כמות הפעמים שנזרקו המילים מיגל ו-גאלוצ’י, לאוויר בהשקת דוקאטי מונסטר 797 הייתה על גבול המוגזמת. ברור לך כשאתה שומע אותם, שהמילה מונסטר, גוררת אחריה המון מחויבות וקונוטציות במסדרונות החברה. ואם המונסטר הוא הדוקאטי של העידן החדש, אז המונסטרינו חשוב בעיניהם לא פחות. מונסטרינו הוא הכינוי לגרסאות הכניסה של המונסטר לדורותיו, הן אלו שהביאו את השפה העיצובית של גאלוצ’י ואת ה-DNA המכאני של דוקאטי לאנשים שלא מחזיקים בתקציבי ענק, רוכבים מתחילים או אפילו כאלו, חלילה שאין להם חליפת עור בארון.
את ההשקה ערכו דוקאטי בריוויירה הצרפתית, לוקיישן מצוין בדרך כלל שמשלב בין כבישים מפותלים כמו שצריך, נופים מהממים ואווירה של איכות אירופאית ישנה וטובה. אבל ההשקה הזו התאפיינה בגורם אירופאי מרכזי אחד, גשם. סופה שתקפה את חופי הריוויירה בתיאום מושלם עם זמן הרכיבה שהוקצב לעיתונאים הייתה חזקה. היא לוותה גם בהרבה ערפל מה שגרם למי שניהל את ההשקה הזו, להסתובב ולחזור למלון. אז הרכיבה הייתה קצרה אפילו יותר מהרגיל, אבל הספיקה בשביל לקלוט כמה נקודות חשובות לגבי דוקאטי 797.
דף חלק
אז דוקאטי 797 תוכנן בשביל להחמיא לעיצוב המקורי של המונסטר הראשון והתוצאה מוצלחת למדי. מיכל הדלק העשוי מתכת בהחלט מזכיר את הקווים של המיכל ההוא, הפנס העגול מלפנים עושה את אותה עבודה נוסטלגית ואת עיקר תשומת הלב מושכת השלדה. מסבך הצינורות הזה, שנבנה במיוחד ל-797, רץ לאורך האופנוע, מראש ההיגוי ועד לקצה הזנב, יחידה אחת שלפי דוקאטי הולכת בעקבות העיצוב המקורי.
את מנוע ה-803 סמ”ק מקורר האוויר אתה מכיר כבר מהסקרמבלר כשהוא מקבל כאן עדכוני תוכנה קלים, מערכת פליטה חדשה והוא עומד בתקן יורו 4. התוצאה היא הספק של 75 כוחות סוס ובעיקר עקומת מומנט שטוחה, עם יותר משמונים אחוז מ-7 הקג”מ שיש כאן זמינים בין 3,500 ל-9,000 סל”ד.
זה אופנוע תקציב במונחים של דוקאטי, גרסת כניסה לעולם הטווינים הבולונזים, והיית מצפה למצוא כאן רכיבים נחותים כמו בשאר הנייקדים הזולים שמגיעים מהמזרח לדוגמה. אבל זה לא המצב כאן, יש ל-797 מזלג קאיאבה הפוך בקוטר 43 מ”מ (נטול כיוונונים) מלפנים ומאחור בולם זקס (ללא לינק) המציע אפשרות לכיוון עומס קפיץ ראשוני ושיכוך ההחזרה. הבולם הזה מחובר לזרוע אחורית מאסיבית, יפיפייה ולמרות שהיא אינה חד-צדית כמו שיש במונסטרים היקרים יותר, היא פשוט מרשימה בזכות עצמה.
עוד רכיבים לא ממש בסיסיים אפשר למצוא על חישוק האלומיניום מלפנים, שני מונובלוקים רדיאליים מסדרת M4.32 של ברמבו והם חובקים שני דיסקים בקוטר 320 מ”מ. יש גם ABS כמובן ( 9.1 של בוש) ואין עזרים אלקטרונים נוספים, אבל כן יש כאן לוח שעונים עם השפה העיצובית החדשה של דוקאטי, אפשרות לחיבור USB ואופציה להתקנת ממשק המולטימדיה של החברה.
דוקאטי מונסטר 797 נראה טוב פנים אל פנים בדיוק כמו שהוא נראה בתמונות ומסתיר בתוך העיצוב המוכר הזה שינויים שאמורים להפוך אותו לקל ונעים יותר לשימוש. המשקל נמוך 182 ק”ג (רטוב ללא דלק), הכידון מעט גבוה וקרוב יותר לרוכב והרגליות נמוכות יותר. עם אותו גובה המושב של ה-821 זה אמור לייצר תנוחת רכיבה נוחה מרווחת וזקופה יחסית. ועכשיו צריך רק לבדוק איך מתפקדת כל החבילה הזו על הכביש.
גשם גשם מטפטף
אף אחד לא היה מוכן למבול הזה. הוא הגיע מהר יחסית ובהפתעה. למרות שאני מקפיד לקחת ציוד נגד גשם איתי בכל נסיעה כזו, מצאתי בתיק רק את החלק העליון של חליפת הגשם. אז אנחנו הולכים להירטב היום ואם כבר לחוות תחתונים ספוגים במים, שלוליות, ערפל ועוד מיני הפתעות קרירות, אז דוקאטי מונסטר 797 הוא הכלי הנכון.
אני אתחיל דווקא במה שאין כאן ואלו מערכות אלקטרוניות מתקדמות. בקרת המשיכה הנפלאה של דוקאטי לדוגמה, לא נמצאת כאן. אבל על הכבישים הרטובים של הריוויירה לא באמת התגעגעתי אליה. בניית הכוח כל-כך חלקה, המנוע הזה כל כך ידידותי והאחיזה שמייצר הפירלי דיאבלו רוסו 2 מאחור כל כך מרשימה, שהייתי צריך ממש להתאמץ בשביל להחליק את האחורי על הכביש. על אספלט ישראלי עשוי המצב להיות שונה, אבל עם האספלט הצרפתי המשובח לא הייתה שום בעיית משיכה.
אז דוקאטי מונסטר 797 הוא קודם כל אופנוע ידידותי מאוד. שום רכיב בו לא מאיים או דורש התעמקות. המצמד קליל, תיבת ההילוכים ברורה, המנוע עגול ורמות האחיזה גבוהות. גם תנוחת הרכיבה לא מעמיסה שום איבר והסיבוב המקוצר בן 60 הק”מ לא העלה שום תלונה מהמפרקים או הישבן.
אבל גם על כביש רטוב, עולה החשק למהר, בטח בתוך קבוצה של עיתונאים צמאי דם מכל העולם. וכאן אולי צריך להתייחס קצת לבולמים ולכיולם המקורי. דוקאטי חיפשו ומצאו כיול בסיסי שישלב בין נוחות טובה לבין ריסון טוב כשהעומס עולה. על האספלט הרטוב שלא-אפשר לדחוף את המונסטרינו יותר מדי, הוא הרגיש נוח מצד אחד ויציב למדי מהצד השני.
כשהקצב התגבר העליתי את עומס הקפיץ מאחור בשניים וחצי סיבובים ובאופן דומה גם את שיכוך ההחזרה, כי בסוף היום אלסיבוני אחד לא ממש שוקל כמו דוביציוזו. ההשפעה על ההתנהגות תחת עומס הייתה מורגשת ומבורכת ואפשרה לי ללחוץ את דוקאטי מונסטר 797 יותר בכביש הרטוב ללא כל טלטולים או נענועים מיותרים. עם הק”מ בא התיאבון ובקצב גבוה יותר הפרונט התחיל להרגיש לי רך מדי וקצת הצטערתי שאין אפשרויות כיוון גם כאן. ואם אני כבר מתלונן, בהמתנות בין צילום לצילום הרגשתי חום מהמפלט על רגל ימין שלי. בסופה זה היה נעים, באמצע אוגוסט בפקק תל אביבי אני משער שזה יהיה נעים פחות.
התחושה על המושב היא של אופנוע קל מאוד, עם נכונות גבוהה להיכנס לפניות ויכולת לשמור על הקו הנבחר בלי יותר מדי מאמץ. המנוע מתאים בדיוק ליכולת של הכלי הזה, מצד אחד מי כבר מתלהב מ-75 כ”ס ואין כאן שום התפרצות, רק תפעול נעים ועגול עם תגובות לינאריות למצערת. מצד שני הוא חזק מספיק בשביל להטיס אותך מפניה לפניה בכבישים טכניים של הילוך שני-שלישי. יש כאן גם מספיק כוח, בכדי להניף את הגלגל הקדמי בהילוך שני עם דאבל-קלאץ’ קטן וחינני.
אם יש רכיב אחד שבולט קצת החוצה מתוך כל החבילה השלמה הזו הם הבלמים. אני לא בטוח שהדוקאטי הזה צריך את כל עוצמת הבלימה שמסתתרת במהלך המנוף הימני אבל אם השקיעו כאן במערכת כזו, אני לא הולך להתלונן וכמובן שמבחינת תפקוד היא תואמת את התחושות העגולות והטבעיות של כל המכונה הזו. תפקוד ה-ABS היה ללא דופי על הכביש הרטוב ויש אפשרות לבטל את פעולת המערכת לחלוטין או למנוע את פעולה רק על הגלגל האחורי. הסימנים הכחלחלים על חלק מאופנועי המבחן רמזו לי שהעיתונאים שהיו כאן לפנינו, בשמש, נהנו ממש מהיכולת הזו.
מונסטרינו
הביטוי הזה משקף בדיוק את דוקאטי מונסטר 797. זה מונסטר, אבל עם קליק אחד למטה. אין כאן את העוצמה, הטכנולוגיה ואולי קצת טירוף שיש במונסטרים הגדולים (וגם לא את תג המחיר…). אם זה אופנוע גדול ראשון שלך, או דוקאטי ראשון, הוא בהחלט כלי מעניין וראוי. היכולת הכללית טובה ומגיעה עם אריזה עיצובית שהפכה לסוג של מותג ב-25 שנים האחרונות.
.
אבל זה לא סתם כלי כניסה. זה כלי כניסה לעולם של דוקאטי וככזה הוא שומר על ערכי הליבה של המותג. על היכולת הגבוהה כשהכביש מתפתל, על הרכיבים המשובחים גם ברמת המחיר הזו, ובייחוד על התחושה השונה והמיוחדת. כי אם יש משהו שבולט מעל לכל בגרסת הכניסה הזולה (יחסית למותג) הזו לעולם של דוקאטי זה שהיא לא מרגישה כמו גרסת כניסה זולה. וכלי שלא נותן לך להרגיש לשנייה אחת שחסכו עליך – זה משהו שקשה למצוא בעולם הנייקדים הבינוניים.
ואולי כדאי לחדד את הנקודה הזו עוד קצת. ב-64,500 שקלים דוקאטי מונסטר 797 הוא דוקאטי זול מאוד, אבל לא הנייקד-הבינוני הכי זול בשוק. מצד שני, הוא מצדיק בקלות את ההפרש עם המכלולים, היכולת ותחושת הפרמיום שנטועה בו. כנראה שבסוף היום, גם מוסנטרינו זול יחסית, הוא עדיין דוקאטי מונסטר.
נתונים: 2 צילינדרים מקוררי אוויר, 803 סמ״ק, 75 כ״ס ב-8,250 סל״ד, 7 קג״מ ב-5,750 סל״ד, 182ק״ג (רטוב ללא דלק), 64,500 שקלים
תכלס הוא מהמם.
אבל.
אותו מנוע של הפנטה , שכבר הוציא 75 כס לפני 30 שנה בפאזו הוא מנוע עלויות נמוכות.
מכלולים פשוטים להיום. האופנוע צריך להיות סביב 50 אלף בהגזמה. אין פה משהוא מיוחד. אופנוע עלות עם מכלולים בני 30 ו40 שנה ועד מכלולים עדכניים של היום אבל זולים.
עדיין הוא נראה פי אלף יותר מכל mt07 או דומה ביפנים.