בשנה החולפת שוק רכבי הפלאג-אין ההיברידיים בישראל זכה לזינוק מחדש, הודות לשילוב בין עליית המיסוי על רכבים חשמלית להגדלת ההיצע עם מגוון דגמים שכבר לא יקרים, אם בכלל, מחלופות דומות בעלות בנועי בנזין. אל השוק המתעורר הזה שבו נאבקים כרגע בעיקר ג’אקו וצ’רי (ובקרוב גם אומודה שגם היא מותג של צ’רי), BYD וליפמוטור מצטרפת גם לינק אנד קו (ובקיצור לינק)
למען האמת לא ממש מצטרפת, כי לינק הייתה שם די מההתחלה עוד בטרם החל הצונאמי החשמלי הסיני לשטוף את שוק הרכב המקומי. לינק אנד קו החלה את פעילותה בישראל בראשית 2023 עם לינק 01 בעל ההנעה ההיברידית-נטענת, הדגם הראשון של המותג שהוצג עוד ב-2017 כאח תאום לוולוו XC40 איתו הוא חולק פלYפורמה ומכלולים רבים במשותף. למרות ה-DNA השוודי, ההצלחה של לינק 01 הייתה מוגבלת, כי מהר מאד הגיעו שלל דגמים חשמליים וזולים יותר הודות למס הקניה המופחת ועם הילת הייטק עתידנית.
אלא שכאמור המציאות משתנה מהר’ ובדיוק בתזמון הנכון לינק 01 מנסה לחזור לעניינים עם תמחור חדש ואגרסיבי היישר מול להיטי הקבוצה. אלא שלא מדובר כאן רק בהוזלה נקודתית לדגם וותיק, אלא במהלך אסטרטגי שמגיע בדיוק לאחר שה-01 עבר מתיחת פנים מקיפה עם לא מעט שינויים משמעותיים. אז יצאנו להתרשם ולבדוק עד כמה השינויים שבוצעו משמעותיים.
הקוסמטיקה
חיצונית השינויים שקיבל לינק אנד קו 01 מינוריים. שבכה מעט שונה, יחידות תאורה בסידור שונה מאחור וחישוקים חדשים. משהו שאופייני למתיחות פנים קלילות אבל לא כאלו שמבוצעות ברכב שכבר הגיע לגיל 8. אלא שבסופו של דבר לינק אנד קו 01 עדין נראה מודרני למדי, שומר על החזית המזוהה של המותג ומשתדל לא להיגרר למחזות המוחצנות המצועצעת של רוב הסיניות. בתא הנוסעים לעומת זאת כבר בוצעו שינויים עמוקים יותר במראה ובהנדסת האנוש, עם המעבר הבלתי נמנע (לכאורה) לתפעול כמעט מלא דרך המסך המרכזי, מה שמעניק מראה נקי יותר לעין ונקי ממתגים.
עם זאת, טוב שבלינק שמרו על כיוון המראות ובפתחי המיזוג באופן המקובל, כשתפעול בקרת האקלים נותר קבוע בחלקו התחתון של המסך. מצד שני עדין יש צורך להסיט תשומת לב כדי לגשת לתפריטים משניים כמו אלו של מערכות הבטיחות ויש פונקציות שעדין זקוקות לפיענוח כמו היכן נמצאת התפריט לפתיחת הגג החשמלי. לוח המחוונים שודרג גם הוא, ומציע אפשרות להצגת מפת הניווט, אך התצוגה קטנה מידי ועדיף להסתמך על זו שבמסך הראשי. החומרים מרשימים באיכותם, המושבים ספורטיביים למראה ונוחים לישיבה ממושכת, אם כי קצת רחבים מידי לטעמי. המרחב לנוסעים מאחור נדיב, אך עם זאת מלפנים הקונסולה המרכזית המוגבהת ותעלה ההינע גוזלות מקום מברכי הנהג והנוסע. היינו שמחים לבחירת גוונים מעט יותר בהירה כדי לתרום לתחושה יותר אוורירית, אבל זה לא משנה את העובדה שתא הנוסעים של לינק 01 מרשים מאד ביחס לקטגוריה, ובכלל.
הטכניקה
אלא כאמור, יש כאן מעבר לעניינים המקובלים במתיחת פנים רגילה. מתחת למכסה המנוע ישנה יחידת הנעה היברידית חדשה שגם עובדת באופן שונה מזו היוצאת. ישנם שני מנועים חשמליים, האחד משמש בתור גנרטור והשני בהספק של 143 כ”ס מניע את הגלגלים עם או בלי עזרת מנוע 1.5 ליטר טורבו חדש המספק 139 כ”ס ומשמש גם כגנרטור לטעינת הסוללה שנותרה בקיבולת של 17.7 קוט”ש. בכל מקרה, ולא משנה באיזו קומבינציה כל המנועים עובדים ביניהם הכוח עובר לגלגלים דרך תיבת הילוכים אוטומטית בעלת שלושה יחסי העברה, גם כאשר נוסעים במצב חשמלי מלא.
המצב החשמלי יאפשר נסיעה לטווח מוצהר של 75 ק”מ, אז תעבור המכונית למצב היברידי שבו המנוע החשמלי ומנוע הבנזין עובדים במשותף במספר שילובי פעולה, תוך דגש על שימוש במנוע החשמלי ככל הניתן. במצב ספורט מנוע הבנזין מניע את הגלגלים באופן קבוע יחד עם המנוע החשמלי כדי ש-280 כוחות הסוס יהיו תמיד זמינים לשימוש ונמצא תמיד ברקע כגנרטור לטעינת הסוללה כדי שתמיד יהיה סיוע חשמלי לא משנה כמה הרגל שלכם כבדה על המצערת.
המערכת הזו מורכבת, אך פועלת היטב ובצורה חלקה. בתאוצה מלאה מורגשת העברת ההילוכים, אך היא נעשית באופן חלק למדי. הביצועים זריזים. אמנם 7.7 שניות ל-100 קמ”ש הוא נתון די מקובל כיום, אך מה שבולט הוא זמינות הכוח בתאוצות הביניים. עם זאת, צריך להתרגל לעובדה שבמצב היברידי התגובה הראשונית לא תמיד מידית, ולכך שלעיתים קרובות תחושת התאוצה לא תואמת את הסל”ד של מנוע הבנזין שעובד ברקע. אגב, גם במצב שבו מנוע הבנזין מתאמץ לספק חשמל לסוללה, שאון פעולות כמעט ולא מורגש הודות לבידוד רעשים מצוין.
הפתעה שניה מגיעה מכיוון כיול המתלים שמרגיש מאד מוצק ו”אירופאי” (מעניין למה), עם יכולת שיכוך מפתיעה במהירויות נמוכות למרות חישוקי 20 אינץ’ מעט מוגזמים וריסון טוב של המרכב בכבישים מהירים. ההיגוי התגלה בעל משקל טוב והתחושה הכוללת שמעניק לינק 01 משרה ביטחון על הנהג.
מיצוב מחדש
כל התכונות הללו הופכות את לינק אנד קו 01 למוצר מגובש ובשל, כשעל אף גילו הוא מתהדר עתה בטכנולוגיה היברידית עדכנית ובממשק תפעול מודרני, אם כי עדין עם מספר פספוסים בהנדסת האנוש. בתמחור שעומד על 180 אלף שקלים לגרסת הכניסה הוא מציע אלטרנטיבה מעניינת ובעיקר תחושה אירופאית ובוגרת יותר מול המתחרות הפופולאריות בז’אנר. וזה בהחלט מבדיל אותו לטובה בז’אנר הפלאג אין.
הכותב היה אורח חברת ‘מאיר’ ביוון
לינק אנד קו 01 – תעודת זהות
מנוע: 1,499 סמ”ק, טורבו-בנזין. היברידי-נטען, הספק משולב: 280 כ”ס, מומנט משולב: 54.6 קג”מ, תמסורת: אוטומטית 3 הילוכים. הנעה קדמית, בסיס גלגלים: 273 ס”מ, משקל: 1,860 ק”ג, מ-0 ל-100 קמ”ש: 7.7 שניות, מהירות מרבית: 200 קמ”ש, צריכת דלק ממוצעת (יצרן): 15.6 ק”מ לליטר, מחיר: 180 אלף שקלים