אוברדרייב – אתר רכב ואופנועים
  • דו-גלגלי
  • חדשות
  • מבחני דרכים
  • מגזין
  • וידאו
  • דו-גלגלי
  • חדשות
  • מבחני דרכים
  • מגזין
  • וידאו
פורשה 904 חוזרת לחיים
ראשי » חדשות » פורשה 904 חוזרת לחיים

פורשה 904 חוזרת לחיים

אחת המכוניות היפות והנחשקות בהיסטוריה של פורשה זוכה לשחזור מודרני ויקר על ידי סדנת Arefal ההולנדית, אבל לא על בסיס המקור הנדיר

אופיר דואק 08/10/2025 צלם: Arefal

אופנת ה”רסטומוד” הפכה בעשור האחרון לאחת התופעות המלהיבות ביותר בעולם רכבי האספנות., וכבר מזמן לא מדובר בהשתלת רכיבים מודרניים כדי להשביח קלות מכונית קלאסית. עוד ועוד סדנאות, חלקן קטנות ובוטיקיות, לוקחות מכוניות אייקוניות ומעניקות להן חיים חדשים עם מכלולי קצה אקזוטיים ורמה יוצאת דופן של ירידה לפרטים. אספני הרכב הטהרנים יחלקו לא פעם על ההתרחקות מהמקור, אבל עבור מי שיכול להרשות לעצמו מכונית שעברה רסטומוד היא סמל סטאטוס חדש (ע”ע היצירות של סינגר לדוגמא).

הפרשנות הרחבה של “רדסטמוד” מאפשרת לסדנאות ליצור גם שחזורים לא שגרתיים למכוניות ממש נדירות. דוגמא טובה לכך היא הפרויקט של סדנת Arefal ההולנדית שחשפה מעין שחזור מודרני לאחת מהמכוניות הנחשקות של פורשה משנות ה-60, ולא, לא מדובר על עוד פרוייקט שחזור של 911 (שלא שנמאס לנו מכאלו). בסדנה החליטו ליצור שיחזור של פורשה 904, אחת המכוניות היפות והנדירות שייצרה פורשה אי פעם.

ה-904 שכונתה גם קאררה GTS נולדה בשנת שנת 1963, שזו השנה שבה כידוע הוצגה בתערוכת פרנקפורט ה-911 שהפכה מהר מאד למכונית המזוהה יותר מכל עם יצרנית מכוניות הספורט משטוטגארט. בעוד ה-911 נולדה כיורשת ל-356 כי פורשה הייתה צריכה למכור מכוניות, ה-904 נולדה כי כל יצרנית מכוניות ספורט צריכה גם לקצור תהילה על המסלול כדי למכור מכוניות.

מצאו את ההבדלים. פורשה 904

מה שהוביל ללידתה של ה-904 היא ההחלטה בפורשה להתמקד במרוצי כביש אחרי שפרשה בשנת 1962 מהפורמולה 1. בחברה החלו לפתח מכונית שתעמוד בתקנות של קבוצת גרופ 3 של ה-FIA, שגם דרשה ייצור של 100 יחידות לפחות בתקינת כביש מלאה שימכרו לציבור. לפורשה לא הייתה בעיה עם זה. התוצאה הייתה מכונית ספורט זעירת מידות (בסיס גלגלים של 230 ס”מ בלבד) בעלת מרכב אווירודינמי בתצורה של מנוע מרכזי אחורי.


100 היחידות הראשונות שיוצרו מהמכונית בין השנים 1964 ל-1965 היו בעלות מנוע בוקסר ארבעה צילינדרים מקורר אוויר עם גל זיזים עילי כפול שסיפק 180 כ”ס מרשימים מאד לאותה התקופה, בשידוך לתיבת הילוכים ידנית בעלת חישה יחסי העברה. פורשה ייצרה עוד 6 יחידות המכונית כאבולוציה למקור, חלקן עם מנוע בוקסר 6 צילינדרים שמקורו ב-911 וחלקן עם מנוע בוקסר 8 צילינדרים שמקורו בפורשה 718. במשך שנתיים זכתה ה-904 להצלחה גדולה במרוצים והעניקה לפורשה שתי זכיות בקטגוריית ה-2.0 ליטר באליפות מרוצי ה-GT, לפני שפינתה את מקומה לדור הבא בשושלת – ה-906.

 

השחזור של סדנת Arefal לא אמור להתבצע על בסיס פורשה 904 מקורית. הן פשוט נדירות מידי ויקרות מידי. במקום זאת הבחירה הטבעית היא לבצע את הבניה מחדש על בסיס פורשה 914 בעלת המנוע המרכזי שמאפשרת להיות נאמנה למקור מבחינת התצורה, ומה שחשוב לא פחות: היא הנפוצה יחסית אותה ניתן למצוא במחיר נוח כבסיס לפרויקט. כפי שניתן לראות בתמונות של המכונית אותה מכנים בסדנה AE94 נאמנה מאד לעיצוב המקורי וזה כולל את החיפויים השקופים האווירודינמיים לפנסים המתחברים לכנפיים המעוגלת, כונסי האוויר מאחור חלונת הצד והחיבור בין הקורה האחורית לכנפיים האחוריות. עם זאת, הדלתות בגרסה המודרנית מהוות חלק מהגג. ירושה תצורת הטארגה של ה-914.

בסדנה מצהירים שאת המכונית יניע המנוע בוקסר שמונה צילינדרים מקורר אוויר בנפח 4.0 עם הספק של כ-400 כ”ס. כיוון שמדובר בתצורת מנוע שלא ממש הייתה קיימת גם אצל פורשה עצמה, זה לא יהיה הימור גדול להעריך שהתכנון לחבר שני מנועים 2.0 ליטר של ה-914 (שמקורם בכלל בפולקסווגן טרנספורטר, אבל זה כבר סיפור אחר). אנשי הסדנה טוענים שקוזוורת’ תעזור בפיתוח המנוע, ולצידה הם מתכוונים להסתייע בעוד שמות ציניים לפרויקט. מולטמאטיק תסייע בתכנון המתלים והשלדה,  Tuthill תהיה אחראית על כיול המתלים, הבלמים יהיו מהתוצרת המובחרת ביותר של ברמבו והחישוקים הנאמנים לעיצוב המקורי יגיעו מ-BBS. תהיו בטוחים שגם המחיר יהיה בהתאם, ואם אתם סקרנים לדעת מהו אז תצטרכו להיות אחד מהלקוחות של Arefal שכמובן תתפור כל מכונית בהתאם לדרישות הרוכש.

AE94 Arefal פורשה פורשה 904 פורשה 914
« פוסט קודם
פוסט הבא »

תגובות

חדשות מקומיות
מערכות המולטימדיה לרוכב של Kukima בישראל

מערכות המולטימדיה לרוכב של Kukima בישראל

חשמל לשטח: אופנועי E-Ride Pro בישראל

חשמל לשטח: אופנועי E-Ride Pro בישראל

עופר אבניר משיקה את דגמי וספה 310

עופר אבניר משיקה את דגמי וספה 310

משפחת רכבי העבודה של CF מוטו מתרחבת

משפחת רכבי העבודה של CF מוטו מתרחבת

מבצעי ימי השופינג מגיעים ל-Xi Mobility

מבצעי ימי השופינג מגיעים ל-Xi Mobility

מהיר ועצבני בסוכות: הדראג חוזר לערד

מהיר ועצבני בסוכות: הדראג חוזר לערד

XI Mobility מציגה תכנית טריידאין לכלים חשמליים

XI Mobility מציגה תכנית טריידאין לכלים חשמליים

הנחות של עשרות אלפי שקלים: ימי מכירות מיוחדים ב-UMI

הנחות של עשרות אלפי שקלים: ימי מכירות מיוחדים ב-UMI

פייסבוק
‎אריאל אלסיבוני Over-drive‎
מערוץ הווידאו
מה חדש?
ב.מ.וו R12 GS במבחן: רטרו אדוונצ’ר

ב.מ.וו R12 GS במבחן: רטרו אדוונצ’ר

כמעט 800 ק”מ של טווח: מרצדס CLA החדשה בישראל

כמעט 800 ק”מ של טווח: מרצדס CLA החדשה בישראל

צ’רי טיגו 9 (מבחן דרכים):  הכל בגדול

צ’רי טיגו 9 (מבחן דרכים): הכל בגדול

אחרי לה-מאן, ג’נסיס רוצה גם מכונית על

אחרי לה-מאן, ג’נסיס רוצה גם מכונית על

אדוונצ’ר ודיוק: דגמי ה-790 החדשים של ק.ט.מ בישראל

אדוונצ’ר ודיוק: דגמי ה-790 החדשים של ק.ט.מ בישראל

BYD אטו 2 פלאג-אין (השקה עולמית): הפלאג-אין יורד אל העם

BYD אטו 2 פלאג-אין (השקה עולמית): הפלאג-אין יורד אל העם

אופל מוקה GSE (השקה עולמית): מחשבת מסלול מחדש

אופל מוקה GSE (השקה עולמית): מחשבת מסלול מחדש

הפורשה החזקה בהיסטוריה: הקאיין החשמלי נחשף עם יותר מ-1,100 כ”ס

הפורשה החזקה בהיסטוריה: הקאיין החשמלי נחשף עם יותר מ-1,100 כ”ס

החשמלית כאן, הפלאג-אין בדרך: BYD אטו 2 בישראל

החשמלית כאן, הפלאג-אין בדרך: BYD אטו 2 בישראל

סיבוב פרסה: מרצדס C63 AMG נפרדת ממנוע ה-4 צילינדרים ההיברידי

סיבוב פרסה: מרצדס C63 AMG נפרדת ממנוע ה-4 צילינדרים ההיברידי

בלי היברידי: בנטלי חוזרת למקורות עם ה-GT סופרספורט

בלי היברידי: בנטלי חוזרת למקורות עם ה-GT סופרספורט

עדכונים מהשטח: פורד ברונקו בגרסאות חדשות ל-2026

עדכונים מהשטח: פורד ברונקו בגרסאות חדשות ל-2026

BYD דולפין סרף (מבחן דרכים): שליחות עירונית

BYD דולפין סרף (מבחן דרכים): שליחות עירונית

סוזוקי GSX-8R ברכיבה ראשונה: נפלאות הפלטפורמה

סוזוקי GSX-8R ברכיבה ראשונה: נפלאות הפלטפורמה

אחרי הבנזין והחשמל, ג’אקו 5 נוחת גם בגרסה היברידית

אחרי הבנזין והחשמל, ג’אקו 5 נוחת גם בגרסה היברידית

ב.מ.וו 220 גראן קופה (מבחן דרכים): כרטיס כניסה לבוואריה

ב.מ.וו 220 גראן קופה (מבחן דרכים): כרטיס כניסה לבוואריה

  • Facebook
  • YouTube
  • Instagram

כל הזכויות שמורות לאריאל אלסיבוני ©

גלילה לראש העמוד