1. אסטון מרטין DB11 – מה זה?
מקור השם של רוב דגמי אסטון מרטין הוא ראשי התיבות של דיויד בראון (DB) שקנה את החברה ב-1947 אחרי שפשטה רגל. הספרות 11 הן פשוט המספר הבא בסדרה מאז שהתחילו לקרוא לדגמים DB, כאשר רק על הספרות 1 ו-8 דילגו במהלך השנים. חוץ מזה היתה ה-DB10 – דגם קונספט שנבנה לצילומי “ספקטר” מסדרת ג’יימס בונד, ודגמי DBS לאורך השנים שהיו גרסאות ספורטיביות יותר לדגם עליהן התבססו.
2. המוחלפת
כמו שאפשר להבין, ה-DB11 מחליפה את ה-DB9 המזדקנת בליין הדגמים של אסטון. ה-9 הוצגה כבר ב-2004 כשהתבססה על השלדת האלומיניום החדשה (אז) של החברה. היא צויידה במנוע V12 בנפח 5.9 ליטר של היצרן האנגלי שהפיק 450 כ״ס ( אלו צמחו עד ל-510 כ״ס לאורך השנים). אותו מנוע, ששירת מספר דגמים שונים בחברה, הוא (כנראה) ה-V12 האטמוספרי האחרון בדברי ימיה של אסטון.
3.המנוע
לראשונה בהיסטוריה מציעה אסטון מרטין טורבו בייצור סדרתי. המנוע החדש הוא פרי פיתוח של אסטון עצמה, בניגוד לתחזיות שציפו למנוע של AMG בעקבות הקשר שנוצר עם חברת מרצדס. המנוע החדש מפיק 600 כ״ס בעזרת צמד מגדשי טורבו מ- V12 בנפח של 5.2 ליטר ומעל ל-71 קג״מ. כל המספרים הללו הופכים את ה-DB11 לאסטון החזקה ביותר אי פעם בייצור סדרתי.
4. תיבת ההילוכים
גם תיבת ההילוכים הצטרפה למאה ה-21. אסטון זנחה את התיבת 6 הילוכים אוטומטית המיושנת שלה לטובת תיבת 8 הילוכים של ZF שהפכה לסוג של סטנדרט בהרבה רכבי יוקרה בעולם. לצערנו כחלק מהקדמה ,וכמו אצל יצרנים אחרים, ה-DB11 לא תוצע עם תיבת הילוכים ידנית בכלל.
5. ביצועים
באופן לא מפתיע עם המנוע והתיבה החדשה גם הביצועים קפצו מדרגה. את המיאוץ ל-100 קמ״ש עושה האסטון ב-3.9 שניות שהם 0.7 שניות מהר יותר מהדגם היוצא. גם המהירות המירבית עלתה ל-320 קמ״ש, 25 יותר מה-9. כמובן שבעידן הירוק בו אנחנו חיים גם צריכת הדלק וזיהום האוויר שופרו בכ-25% ו-20% בהתאמה, לא שזה באמת יעניין את הלקוח הפוטנציאלי.
6. הפלטפורמה
את פלטפורמת ה-VH הישנה עליה התבססו כל דגמי החברה בשנות ה-2000 מחליפה פלטפורמה חדשה לחלוטין מפיתוח עצמי של אסטון. למרות שהיא עשויה מאלומיניום והיא קלה וחזקה יותר מהקודמת ההבדל במשקל לעומת ה-DB9 הוא רק 15 קילו. היא תהווה את הבסיס לכל דגמי העתיד החברה.
7. החזית
גם בלי לראות את הסמל או לשמוע באיזה מותג מדובר קל לזהות שזוהי אסטון מרטין. החל מהגריל הטרפזי שמזוהה עם היצרן ועד למכסה המנוע שכולל גם את הכנפיים הקדמיות ביחידה אחת ענקית. למיטב הבנתנו זהו גם המכסה מנוע היחיד בעולם עם סגירה-סופית חשמלית, משהו שהיה מוכר עד היום רק מדלתות הנוסעים ותא המטען.
8. אווירודינמיקה
העיצוב נשמר נקי מספויילרים וכנפיים – דברים שאסטון לא אוהבת ברכבים שלה. לכן כל ההאביזרים האוירודינמיים הוצנעו. כמו למשל פתחי יציאת האוויר מאחורי הגלגלים הקדמיים שאמורים לשחרר לחץ גבוה מבתי הגלגלים ולהחליק את זרימת האוויר סביב צידי הרכב. דומגא נוספת היא הפתחים בקורה סי משני צידי הרכב שאוויר נכנס דרכם ויוצא מקצה המרכב כלפי מעלה ובכך משפר את אפקט ההצמדה במקום ספויילר בולט מאחור.
9. תא הנוסעים
כיאה למותג בריטי יוקרתי אסטון לא חסכו בכמות העור, עץ ומתכת שמעטרות את תא הנוסעים. כמו-כן כל העור שרואים (וגם האזורים שלא רואים) נתפרים ומורכבים ביד, מה שאומר שכל לקוח יכול לבקש כמעט כל צבע, טקסטורה, מרקם ושילוב בו הוא יחפוץ.
10. טכנולוגיה
את שיתוף הפעולה עם מרצדס אפשר לראות באופן ברור מאוד במערכת המולטימדיה. אי אפשר לטעות ונראה שאסטון לא ניסו להסתיר שמדובר במערכת הקומנד של היצרן הגרמני. חוץ ממנה לאסטון החדשה מערכת מצבי נהיגה עם 3 אפשרויות – GT, ספורט וספורט-פלוס שישפיעו על תפקוד דוושת הגז, מנוע, תיבת הילוכים, בולמי הזעזועים ועוד.
11. מחיר
2,350,000 מיליון ש״ח. זה המחיר לגרסת ההשקה שמוגבלת ל-1,000 יחידות ברחבי העולם. היא מגיעה עם תוספות אבזור ייחודיות כסטנדרט. אחר-כך המחיר ירד לכ-2 מיליון ש״ח לפני תוספות. מהיבואן נמסר לנו שכבר התקבלו 5 הזמנות מוקדמות וה-DB11 הראשונה תעלה לכביש עוד השבוע.