בתקציר הפרק הקודם נזכיר כי שני מנועי ימאהה התפוצצו במהלך סופ”ש הסבב האיטלקי במוג’לו לפני כשבועיים. הראשון להתפוצץ היה זה של חורחה לורנזו במהלך מקצה מוקדמות לקראת המירוץ. באותו רגע לא הבין הספרדי כי דווקא הוא רוכב הימאהה הבר מזל מבין השניים, שכן לולנטינו רוסי, בן קבוצתו, התפוצץ המנוע בשעת המירוץ, כשהתמודד על ההובלה בו.
קאוג’י צויה, מנהל פרוייקט ימאהה M1 לעונת 2016 הכריז כי נמצאה הסיבה לפיצוץ שני המנועים. מסתבר כי בקצה ישורת המסלול האיטלקי מגיעים המנועים לקצב עבודה מטורף של כ-18,000 סל”ד. יתרה מזאת, לקראת סוף הישורת ישנו עיקול קטן משולב בשינוי גובה מזערי, קרוב מאד אל נקודת תחילת הבלימה של סוף הישורת. בדיוק בנקודה זו, במקצי המוקדמות לקראת מירוץ, תחת הכוחות השונים הפועלים על האופנוע, איבד מארק מרקז שליטה על ההונדה שלו וקבע שיא מהירות של התרסקות מאופנוע כשבמהירות של 337.9 קמ”ש התנגש בגדר הבטיחות ונפל עם אופנועו.

בנקודה המדוברת לעיתים מנתק הגלגל האחורי מגע עם האספלט וכשאופנוע עדיין תחת האצה, מגביל הסל”ד אמור לשמור על תקרת סל”ד במנוע בכדי שלמנוע מצב בו הוא קורס, או מצב בו בוכנה פוגשת שסתום. בכל אופנוע נקבע הסל”ד המקסימלי האפשרי כך שיוכל להפיק מקסימום ביצועים אך עם שמירה קפדנית על אמינות ואורך חיים סביר. עם שבעה מנועים מותרים לשימוש במהלך העונה, כל הקפה נמדדת ומשוקללת לאורך חיי המנוע. הכל מחושב ולכל מנוע מוקצבים כ-2,000 קילומטרים “טובים” לפני שמאבד מביצועיו באופן שכבר כדאי לוותר עליו. לכן נדירים הם המקרים בשנים האחרונות בהם מנועים גוועים על המסלול, על אחת כמה וכמה – שני מנועים מאותו יצרן.
בימאהה מכירים היטב את החשבון הזה, אך המרדף הבלתי פוסק אחר תחרותיות והישגים גרם למהנדסים להעלות במקצת את תקרת הסל”ד בכדי להוציא מהאופנועים עוד שביב ביצועים. כתוצאה מכך איבדו רוכביהם שני מנועים, אחד לכל אחד. לשניהם היה זה המנוע השלישי שפתחו מתוך השבעה, ומבין השלושה בהם השתמשו, לשניהם היה זה בעל מספר הקילומטרים המועט ביותר שצבר.

רוכבי ימאהה טק-3, בראדלי סמית’ ופול אספרגרו (שהודיע כי יצטרף לבן קבוצתו הנוכחי גם בעונה הבאה, שניהם במדי קבוצת ק.ט.מ), לא נתקלו בבעיות אמינות כמו אלו של קבוצת המפעל. במנועי קבוצת הלווין נקבעה תקרת סל”ד נמוכה יותר במקצת משני טעמים. האחד- כדי לשמור על אמינותם, כמובן. השני – כדי שחלילה לא יתחרו ברוכבי המפעל ויפריעו להם לזכות בהישגים.
בסופו של דבר, אותה תקרת סל”ד גבוהה שגרמה ללורנזו מפח נפש עמוק כשמנועו התפוצץ בטרם עת במהלך מקצה האימון, היתה זו שסייעה בעדו לגנוב ניצחון מתחת לאף של מארק מרקז. בהאצה מהפניה האחרונה לקו הסיום, ניצל אלוף העולם המכהן כל הילוך עד לקצה סל”ד האפשרי (הגבוה מדי) הכדי לחלוף על פני ההונדה של מרקז ולנצח.

ממירוץ הבית של ולנטינו רוסי במוג’לו, עוברים היום למירוץ הבית של חורחה לורנזו. במוג’לו ניצח לורנזו, האם בקטלוניה ישוב לנצח ולנטינו רוסי?
רוצים לקרוא עוד כתבות של אלון על עולם ה-MOTOGP? כנסו ל-https://gpblog.co.il
כן הבנתי שהיה פיצוץ המנועים כי הם עברו את תקרת הסל”ד, אז השסתומים פגשו את הבוכנה בדרך, או שהטלטל נכנס באים אמא של השסתומים,זה מה שבאמת מעניין אותי.