בשנים האחרונות מעמדה המוצק של מאזדה בראש טבלת המכירות החל להחלש. אבל נראה שמישהו שם החליט להתעורר ולעשות משהו, ועל הדרך לחולל רעידת אדמה קטנה בשוק המקומי עם ההודעה הבאה – היצע הדגמים של מאזדה 3 עובר להתבסס באופן כמעט בלעדי על מנוע ה-2.0 ליטר (165 כ”ס, 21.4 קג”מ), כולל בגרסאות הבסיס. צדק חברתי נוסח יפן.
אומנם היצרנית היפנית היא לא הראשונה להעלות את הספק המשפחתית הנפוצה שלה, אבל היא כן השחקנית המרכזית הראשונה שנוטלת צעד כזה. 8.9 שניות בתאוצה ל-100 קמ”ש ו-165 כ”ס לרשות הנהג – אלה נתונים שהיו שייכים לגרסאות הבכירות, המאובזרות והיקרות שבמשפחתיות, לא משהו שנתקלים בו בקבלת מכונית ליסינג מהעבודה. ועצם זה שה-3 היא אחת מהמשפחתיות הטובות בתחום הדינאמי בכלל נותן למהלך הזה תוקף.
המעבר למנוע ה-2.0 ל’ אומר, כמובן, פרידה ממנוע ה-1.5 ל’ החלש (120 כ”ס) שליווה אותה מתחילת הדרך. זה גם אומר שה-3 הפכה להיות המשפחתית החזקה ביותר בגזרת המחיר שלה, ויצרה לעצמה פער הספק נאה מהמובילות במכירות (קורולה, 132 כ”ס) ובכוח המנוע (אסטרה ופוקוס – 150 כ”ס).
חשוב לציין שהמהלך לא בא על חשבון המחיר או האבזור. כבר בגרסת הבסיס (Sport) – החל מ-130,000 שקלים – תמצאו מערכת מולטימדיה מקורית, בקרת אקלים מפוצלת, חישוקים קלים, חיישני גשם ותאורה, קיפול חשמלי למראות, התרעה על סטייה מנתיב, בלימה אוטונומית בעיר, עמעום אורות אוטומטי, פנסי קסנון עוקבי פניה ועוד. מדובר בתוספת אבזור נאה וירידה קלה במחיר ביחס לגרסת ה-2.0 ל’ הבסיסית הקודמת (Active). ישנן גם שתי רמות אבזור נוספות, עשירות ויקרות יותר.
למי שבכל זאת מתעקש, מאזדה תציע גם את מנוע ה-1.5 ל’ באותו המחיר ועם תוספת אבזור זניחה. לאור פער הביצועים האדיר והפער הזניח בנתוני צריכת ( קצת יותר מק”מ לליטר) לא ברור לנו שמישהו יבחר במנוע החלש.
ויש גם מתיחת פנים
אחדים הוצגה מתיחת פנים ראשונה לדגם. העדכון קליל למדי וכלל בעיקר שינויים קלים לעיצוב החוץ והפנים ושדרוג פעולת מערכות הבטיחות. כמו כן, מאזדה הציגה את מערכת ה-GVC שאמורה להפחית את הספק המנוע בכניסה לפניה (כדי לייצר העברת משקל קדימה) והחליפה את בלם היד בבלם חשמלי. הגרסה המחודשת של מאזדה 3 צפויה להגיע לקראת אמצע שנת 2017.