אני לא אדם שהולך לאיבוד בקלות. אפשר לקרוא לזה חוש כיוון טבעי או תחושת התמצאות, אבל הפעם זה קרה ובגדול. למען האמת, זה היה מפתיע אותי אם זה לא היה המצב. תערוכת הרכב הבינלאומית בשנגחאי מתקיימת במבנה התערוכה הכי גדול בעולם. כמה גדול? אם תקחו את כל שטח המבנים בגני התערוכה יחד הם מהווים פחות מ-10% מהמבנה הסיני. על פניו הכל די פשוט, יש 4 מבנים כפולים ולכל מבנה 2 קומות כך שהניווט די פשוט. לכאורה. רק שהחלק הקשה לתפיסה הוא כמות החברות הסיניות והמערביות שמציגות שם. אין חברה שיש לה קשר לשוק הסיני בצורה כזאת או אחרת שלא הקימה דוכן תצוגה ענקי.
בשנים האחרונות היה נראה שמאז משבר קורונה העולמי הקונספט של תערוכות רכב כבר איבד את זוהרו, כשהרבה פחות רלוונטי וחשיפות רכב חדשות עברו מחשיפה פיזית לחשיפה דרך המדיה הדיגיטלית. אבל תערוכת שנגחאי מציגה בדיוק את ההפך. עם כמות חשיפות ראשוניות של דגמים חדשים ומתיחות פנים הן של היצרנים המקומיים והן של יצרנים מערביים שמצריך שבוע שלם בשביל להצליח ולסקר את כולם. מבחינת היצרנים הסינים תערוכת שנגחאי היא בדיוק המקום להראות שהם רק מתחממים ואת הכיוון העתידי שלהם לטווח הקצר ולטווח היותר רחוק.
כמו אצל היצרנים המערביים נראה שגם היצרנים הסינים לאט לאט מתחילים להיסגר על קטגוריות רכב שונות והגדלים שלהן. אפשר לקטלג אותם לדגמי סדאן או רכבי פנאי עם כמה גדלים החל ממשפחתיות ועד מעל ל-5 מטרים אורך כמו דגמי מנהלים וסלון מערביים. בנוסף, שפע עצום של רכבי מיניואן שונים מאחר והסינים רואים בהם יוקרה אמיתית בכל הקשור לנוחות, מרווח ואבזור והם אכן כאלה. והתחשב במצב העומסים והפקקים האינסופיים אפשר להבין שהדרך הכי נוחה להגיע ליעד זה במושב של מחלקה ראשונה בחלקו האחורי של מיניואן כזה.

גם באגף הטכנולוגיה המצב דומה כאשר היצרנים הסינים עובדים על פיתוחים טכנולוגים בעיקר בשתי חזיתות בולטות. הראשונה היא כמובן הנעה חשמלית מלאה ולצידה מנועי פלאג-אין עם טווח נסיעה משולב ארוך במיוחד.
אנחנו הגענו לשנחאי כאורחים של מותגי ג’אקו ואומודה – שני מותגי היצוא הבולטים של קבוצת צ’רי שמכוונים לשווקי העולם ובפרט לשוק האירופאי. שני המותגים שפועלים זה לצד זה ניצלו את הבמה בשנחאי לתצוגת כוח מרשימה עם לא פחות מארבעה דגמים חדשים שצפויים להגיע לישראל במהלך השנה קרובה, וכולם מציעים אופציה להנעה חשמלית או היברידית.
ג’אקו שכבר מוכרת לנו בארץ עם ה-J7 חשפה את אחיו הקטן J5. העיצוב נראה כמו שכפול של האח הגדול, כלומר אזכור בולט לריינג’ רובר שזה לא מפתיע בהתחשב שהמעצב הראשי הגיע משם. המידות קצת יותר קומפקטיות מאשר רכבי הקרוסאובר המשפחתיים, וזה אומר אורך של 438 ס”מ, בסיס גלגלים של 262 ס”מ ותא מטען נאה של 480 ליטרים. ג’אקו J5 יוצע בגרסת בנזין עם מנוע 1.5 ליטר מוגדש המספק 140 כ”ס בשידוך לתיבת הילוכים אוטומטית כפולת מצמדים או בגרסה חשמלית מלאה. לגרסה החשמלית מנוע קדמי בהספק של 207 כ”ס, סוללת 61 קוט”ש וטווח נסיעה של כ-400 ק”מ. ג’אקו J5 על שתי גרסאותיו אמור לנחות בארץ ברבעון השלישי של השנה.
מן העבר השני הוצג ג’אקו J8 שהוא הדגם הבכיר שלה מותג נכון לעתה. קרוסאובר משפחתי בעל 7 מקומות ישיבה עם אורך של 482 ס”מ ובסיס גלגלים של 282 ס”מ. העיצוב שומר על אלמנטים משפחתיים דומים כמו למשל בשבכה הגדולה ובמראה יחידות התאורה, אבל מה שמעניין במיוחד הוא מערכת ההנעה ההיברידית.-נטענת שלו. היא משלבת מנוע 1.5 ליטר טורבו ומנוע חשמלי בהספק משולב של 605 כ”ס עם תיבת הילוכים אוטומטית בעלת שלושה יחסי העברה. סוללה בקיבולת של כמעט 35 קוט”ש היא מהגדולות כיום ברכבים היברידיים-נטענים כשהיא אמורה לספק טווח נסיעה חשמלי של 160 ק”מ. טווח הנסיעה המשולב המוצהר עמד על למעלה מ-1,300 ק”מ על מיכל דלק.
אומודה הציגה מצידה את אומודה 7 שאמור להגיע עם תחילת פעילות המותג בישראל ברבעון האחרון של 2025. מדובר קרוסאובר משפחתי מסוגנן המקביל במידותיו לג’אקו 7 וצ’רי טיגו 7 איתן הוא חולק פלטפורמה משותפת. אומודה 7 הוצג נכון לעתה עם יחידת הנעה היברידית נטענת שמוכרת משני אחיו. זה אומר מנוע 1.5 ליטר טורבו בשילוב מנוע חשמלי היוצרים הספק משולב של 340 כ”ס, טווח נסיעה חשמלי של 95 ק”מ וטווח כוללת של למעלה מ-1,250 ק”מ. מאוחר יותר נחשף גם אומודה 3 בעל העיצוב הנועז עליו כבר הרחבנו בנפרד, כשהוא אמור לנחות בישראל בתחילת השנה הבאה. באירופה כבר נחשף אומודה 9 הגדול המצויד גם הוא במערכת הנעה היברידית-מתקדמת. וכך תוך זמן קצר משלים מותג צעיר משפחה שלמה של דגמים, והיד עוד נטויה.
אין ספק שאחרי ביקור בתערוכת הרכב של שנגחאי אפשר לראות עד כמה הסינים באים לטרוף את עולם הרכב. הם מוציאים דגמים חדשים בקצב של טלפונים חדשים וכל דור של רכב עושה קפיצה משמעותית. בקצב הזה, לא נתפלא אם תערוכת שנחאי בשנה הבאה תהיה עוד יותר גדולה ועמוסה.