בין שלל דגמי האנדורו שהולכים משתכללים ומקצינים מידי שנה, נוטים לשכוח שיש לא מעט רוכבים שלא מתכוננים למרוץ הסיקס דייז ומחפשים אופנוע שטח רגוע, לא מאיים ופשוט להחזקה ועם רישוי כביש שלא יחייב לגרור אותו ממקום למקום. בקיצור, מה שפעם היה נקרא דו”ש. בטא האיטלקית מציע לצד מגוון דגמי האנדורו שלה גם את סדרת ה-ALP שנועדה לענות בדיוק על הצורך הזה.
ליתר דיוק, בטא אלפ מוגדר כאופנוע Trail, כלומר אופנוע שטח מתון יחסית אך כזה שעדין מותאם לדרכים הרריות (ומכן שמו כקיצור להרי האלפים) עם צמיגי שטח מלאים ומרווח גחון גבוה. עד כה הציעה בטא את האלפ בגרסאות 200 ו-350 סמ”ק בסיסיות למדי עם מנועים מקוררי אוויר על בסיס דגמי סוזוקי DR200 ו-DR350 העתיקים. לקראת 2024 החליטו האיטלקים להציג את אלפ 4.0 חדש לחלוטין שנחשף במילאנו.
בניגוד לאלפ 200 הצנוע והבסיסי בעל קירור האוויר וגל הזיזים הבודד, המנוע של אלפ 4.0 המבוסס על תכנון עצמי הוא מקורר נוזל, בעל גל זיזים עילי כפול ויחס דחיסה גבוה משמעותית. לא מדובר במנוע משונמך של דגמי האנדורו אלא במנוע חדש בעל מידות בוכנה מתונות יותר, מהלך ארוך יותר ויחס דחיסה נמוך יותר שנועדו להתאים לקהל היעד. המנוע בנפח 348 סמ”ק מספק 35 כ”ס לא מאיימים אבל עדין מספקים בהחלט עבור כלי שמשקלו הוא 140 ק”ג יבשים.
לא רק המנוע אלא האופנוע כולו שונה וגדול יותר עם שלדת צינורת פלדה שונה ומחוזקת בעלת בסיס גלגלים של 144 ס”מ במקום 133 בגרסת ה-200 סמ”‘ק. העיצוב שונה מהאח הקטן עם מסיכת חזית מודרנית המשלבת את לוח המחוונים הקומפקטי, קווי גוף זוויתיים ומושב חדש וגבוה יותר המתנשא ל-855 מ”מ ומיכל דלק בנפח הגיוני של 11 ליטרים במקום 6 ליטרים בלבד באלפ הקטן.
כדי לשמור על מחיר נוח מפרט המתלים נותר צנוע ומבוסס על מזלג טלסקופי בקוטר 43 מ”מ ובולם מונושוק אחורי עם אפשרות כיוון עומס קפיץ בלבד עם מהלכים נאים של 185 ו-195 מ”מ בהתאמה. בהתאמה, וכדי לתרום ליכולת השטח ישנם חישוקי שפיצים בקוטר של 21 אינץ’ מלפנים ו-18 אינץ’ מאחור עם צמיגי שטח מלאים. המפרט כולל גם מערכת ABS ותאורת LED מלאה בחזית.
בטא אלפ 4.0 הוצג במילאנו לצד גרסת סקרמבלר הנקראת אלפ X. ל-X עיצוב מעט שונה עם פנס LED עגול בחזית וללא חיפיי הפלסטיק מצידי הרדיאטור. הוא גם מתגלגל על חישוקים צנועים יותר בקוטר 19 אינץ’ מלפנים ו-17 אינץ’ מאחור ומצויד בצמיגים שונים.
נכון לעתה בטא לא פרסמה את מחירו של אלפ 4.0 החדש, אך הוא צפוי להיות יקר משמעותית מקודמו, אבל עדין לשמור על מחיר הגיוני, באירופה לפחות, כדי להוות אלטרנטיבה שפויה לרוכבים רגועים.