובמידה ותלחצו את הטיגו תגלו את מגבלות הכיול הרך בשילוב המשקל, מה שלא יעודד אתכם להמשיך ולדחוק בו. האם צריך לחייב רכבים מעל הספק ומשקל מסוים להיות מצוידים במתלים אדפטיביים? אנחנו לגמריי בעד.
לטיגו 9 מספר מצבי נהיגה הנשלטים באמצעות חוגה נוחה בקונסולה המרכזית. חלק מהם מוכוונים לכאורה לשטח. מנגד, עם מרווח גחון של 18.3 ס”מ בלבד וצמיגי כביש במידה 245-50-20, אל תצפו ליכולת שטח מרשימות מעבר לשבילים כבושים, וניכר כי עיקר יתרונה של ההנעה הכפולה של הטיגו 9 הוא להוריד את הכוח הרב לכביש, ואת זה הוא מבצע באופן לא רע בכלל.
הכל כלול
צ’רי טיגו 9 הוא אחד הדגמים המשמעותיים ביותר שצ’רי השיקה עד היום, כשהוא מצליח להציג קפיצה ברורה ביכולות, בביצועים ובעיקר ברשימת האבזור. המערכת ההיברידית-נטענת החזקה מספקת שילוב של כוח וטווח חשמלי שימושי, ומי שמטעין את הרכב בקביעות ייהנה מחיסכון אמיתי בעלויות הדלק לצד ביצועים שמעמידים גם רכבים יקרים הרבה יותר באור פחות מחמיא.
מנגד, התנהגות הכביש עדיין רחוקה מהרמה לה היינו מצפים, בטח עם נתון הספק כזה. למרות זאת, אם משקללים לרשימת היתרונות והחסרונות את המחיר שבו הוא נמכר, 245 אלף שקלים, הטיגו 9 מציע הרבה מאוד רכב תמורת הכסף, ומסמן שוב עד כמה המותגים הסיניים אטרקטיביים מבחינת התמורה למחיר. עבור משפחות שמחפשות שבעה מושבים, כוח ואבזור מרשים ללא תג מחיר מופרז, הטיגו 9 מהווה חלופה שקשה להתעלם ממנה.
צ’רי טיגו 9 – תעודת זהות
מנוע: טורבו-בנזין 1,500 סמ”ק ושלושה מנועים חשמליים, הספק משולב: 428 כ”ס, תמסורת: אוטומטית, 3 הילוכים, הנעה כפולה, בסיס גלגלים: 280 ס”מ, משקל: 2,308 ק”ג, מ-0 ל-100 קמ”ש 5.4 שניות, מהירות מרבית: 180 קמ”ש, צריכת דלק ממוצעת (יצרן): 59 ק”מ לליטר, מחיר: 245 אלף שקלים.





















