קל מאוד להתעלם ממכונית כמו מרצדס C43 AMG קופה. כשיושבת לך על הראש אחות גדולה כמו ה-C63 שכל כולה טרור מוטורי משובח על ארבעה גלגלים, קשה לבלוט.
אבל, מסתבר, להפתעתי הרבה, שבמרצדס חושבים, שלא כל העולם רוצה 500 כ”ס בגלגלים האחוריים של המכונית שלהם. לתחזק V8 כפול-מגדשים ולהחליף צמיגים פעם בשבוע. יש כאלו שרוצים מכונית שנראית טוב ונוסעת טוב וגם אולי אפילו, יירחם השם, תהיה עם הנעה כפולה לאותם ימים גשומים באירופה הקרירה.
אם באמת קיימים אנשים כאלו, שלא ששים להוציא 855,000 שקלים מהכיס עבור קופה מבצעת של מרצדס, אז אולי באמת יש הצדקה ל-C43. היא מציעה ביצועים טובים, הנעה כפולה ותג מחיר של 230,000 שקלים פחות. גם התחזוקה והבלאי אמורים להיות נמוכים משמעותית מה-C63. מרצדס AMG הגיונית? בואו נראה מה זה.
כעיקרון
בגדול אני מאלו שמאמינים שהתג של AMG צריך להופיע רק על משהו שיש לו לפחות 8 ציל’, 6 ל’ והנעה אחורית. מאז שה-V8 האטמוספרי הלך לעולמו ולמרצדס החלו משתמשים בתגי ה-AMG בקלות יתירה גם עם הנעה כפולה, הבנתי שהעולם משתנה. זה לא אומר שאני אשתנה איתו, אבל אולי לבכות את לכתו של עידן הופך להיות טרחני וגם קצת, צריך להגיד, מיותר.
אז מולנו עומדת מרצדס C43 לאחר מתיחת הפנים של 2018. זה אומר לגבי הדגם הספציפי הזה, שיש כאן ניסיון לבדל אותה מסתם C קופה ולתת לה ניחוח של C AMG קופה. בשחור המבריק הזה, עם הגריל הייחודי, פתחי הפליטה החדשים מאחור ועוד נגיעות אפשר בהחלט להגיד שהיא נראית תכליתית ונאה.
מבפנים זה כבר סיפור משמעותי יותר. למעשה תא הנוסעים מצליח לשחזר את זה של הגרסה הבכירה עם התפריטים הנכונים בלוח השעונים המעודכן, עם ההגה הבשרני והמוכר ועוד נגיעות שנותנות את ההרגשה הנכונה. המושבים, מרגישים קצת קשים מדי ולא תומכים מספיק. תנוחת הישיבה מצוינת ונמוכה כמו שצריך במכונית כזו. לחיצה על כפתור ההנעה ואפשר להתחיל. בוא נצא לדרך.
צליל מכוון
אולי המאפיין הברור ביותר של מכונית AMG הוא הצליל. בדור הקודם של המרצדס C43, מערכת הפליטה לא באמת נתנה ל-V6 כפול המגדשים הזה לשיר. אחד השינויים הבולטים כאן, היא מערכת פליטה ליברלית יותר, עם כפתור שליטה שמאפשר לה לייצר את הצלילים הנכונים. זה לא שהיא רועשת, מפוצצת ומתפצפצת בכל שניה. יותר בקטע של צליל עגול, רועם לפרקים ועמוק שממלא את התא. מסוג הדברים שגורמים לך לחייך עוד לפני שהכנסת אותה לראשון.
אם מדברים על הילוכים, זה הזמן אולי לציין שה-C43 משתמשת בגיר פלנטרי בעל 9 יחסי-העברה, ולא ב-MCT בעל המצמד של הגרסה הבכירה. זה אומר שההעברות כאן, גם במצבים הספורטיביים יותר, מעדיפות חלקות על מהירות. זה לא שהעברה איטית, אבל היא לא מתבצעת כהרף עין, כמו בכפולת מצמדים טובה. התיבה האמורה משודכת ל-V6 הותיק יחסית של מרצדס בנפח 3.0 ל’ עם שני מגדשים כאמור, בגרסתו זו מייצר הסידור הזה 390 כ”ס ו-52.8 קג”מ שמספיקים להזיז את המכונה הזו ל-100 תוך 4.7 שניות בדרך למהירות מירבית של 250 קמ”ש.
כמו שיכולת כבר להבין המכונית הזו נעה בקצב, אהמ… משביע רצון. והיא יודעת להיות שקטה ונעימה כשזה מה שאתה רוצה ומצד שני להיות יותר נמרצת ורועשת כשבא לך. ובכלל, היא מאבדת קצת נקודות נוחות מול C קלאס רגילה בגלל הכיול והייעוד, ההגה מרגיש כבד יותר והמתלים קשוחים יותר. אבל זו לא מכונית מעייפת בשום מצב – קל וכיף לצבור איתה ק”מ. אבל עם יד על הלב, זה הדבר האחרון שהמעניין אותי כרגע. גם המשיכה המצוינת של מערכת ההנעה הכפולה פחות מדברת אלינו כרגע. למרות שבלילה גשום אחד, במהירות שהשתיקה יפה לה, שמרה ה-C43 על הכיוון כמו קטר על הכביש המוצף.
איך את מתנהגת?
מה שמעניין אותי כרגע זה איך היא מתנהגת, איך היא מרגישה כשדוחפים אותה אל הקצה. שם, חושפת מכונית בד”כ את פרצופה האמיתי, את אופיה הבסיסי ורק שם אפשר להבין עם מה יש לנו כאן עסק. על הכביש המתפתל זה כלי מרשים מאוד. פטיש חמישה ק”ג שדופק קצב מהיר וחזק בכל כיוון שתאמר לו. האחיזה מטורפת, הניהוג מדויק. המשקל גבוה אבל הוא לא מורגש כאן, אולי רק דוחף את הצמיגים האלו חזק יותר אל תוך הקרקע. כוון את האף לאן שאתה רוצה ומעך את הדוושה הכי חזק ומוקדם שאתה מעז. ה-C43 יכולה להתמודד עם זה. בקלות. כל היום. הכוח זמין, נגיש, התגובות מהירות אחרי השהיה קלילה של הדוושה והמשיכה, זו פשוט עלוקת-אספלט רבת יכולת.
ואז אתה מעיז יותר, סוחב יותר מהירות אל הפנייה, מאחר את הבלימה לשנייה האחרונה, מושך אותה עמוק יותר. אולי מגזים קצת, בכוונה, עם פקודת ההיגוי, רק בשביל לגרום לה להיכנע, להתנהג. אז אתה מגלה, כמה דברים. האחד – המאסה פתאום מורגשת והפידבק מהגלגלים הקדמיים טעון שיפור. קשה מאוד להרגיש את טיב היחסים בין הצמיגים מלפנים לאספלט. וכשלא מרגישים ומגזימים אפשר למצוא כאן תת-היגוי צפוי.
החלק הטוב בסיפור הזה, הן תגובות השלדה, לא מוגזמות מחד אבל נותנות לך את התיקון הנכון והדרוש. תזמן את כל אלו יחד עם חזרה לגז – ותראה שהעברת הכוח מעדיפה בבירור את הגלגלים האחוריים. ניתן לייצר איתה החלקות זנב תחת כוח. היא לא תיתן לך ללכת לאיבוד, ותשאף להתיישר אחרי כמה רגעים. אבל האפשרות כאן והיא זמינה. בניגוד למערכות הנעה כפולות אצל המתחרה העיקרית.
אופי
על הנייר קשה להבין את מקומה של מרצדס C43 AMG קופה. אחרי כמה ימים במחיצתה קל מאוד להבין שיש כאן מכונית עם אופי משל עצמה. קופה נאה ובעלת עוצמה, נעימה מאוד בשימוש יום-יומי. מצד שני מערכת ההנעה הכפולה נותנת משיכה משל עצמה עם יכולת גבוהה על הכביש. וזו הנעה כפולה אמיתית, עם כיול מעדיף אחוריים כמו שאנחנו אוהבים, כזה שנותן לך לשחק ושומר עליך בטוח. מול המתחרות הישירות היא לא מתקשה להרשים. היא נראית מיוחדת, חזקה ומאובזרת מהן. אבל היא גם יקרה מהן. ואני גם לא בטוח שהמחיר שלה, רחוק מספיק ממחירה של ה-C63 הנחשקת.
נתונים: V6 טווין-טורבו,2,996 סמ”ק, 390 כ”ס ב-6,100 סל”ד, 52.8 קג”מ ב-2,500-5,000 סל”ד, 1,750 ק”ג, 6.2 ק”מ/ל’ (מבחן), 626,000 שקלים