הרבה רעש לבן צף ברשת בזמן הפגרה, יש תקנות חדשות, הקבוצות עדכנו את המכוניות, יש קבוצות חדשות, ואם תרשה לי לגלות לך את הסוף רוב הסיכויים שעונת 2016 תסתיים בדיוק כמו שתי אלו שלפניה. המילטון ומרצדס אלופים.
מובילים
יהיה קשה להזיז את המילטון ומרצדס מהמקום שלהם. ומה זה המקום הזה? בוא נראה. בעונת 2014 נצחה מרצדס ב-16 מתוך 19 מירוצים 11 מהם כשלואיס המילטון מאחורי ההגה. בעונת 2015 שוב נצחה מרצדס ב-16 מתוך 19 מירוצים כשהמילטון מנצח “רק” ב-10 מירוצים.
כפי שאסביר בהמשך אין מכשולים אמיתיים מול מרצדס והמילטון ב-2016. מי שמקווה שתצוגת הנהיגה של רוזברג מסוף 2015 תמשך לתוך 2016, צריך לזכור שרוזברג התחיל לזרוח רק אחרי שהמילטון כבר שריין לעצמו את האליפות. כל עוד הבריטי יתרכז בנעשה על המסלול (ולא בקריירת השירה שלו לדוגמה) אליפות נוספת עבורו היא הימור בטוח למדי.
מה נשתנה
תקנות FIA ל-2016 אפשרו בעיקר משחקים אווידרודינמיים במכוניות. עד שייכנסו התקנות של 2017 לתוקף (שם נראה מכוניות שונות משמעותית) השינויים המכאניים ל-2016 זניחים. אם היה שינוי גדול יותר בתקנות אולי היתה הזדמנות ליצרנים אחרים לסגור את הפער שיש למרצדס. עם החוקים הנוכחיים עושה רושם שיהיה קשה למישהו, להתמודד מול חיצי הכסף.
היחידה שעשויה לעשות את זה זו פרארי, עם תוצאות טובות במבחני טרום העונה עושה רושם שהקבוצה ממראנלו צמצמה את הפער על המרצדס. אבל מבחנים ומירוצים לחוד, האם פרארי תצליח להיות מהירה ועקבית? זו שאלה מצוינת. אם כן, אין ספק שסבסטיאן פטל ישמח לגלות שהפרארי שלו היא יריבה ראויה למרצדס. הוא לא יצטרך הרבה יותר מזה בשביל להפוך את העונה הזו למרתקת.
מבחני הדירוג
FIA ממשיכה במסורת רבת שנים של החלטות הזויות. פורמולה 1 היא ללא ספק הקרקס המהיר בעולם, אבל זה לא אומר שהחבר’ה ב-FIA צריכים להיות ליצנים. לכבוד 2016 פרסמה הפדרציה חוקים חדשים למבחני הדירוג, בשיטת האלימינציה או נוק-אאוט אם תרצה.
מקצה דירוג 1: אורך 16 דקות ולאחר 7 דקות הנהג האיטי ביותר נושר (כל 90 שניות) עד שנותרים 15 נהגים.
מקצה דירוג 2: אורך 15 דקות ולאחר 6 דקות הנהג האיטי ביותר נושר (כל 90 שניות) עד שנותרים 8 נהגים.
מקצה דירוג 3: אורך 14 דקות ולאחר 5 הדקות הראשונות הנהג האיטי ביותר נושר (כל 90 שניות) עד שנקבע הפול-פוזישן.
דבילי? לגמרי. מיותר? בהחלט. מה היה רע עם מבחני הדירוג עד היום? אלוהים יודע. הנהגים כמובן יצאו נגד הנוהל המוזר הזה ומקצה לקצה בעולם הפורמולה 1 יש הסכמה שהשינוי לא מביא שום בשורה. לא לקבוצות ולא לצופים.
צמיגים
פירלי מציגה צמיג עם תרכובת גומי חדשה ל-2016 – אולטרא סופט. לפי פירלי זהו אינו צמיג דירוג אלא צמיג רך מאוד שיציע אחיזה גבוהה מאוד במסלולים איטיים וצפופים – שם אחיזה מכאנית חשובה מאוד. החיסרון של צמיג כזה יהיה אורך החיים הקצר שלו מן הסתם. פירלי מציעים כרגע בפורמולה אחת שבע תרכובות גומי, שש לאספלט יבש ואחת לאספלט רטוב. לכל מירוץ יגיעו פירלי עם 3 תרכובות לבחירת הנהגים.
אמריקה
אבל בוא נדבר על דברים משמחים יותר, יש קבוצה חדשה בפיטס, האאס האמריקאית. הקבוצה הזו היא הקבוצה האמריקאית הראשונה בפורמולה 1 מאז שלולה-האאס (אין קשר בין הקבוצות למרות השם) התחרו ב-1986. מאחורי הקבוצה עומד ג’ין האאס שמגיע מעולם הנאסקאר. האאס משתמשת בשלדה מתכנון של דאלארה (לא ראינו כזו מ-2010), במנועים של פרארי (ובתמיכה טכנית שלהם) ובמבחני הדירוג הציגה יכולת מפתיעה. ישנן כמה בעיות לידה כמובן (תפקוד מערכת הבלימה על חוט, לדוגמא) אבל בהחלט אפשר לצפות לתחרותיות מהקבוצה הזו אם היא תצליח לפתור את הבעיות בהן נתקלה במבחני טרום העונה.
חזרה למסלול
עונת 2016 תכלול 21 מירוצים לעומת 19 בעונות הקודמות, כשאחרי העדרות של ארבע שנים חוזר גרנד-פרי אירופה. המירוץ שנערך בפעם האחרונה בוולנסיה יצא לדרך ביוני השנה על מסלול רחובות חדש בבאקו, אזרביז’אן. עוד מסלול שחוזר לסבב הוא מסלול הוקנהיים (הידוע בכינויו הישן ‘מפרק המנועים’) שיארח את הגרנד-פרי הגרמני לאחר העדרות בת שנה.
וכך יוצאת לדרכה עוד עונת פורמולה אחת במסלול אלברט פארק באוסטרליה. יהיו לפחות 6 אנשים על הגריד שנצחו את המירוץ הזה בעבר – שניים מהם נוהגים במרצדס, ואחד מהם הוא אלוף העולם המכהן. לואיס המילטון הודיע בימים אלו ש”מסתתרת בי עוד יכולת” וסבסטיאן פטל מצהיר ש”לפרארי יש כמה הפתעות בשרוול”. בוא נקווה ששניהם צודקים ואולי, למרות כל מה שנכתב עד עכשיו – נזכה לקרב ענקים – מרצדס/המילטון מול פטל/פרארי בעונת 2016.