אודי A7 חדשה, לך תפרק מכונית כזו עכשיו. על הכבישים המצוינים מסביב לקייפטאון זו לא אמורה להיות בעיה. אני מכיר אותם כבר, ויודע שיש כאן מקומות לדחוף מכונית מעבר לקצה שלה, לגלות את סודותיה ואת המגבלות של שניכם.
אין הרבה זמן נהיגה בנסיעות מסוג אלו, כמה עשרות ק”מ כשחלקם נגזלים על ידי עומסי תנועה עירוניים ועוד צרות כאלו ואחרות. הפעם קבלנו גם עבודות כביש מאסיביות בכבישי ההרים. זה אומר שהדרום אפריקאים מטפלים בנתיב אחד ומפנים את התנועה הדו-סטרית על המסלול השני.
אתה מתקרב לקטע כזה. עומד 20 דקות בזמן שהתנועה מהנתיב הנגדי זורמת מולך. ואז אתה יכול לצאת לדרך כשהפעם תורה של התנועה ממול להמתין 20 דקות. זה נשמע זניח אבל כשאתה נתקל ב-8 מחסומים כאלו והעומס שהם יוצרים, בנסיעה של כמה עשרות ק”מ, זה די מקשה עליך את העבודה.
קשה, קשה
גם אודי A7 מקשה עליך את העבודה. יש כאן לא פחות מ-39 מערכות עזר לנהג. בחירה בין מצבי נהיגה שונים. שלושה מצבים לתיבת ההילוכים והנעה כפולה מתחכמת. הוסיפו על זה מתלי אוויר עם שלוש אפשרויות כיול בסיסיות ואפשרות להרמה והורדה של המרכב. זה ממשיך עם עוד כמה עשרות אפשרויות במסכי המגע מדהימים שלה ומקבל קינוח בדמות היגוי לארבעת-הגלגלים. ואם זה לא מספיק, יש כאן את מערכת ההיגוי האופציונלית החדשה, זו שלוקחת שליטה על החיבור בין מוט ההיגוי לציר ההיגוי ויודעת להוסיף או להפחית זווית לגלגלים הקדמיים ולמעשה לקחת שליטה עליהם.
העמידה הממושכת במחסומים המתוארים נתנה לי זמן לצאת מהאוטו ולהעריך אותו מבחוץ. אודי A7 הייתה מכונית יפה לטעמי וגם זו משיגה את אותה המשיכה בקלות. העיצוב שומר על אותם העקרונות מחד אבל מציע מראה מודרני ומתוחכם יותר מאידך. את החזית אהבתי מאוד, את האחוריים החדשים קצת פחות, אבל הסה”כ מרשים ונאה. גם בתי הגלגלים הגדולים (ואיתם גלגלי ה-21 אינץ’) מוסיפים הרבה ליציבה הנכונה של אודי A7.
הפנים משובח, לא פחות. לאדם במידותיי המרווח מצוין, המושבים נוחים ותומכים אבל כל אלו מתגמדים ליד עיצוב הפנים החדש. בשיחה עם מנהל הפרויקט, מהנדס חמור סבר, הוא מספר שזו הרבה יותר A8 מוקטנת מאשר גרסה ל-A6. בכל הקשור לעיצוב הפנים אני יכול להסכים איתו. החומרים מזכירים סאלון מכובדת אבל העיצוב כולו הוד, הדר וטכנולוגיה עם שני מסכי ענק שחולשים על כל מה שיש בתוך אודי A7 הזו.
המסכים הללו ברורים מאוד, מגיבים ברטט קל בקצות האצבעות וקל מאוד להתרגל אליהם ברגע שאתה מבין איפה נמצא מה. גם המסך שהוא למעשה לוח השעונים מציע אין סוף אפשרויות שליטה ותפעול וגם הוא מרגיש סופר-עדכני.
על רקע כל אלו יחידת ההנעה כמעט ונעלמת. לא רק בגלל משקלה המכובד של המכונית הזו’ אלא גם בגלל שקשה לזרוח מול חווית תא הנוסעים הזו. להשקה הגיע רק גרסת ה-55 TFSI עם 340 כ”ס וקצת יותר מ-50 קג”מ. יש כאן גם תגבור חשמלי בדמות מערכת ??? שנותנת לך לגלוש בשיוט מבלי להתשמש במנוע הבנזין.
אבסולוטית, עם 5.3 למאה קמ”ש ו-250 קמ”ש מרביים, הביצועים מצוינים. כשלוקחים בחשבון שזו הגרסה הבכירה של הדגם אפשר לדרוש תגובה יותר נמרצת מהמנוע והתיבה. ובכלל זו מרגישה כמו יחידת הנעה שאוהבת ליטופים רכים על הדוושה – מולם היא מפגינה כוחניות עמוקה. תפעול אגרסיבי יותר, עם רגל קבורה בתוך השטיח ומד סל”ד נוגח בקו האדום, נתקל בתגובות איטיות יותר של הדוושה.
מעבר לזה האודי הזו לא מתרגשת ממה שאני זורק לעברה. על מעט האספלט הפנוי שמצאתי היא נצמדה לכביש כעלוקה ויותר מזה, העלימה לחלוטין את שלל המערכות שפועלות בה. יכול להיות שיש כאן אלף גמדים אלקטרונים שקובעים לאיזו זווית לקבוע את הגלגלים האחוריים, כמה לקזז מפקודת ההיגוי שלי, איך לכוון את המתלים וכמה כוח להעביר אל הגלגלים האחוריים. כל אלו מתרחשים ברגע, אבל הם שקופים לחלוטין בפני הנהג. בפניי. אני רוצה לדחוף אותה יותר אבל הפקקים מלווים אותנו בסופו של היום הזה. עם בקרת שיוט אדפטיבית שמתפקדת מצוין בתנועת עצור וסע של פאתי קייפטאון, הנהג מרגיש מיותר למדי. את תסכול שכפו עליי הכבישים הסתומים אני מנסה לפרק עם שרשרת כוסיות שלא נגמרת. אלכוהול כן?
בתחבולות תעשה לך
לסיבוב הבא מול אודי A7 אני נכנס למחרת עם ארשת פנים לא משועשעת כלל. נחוש למצוא מקום שבו אפשר יהיה לדחוף את המכונה הזו קצת יותר. היות ואנחנו בארץ זרה אני משיל מעצמי עכבות סוציאליות, שיחשבו המקומיים מה שהם רוצים על האודי האפורה עם הלוחיות הגרמניות. זה שיורד עכשיו גשם זלעפות לא מטריד אותי, ומסתבר שגם לא אותה. זה מתחיל בכביש המהיר והמתפתל היוצא מקייפטאון. אחרי תגובת הדוושה המושהית והתיבה שלא תמיד זריזה, אני מגלה תאוצות ביניים טובות וחזקות. המהירות גבוהה ואודי A7 הזו לא מתקשה לצייר קווים מדויקים מאוד על הסוויפרים המהירים והעמוסים שלפנינו. התחושה נטועה, ההגה קל למדי (גם במצב ‘דינאמיק’) אבל מאוד מהיר ומאוד מדויק. לא צריך יותר מליטוף עליו בכדי להטיס את ה-A7 דרך העיקולים בכביש הזה.
בירידה לכבישים צפופים יותר מתגלה משטח חלקלק בצד הדרך. מקום מצוין בכדי לבדוק את מהירות העברת הכוח לאחור. האודי מזהה החלקה קלה של הגלגלים מלפנים ובשבריר שניה מפנה את הכוח אל הגלגלים האחוריים, מאפשרת לי לייצר שני מעגלים יפים תחת כוח על המשטח החלקלק. לא משהו שאתה רגיל לקבל ממערכות הקוואטרו של היצרן.
על הכביש המשיכה שיוצרת המערכת הזו שקופה, אבל ברורה. אפשר לדחוף את ה-A7 חזק מאוד אל ומחוץ לפניה. תת ההיגוי במגבלות קליל, הזנב ינוע רק על העברות משקל. ככה מתקבלת יכולת גבוהה מאוד מסביב לכל פנייה שמופיעה מולנו. הטרן-אין לא מפסיק להפתיע אותי ואני יכול רק לשער שמדובר בהיגוי לארבעת הגלגלים ולמערכת ההיגוי החדשה מלפנים. תחושת הביטחון שנותנת המכונית הזו לנהג בכביש תובעני ברורה לחלוטין. ממשיך לדחוף את המכונית הזו לתוך הפניות וכל התגובות מרגישות טבעיות מאוד גם אם מנותקות.
סיומו של הסיבוב הזה מסמן גם את סופה של ההשקה הזו. האסימון נפל היכולת ברורה. חסר לי רק דבר אחד – אודי A7 זהה אך בלי מערכת ההיגוי המתוחכמת. אבל כל המכוניות כאן מאובזרות בכל מה שיש לאודי להציע, השוואה כזו לא תוכל להתבצע כאן. בשביל הפרוטוקול אני מציין שהנוחות שהפגינו מתלי האוויר על מהמורות חדות לא הרשימה במיוחד. מצד שני נהגתי במכוניות המצוידות בחישוקי 20 ו-21 אינץ’, אז אפשר להבין את זה.
עם ובלי
בעידן שלנו ואני אומר את זה עם צער רב, וויתרנו על התחושות. פידבק מהגה במכונית חדשה זה משהו שכבר לא כותבים עליו, כי הוא לא קיים. הייתי בטוח שמערכות ההיגוי החדשה של אודי A7 ייקחו מאיתנו גם את הדיוק והמהירות. כי בין הפקודה שלי, לביצוע של הגלגלים יש מחשב שעובר על 400 פרמטרים כאמור ומתאים את הזווית של הגלגלים האחוריים ומחליט בכמה להגביר או למתן את התגובה של הקדמיים לפקודה שלי.
למרות שפע הגאונים האלקטרונים שמצויים תחתיה היא מגיבה, מתנהגת ומבצעת. זה אולי נשמע כמו עניין של מה בכך אבל לגרום לכל המערכות האלו לעבוד באופן הומוגני ושקוף זו עבודת תכנות סיזיפית וארוכה. רק על מערכת ההיגוי המוזכרת עבד צוות מהנדסים יום-יום במשך חמש שנים. נבירה בעשרות פרטים, בכדי שהמכונה תבצע מבלי שהנהג ירגיש אותה פועלת תחתיו. וכן, למרות שהנהג כבר הוכרז כמיותר, המכונית הזו עדיין עסוקה בלהחניף לו, עם פנים משובח, עיצוב מרהיב ויכולת דינאמית מפתיעה.
נתונים: 2,995 סמ”ק, 340 כ”ס מ-5,000 עד ל-6,400 סל”ד, 50.8 קג”מ מ-1,370 עד 4,500 סל”ד, 1,815 ק”ג, 13.8 ק”מ לליטר (יצרן), מחיר (משוער): 700,000 שקלים