אקדים כהרגלי את המאוחר ואומר כך – מרצדס AMG C63s קופה גרמה לי להרגיש דברים ששום מרצדס לפניה לא גרמה לי. לא גרסאות AMG כאלו או אחרות אפילו לא ה-AMG GT. כן. היא אורזת בתוכה את כל מה שאתה מצפה לקבל מ-AMG וזה לא משהו מפתיע. מה שמפתיע הוא שהיא מביאה עמה דברים שאתה לא רגיל לקבל ב-AMG.
נכון זו פסקת סיכום בתחילת כתבה, אבל אני נשבע לך שזו רק ההתחלה. יש לא מעט עניינים לדוש בהם כאן. ואני לא עומד לדלג על אף אחד מהם. זאת אומרת לא על החשובים שבהם.
עוד אספר לך כבר עכשיו, שאי-אפשר לקבוע חד משמעית בארץ איך היא מול המתחרות שלה. כי החשובה שבהן לא נמצאת כאן זמינה למבחן. אפשר לחטוף מכוניות פרטית לכמה שעות. אבל מבחן השוואתי אמיתי, כזה שמוציא למכוניות את המיץ ומוצא מנצחת אחת – לא יהיה על אדמת ארץ הקודש. לא בעתיד הנראה לעין. אני מדגיש שוב – השוואתי אמיתי – כי יש זילות במושג מבחן בשנים האחרות. דין סיבוב חטוף כדין בדיקה מעמיקה.
העיקר זה המכאניקה
מתוך העושר הטכנולוגי האדיר שיש ב-AMG הזו, כמו בכל AMG, אני בוחר להתעלם מכמה דברים. מגימור העץ שחור הנפלא, או ממערכות הבטיחות המתקדמות. אני בטוח שאלו לא ממש מעניינים אותך.
אני בוחר להתרכז בשני דברים. האחד שייך לחלק שהופך אותה לקופה. וזהו המרכב. פנים אל פנים המכונית הזו מלאה תפיחות, כונסים וסימנים ליכולת שמבדילה אותה מסתם עוד C קופה. התוצאה היא יציבה מרשימה על הכביש, צללית ייחודית מאיימת ומושכת באחת וגם קצת שינויים מתחת לעור.
הסיבה לתחושה שהמכונית הזו יושבת נמוך ורחב על הכביש מגיעה מניתוח עמוק שנעשה במכלוליה. המכונית הזו מקבלת סרן אחורי שונה מאחותה מרובת הדלתות, רחב ובשרני יותר. מלפנים יש כאן מתלה ארבע חיבורי שעבר כיול מחדש והרחבה של המפשק לעומת הדגם הרגיל (ויש גם חיבור ראדיאלי לקליפרים הקדמיים…). מאחור יש ציר שפותח מחדש עבור הדגם הזה, קשיח ומעובה עם מתלה רב-חיבורי. גם כאן המפשק רחב משמעותית מזה שבגרסת הסאלון. תוסיף לזה בושינגים קשיחים יותר, כיול מחדש להגה ויותר קאמבר כבר מהמפעל וזה כבר רומז משהו לגבי איך המכונית הזו מתייחסת לכביש.
הנושא השני הוא המנוע ומה מסמלת האות S הקטנה בשם. את מנוע ה-V8 כפול המגדשים הזה אנחנו כבר מכירים – גם מה-GT כשכאן הוא מופיע עם עוקה רטובה. המנוע הזה מציב את שני המגדשים שלו בין גדות הצילנדרים מה שאמור להפחית את השהיית הטורבו. בגרסה הזו הוא מוסיף 34 כ”ס ו-5 קג”מ על הגרסה נטולת ה-S וזהו הבדל משמעותי. אז עם שני הפרטים הבולטים האלו, אחרי שהתגברתי על המראה השרירי, הנמכתי אל מושב הנהג ויצאתי אל הדרך.
אין מנוחה לרשעים
מהרגע שהתמקמת בכיסא המצוין ומצאת בקלות את תנוחת הנהיגה (המצוינת לא פחות) האצבע ניגשת לכפתור ההנעה. מרצדס AMG C63s קופה לא מבזבזת זמן על גינונים ונימוסים. המנוע מתעורר בגרגור נוכח, נוהם במעלה הסל”ד ומתייצב על רעד ברור ויציב בסל”ד נמוך. ההגה מרגיש טוב, עם משקל מכובד במהירות הזו ואתה מתחיל לנתב את הרעם אל הגלגלים האחוריים.
זה מרגיש נינוח לחלוטין. ברור לך שמתחת לרגל ימין נח כוח שיכול להאיץ את סיבוב כדור הארץ אבל אתה לא חייב להשתמש בו עכשיו. המרצדס הזו משתלבת בתנועה בלי באמת להתאמץ ובלי לאמץ אותך. תא הנוסעים מרגיש טוב, עם שילוב בין אלקנטרה וקרבון-פייבר היד שולחת אצבעות ואלו חיש מהר דוחפות את בורר מצבי הנהיגה למצב הקיצוני ביותר שלו – ‘רייס’ הרגל יורדת על דוושת התאוצה בדחיפה הגונה, עד הראדיאטור.
אלוהים אדירים, הנוף נמרח מהצדדים, מרצדס AMG C63s קופה נובחת עליך, מתקיפה כל חוש שלך ואתה מרפה רגע בשביל להבין מה קורה כאן. קרו כאן כמה דברים. קודם כל במצב הזה המנוע נותן את כל מה שיש לו לתת. התיבה מושכת אותו לקו האדום. תושבות המנוע מתקשחות ומשדרות את הוויברציות ישר למוח שלך. ויש לא מעט לשדר כי שלחת הרגע 71.2 קג”מ אל תוך האספלט בצורה הכי ישירה ופרימאטית שיש.
גם המתלים הופכים קשוחים יותר, זה אומר שנוחות הנסיעה שהייתה עד עכשיו סבירה למדי הופכת להיות הדוקה, משדרת כל מילימטר של אספלט לישבן שלך. אתה רוצה לחזור קצת לנוח עם נהיגה מנהלית וחוזר למחוזות הקומפורט. אבל זה יחזיק כמה שניות. אחרי שטעמת את כל מה שיש למכונית הזו לתת, אתה כבר לא יכול לחזור אחורה והאצבע מקפיצה את המכונית שוב למצב רייס. זה הזמן למהר אל פינות המדינה, אל הכבישים הנידחים והאהובים ולתת למכונה הזו להתבטא.
קח אוויר
בכבישים הנכונים במצב הנכון זה מרגיש כאילו מרצדס AMG C63s קופה משנה את פניה. התושבות האקטיביות מלפנים גורמות לכל הפרונט להרגיש סופר-מהודק, נועץ את הצמיגים הבשרניים אל האספלט ולא מרפה. ההגה אולי הופך קל במהירויות שאליה המכונית הזו מגיעה ללא מאמץ אבל הוא נשאר מדויק. בעיקר – הצמיגים הקדמיים האלו, מצליחים להפנות את המכונית מהר וחזק בלי להתרגש מהעומס. נטועים זו המילה שעולה לי לראש. גם זווית הגלגול האפסית תורמת לא מעט להרגשה הזו.
מאחור המצב דומה. לציר האחורי המשופר הזה אין שום בעיה לעמוד עם עומסי ההפניה שמייצר החלק הקדמי. התחושה גם כאן היא של מכונית יציבה, עם שלדה שמייצרת המון אחיזה טבעית ורצון ברור לבלוע פניה אחר פניה. הבעיה האמתית היחידה כאן היא הספיגה. אם אנחנו לא מדברים על כבישים מפולסים ברמת שולחן סנוקר, המתלים מרגישים קשים מדי גם בעומס הזה וגורמים למכונה לנוע בחוסר שביעות רצון.
אתה יכול לנסות ולהתחכם, לתכנת את מצב ‘אינדיבידואל’ שידמה ככל האפשר למצב רייס רק עם המתלים במצב נינוח יותר. אבל זה לא עובד, במצבם העדין יותר הם פשוט רכים מדי ולא מסוגלים להתמודד עם העומס שמייצרת מרצדס AMG C63s קופה. בסוף נשארתי במצב ‘רייס’ גם על כבישים לא מושלמים. אז היא זזה קצת, ביג-דיל.
ועכשיו אתה צריך להיזהר, כי כשאתה עושה טעות, או פרובוקציה מכוונת, מרצדס AMG C63s קופה יודעת לצאת מהקו הנבחר. וברגע שאתה או היא מחליטים להפר את האחיזה של 1,725 הק”ג שיש כאן, כדאי שתהיה מהיר ומדויק מאוד על ההגה. כשזה קורה במהירות נמוכה זה יגרום לך לחייך, אבל המכונית הזו יודעת להשאיר סימנים ברורים מאוד על האספלט גם בפניות מצפונה ל-140 קמ”ש, וזה כבר עלול להצחיק פחות…
משחקי איבוד אחיזה כאלו הן עונג גדול עם מרצדס AMG C63s קופה. המגבלה היחידה היא הנהג. תן לה סימן והיא תשמח להפוך גומי לעשן. הפעולה לא תמיד רהוטה, לא תמיד פשוט למנן את כמות הכוח המדויקת שאתה רוצה לשלוח לאחור, והיא לא מתקשרת אתך יותר מדי. היא פשוט מציעה לך את הכוח, התגובות והמכלולים בכדי להיות חוליגן. אתה יכול לקחת, אבל באמת שאתה לא חייב. כי גם לנהוג אותה מדויק ומהיר זו מלאכה מספקת מאין כמוה.
כמובן שגם בסיטואציות האלו המנוע מנגן כאן תפקיד חשוב. אני זוכר כמה הצטערתי על המעבר של AMG מה-V8 האטמוספרי המופלא שלהם למנועי הטורבו. אבל המנוע הזה לא ממש גורם לי להתגעגע לכלום. זה ה-V8 היחיד בסגמנט פחות או יותר והוא מלא באופי, תחושות וצלילים. הוא גם החזק ביותר בקטגוריה, בקלות. נותן לך מנות בגודל משתנה של הנעה, כבר כשאתה יוצא מהחנייה, ובטח ובטח בסדום-ערד כשאתה משגר את המכונה הזו מפניה אחת לאחרת במהירות שמתאימה יותר למירוצי DTM מאשר לכביש הציבורי. גם הבלמים האדירים כאן נושאים בגבורה בעומס. בלי שמץ של דעיכה ועם פעולה החלטית, מלאת עוצמה, יעילה.
שלמות מוטורית?
אתה יודע כבר שאין דבר כזה. אפשר לבוא בכל מיני טענות למכונית הזו. המושבים האחוריים לדוגמה הם בגדר הצעה משעשעת. צריכת הדלק תחת עומס יורדת מחמישה ק”מ לליטר וגורמת לך להתחיל לחפש תחנות מוקדם. זו גם מכונית כבדה למדי והמשקל שלה מורגש בקצוות, בסיטואציות מסוימות בכבישים עם שינויי גובה לדוגמה. ההיגוי גם קל מדי לטעמי במהירויות שהיא מסוגלת להן (עד 290 קמ”ש אמיתיים מאוד אם תסיר את המגבלה).
תיבת ההילוכים גם לא עומדת בקנה אחד עם האיכות המופלאה של המנוע ומכלולי ההנעה. זוהי ה-MCT7 המוכרת של מרצדס שמחליפה את ממיר המומנט במצמד רב-דיסקיות. התוצאה חלקה למדי ומהירה בתפעול ידני (עם שליטה מלאה). בסתם העברות היא מרגישה איטית ביחס לתיבות מודרניות יותר. לפי מרצדס ההעברות ההילוכים מהירות יותר מהדור הקודם אבל הייתי רוצה להרגיש כאן משהו מהיר וחד יותר.
ועוד משהו, לא ממש קל להוריד את כל הכוח הזה לאספלט. המנוע הזה מייצר כוח מקרקעית הסל”ד, מקבל דחיפות משמעותיות מאוד ב-3,000 סל”ד וב-4,000 סל”ד וממשיך לדחוף לגלגלים כוח עד למנתק ב-6,800 סל”ד. וכל זה עם עוצמה ווקאלית שמזכירה להק של מטוסי בוכנה ביעף נמוך. ככה שלא פשוט לשחזר את נתון התאוצה של מרצדס (3.9 שניות). בקרת הזינוק משאירה את הבקרות מאולחשות אבל מנהלות ועדיין אתה מוצא את עצמך מנסה להגיש לגלגלים האחוריים כמות כוח שהיא נסבלת. על אספלט ישראלי חלקלק הצלחנו לרשום 4.4 על מכשיר המדידה. אפשר לשפר את הנתון הזה על אספלט איכותי עם עוד קצת הכרות עם המכונה הזו.
בחנייה
בטח שמת לב בפסקה הקודמת שממש התאמצתי למצוא מגרעות במכונית הזו. ואני צריך להזכיר לך את פסקת הפתיחה/סיכום שהופיעה בתחילת הכתבה. במקום לעשות העתק-הדבק אחזור על דבריי בנוסח אחר. סיכום אתה יודע.
מכוניות AMG תמיד מרחו לי חיוך גדול על הפנים אבל מעולם לא הצליחו להיכנס אל חניית החלומות הדמיונית שלי. הן תמיד הרגישו כמו כלים קהים, עם מנועי פנינה ושלדה שנגנה כינור שלישי לרכיבי השלדה.
מרצדס AMG C63s קופה שונה. היא חדה ומדויקת מצד אחד. אתה יכול להישאר איתה בגבולות האחיזה, לייצר קצב מהיר עם מכלולים שנותנים לך לצייר רדיוסים מושלמים ולפגוע בכל אייפקס. היא רשמה 1.12G על מעגל ההחלקה שלנו, נתון פשוט פנטסטי. גם התחושה הנטועה מהפרונט, נוסכת כל-כך הרבה ביטחון בנהג שעושה רושם שהשמיים הם הגבול כאן.
מהצד השני, היא לא שכחה מי היא ומאיפה היא באה, ממש לא. מגרה ומתגרה, מאתגרת אותך לדחוף עוד ס”מ של דוושה על גבול האחיזה, למצוא את המקום בו דחיפה לפנים הופכת לסטירה מאחור. והיא מאפשרת לך לקחת את המשחק הזה לגבהים חדשים במהירויות גבוהות מאוד. באופן שלא כל כך זמין או מוכר ממכוניות אחרות.
מהיכרותי עם מתחרותיה המשובחות, אני יכול להגיד לך שביכולת אבסולוטית הן קרובות, רק התמודדות ראש בראש תכריע. אבל מרצדס AMG C63s קופה בלי צל של ספק תהיה המכונית המלהיבה ביותר בסביבה בכל נהיגה וגם בזמן עצירה. כזו שגורמת לך לרצות להיכנס אליה ולנהוג, לשמוע ולהרגיש אותה עוד פעם, ולדחוף אותה אל הקצה הרחוק ומעבר לו. כבר חשבתי שהפסיקו לייצר מכוניות כאלו ואיזה כיף זה, לטעות מדי פעם.
נתונים: V8 כפול-טורבו, 3,982 סמ״ק, 510 כ״ס מ-5,500 עד ל-6,250 סל״ד, 71.2 קג״מ מ-1,750 עד ל-4,500 סל”ד, 1,725 ק״ג, 6.2 ק״מ/ ל׳ (במבחן), 815,000 שקלים