בואו נמקם קודם את שברולט קולורדו ZR2 בליין של החברה. שברולט קולורדו משתייך למשפחת הטנדרים בגודל “בינוני” בארה”ב, כמובן שבנוף הישראלי הוא לא היה נראה בינוני בכלל, אולי רק אם הוא עמד בסמוך לאח הגדול שלו הסילברדו. הקולורדו ביקר כבר בארץ ואפילו הספיק לשרת בצה”ל כחלק מצי הרכבים החומים של צה”ל. ה-ZR2 זאת גרסת הקיצון של הקולורדו שהושקה ב-2017 והדגם הנבחן הוא מבוסס על הדור שני של הקולורדו שהושק בשנת 2011. את הדור השלישי שהושק בשנת 2022 אנחנו צפויים לקבל רק בשנת 2024.
בארץ הקודש הקולורדו מגיע רק ברמת גימור ZR2, זוהי גרסת הביצועים של הדגם הזה ויש דלתא מאוד גדולה בין הקולורדו המקורי ל-ZR2. ננסה לפרט חלק מההבדלים: רוחב הסרנים ברכב הוגדל בכמעט 9 ס”מ’ הרכב הורם ב-5 ס”מ וקיבל פגושים חדשים מקדימה ומאחור. הפגושים קרביים יותר וגם מעניקים זוויות נטישה וגישה משופרות בהשוואה לרכב הבסיס. יש גם בולמי זעזועים מולטימטיק DSSV מבית שברולט פרפורמנס (שאליהם אנחנו עוד נחזור), צמיגי שטח במידה 265/65-17 ( קוטר 31 אינץ’) ומצב “שטח” למערכת ההנעה המשפיע על מערכת ההנעה והבלימה, שתי נעילות דיפרנציאל חשמליות (אחת לכל סרן), משולשים ייעודיים העשויים יציקת ברזל בשביל עמידות ועוד.
הרכב מגיע עם מיגון בסיסי מהיצרן אך היבואן החליט לבצע התקנה מקומית ולהכפיל את עובי המיגון התחתון ברכב, להוסיף מדרכי צד ו”קשת התהפכות דקורטיבית” בארגז שברכב המבחן הותקנה עם מרווחים לא שווים. הטנדר נראה מאוד קרבי מבחוץ לאור כל התוספות, ניפוחים והגבהות שהטנדר עבר.
הלב הפועם של הטנדר הזה הוא סוס העבודה המוכר של GM, מנוע אטמוספרי בנפח של 3.6 ליטר בתצורת V6 המייצר 308 כ”ס ב-6,800 סל”ד ו-38.1 קג”מ ב-4,000 סל”ד. המנוע הזה משרת את הקאמרו המפורסמת וגם מגוון דגמי קאדילק. המנוע הסלב מחובר לתיבת הילוכים אוטומטית בעלת 8 יחסי-העברה שמניעים את הגלגלים האחוריים או את כל ארבעת הגלגלים דרך תיבת העברה הכוללת גם הילוך כוח ביחס של 1:3.42. יש גם אפשרות למצב אוטומטי אשר מתנהל יותר כמו הנעה כפולה על הכביש.
מבחינת אבזור הקולורדו מגיע עם מערכת מולטימדיה של GM עם מסך בגודל 8 אינץ’ התומך בקישוריות לאנדרואיד אוטו ואפל קאר פלי, מערכת שמע עם 7 רמקולים של BOSE, בקרת שיוט (רגילה, לא אדפטיבית), משטח טעינה אלחוטי, מצלמה לנסיעה לאחור עם קווי הנחיה דינמיים, מושבים קדמיים עם כוונון חלקי חשמלי, ריפודי עור, 4 שקעי USB A והנעה מרחוק דרך השלט.
מה שחסר פה זה כל מערכות הבטיחות המתקדמות שיש כיום בשוק. מה שהחליף את המערכות המתקדמות היא מערכת בהתקנה מקומית של “מובון” שעיצבנה אותנו בדיוק כמו שאר המערכות המצפצפות הקיימות בשוק. כבר במפגש הראשון הוסבר לנו שהרכב הוא לא רכב עבודה, יכולת ההעמסה שלו היא סך הכל 575 ק”ג וזה כולל אתכם, הנוסעים ברכב. כלומר הרכב לא מתוכנן להיות רכב עבודה קשוח שיכול לעבור בכל מקום אלא נטו רכב שטח קיצוני וקשוח, כלומר כיף.
על הכביש
האמת שהגעתי ללא ציפיות מיוחדות מהקולורדו על הכביש אבל אני חייב להגיד שהופתעתי לטובה, נוחות הנסיעה של הקולורדו טובה, אפילו טובה מאוד. השילוב של הצמיגים הגדולים ובולמי הזעזועים הייחודיים הכוללים מהלך מתלה ארוך יחסית גרמו לנסיעה באמת נוחה. כמובן שיש גלגול של המרכב בפניות ובכלל אל לנו לשכוח שזה רכב ששוקל 2.7 טון ברגע שהוא מלא, אבל יחסית לרכב מהסוג והגודל הזה הנסיעה ממש נוחה ונעימה.
המתלים הקדמיים בנויים ממתלי מקפרסון והמתלים האחוריים הם מתלי עלים שלעיתים גורמים לטנדר לקפצוצים קלים. ההגה מגיב ומתקשר יפה מאוד מלבד רפיון קל במרכז. וכנראה שהצמיגים האחוריים כבר עברו מספיק התעללות כי הזנב של הקולורדו היה מאוד שמח וכל לחיצה של יותר מרבע דוושה גררה יבבת צמיגים שמנסים בכל כוחם למצוא טיפת אחיזה עד שבקרת היציבות מתערבת. המושבים לא הכי תומכים אך קל למצוא תנוחת ישיבה סבירה. איכות החומרים לא הרגישה לי תואמת רכב במחיר הזה. לא אהבתי, בין היתר, את הבליטה מפלסטיק קשיח בצד דלת הנהג שלא מאפשרת להשעין את הרגל בצורה נוחה.
בכללי איכות החומרים והאבזור לא תואמים את המחיר, הכפתורים והמחוונים נראים שייכים לרכב משנת 2013, אין בקרת שיוט “חכמה” , אין מפתח חכם אלא מפתח רגיל אולד סקול שכולכם כבר שכחתם איך הוא נראה, מסך קטן, אין מערך מצלמות היקפיות – משהו שהיה מאוד עוזר עם רכב מגודל שכזה ברחובות עירוניים. מצד שני מבחינת רעשי דרך ורוח שברולט קולורדו ZR2 הפתיע לטובה כי יחסית לגודל הגלגלים וגודל הכלי הרעש היה יחסית זניח ולא הפריע. המנוע האטמוספרי מספק את הסחורה וכל עקיפה מתבצעת בקלות, החולשה כאן היא תיבת ההילוכים שלעיתים קצת מהססת.
בשטח
כל מה שנכתב עד עכשיו היה רק הקדמה ולא באמת משנה שום דבר, עכשיו הגענו לחלק החשוב באמת, החלק שבשבילו הרכב הזה נוצר. כבר בירידה הראשונה מהאספלט ותחילת הנסיעה על השביל הופתענו מאיכות הנסיעה, בולמי הזעזועים המיוחדים פלוס הצמיגים הגדולים והבשרניים באמת מצליחים לגהץ הרבה מאוד שיבושים וגם להעניק ביטחון לנהג. התחלנו מנהיגת שבילים ולאט לאט המהירות הלכה והתגברה עד שמצאנו את עצמנו משחיזים שבילים כאילו אנחנו על באגי או RZR למרות שהיינו בבהמה ששוקלת מעל ל-2.5 טון.
מהלך המתלה והשיכוך יחד עם ריבוי כוחות הסוס קצת נותנים תחושה של מכונית טרופי (trophy truck) ואפילו הצלחנו לתפוס איתה קצת אוויר. ברגע שהתפאורה משתנה ומגיעים לעולם העבירות וטיפוס איטי ומחושב שברולט קולורדו ZR2 לא נלחץ, מטפס בקלות על כל מדרגה ומתמודד בקלות עם ההצלבות בעזרת נעילות הדיפרנציאל החשמליות ומהלך המתלה הארוך שיש לו. אפילו לא היינו צריכים לשלב אף פעם הילוך LOW על מנת להתמודד עם אתגרים, בדר”כ נעילה של הדיפ האחורי ולחיצה אמיצה היו כל מה שצריך על מנת להתגבר על כל מכשול.
סיכום
שברולט קולורדו ZR2 הוא כלי רכב מיוחד ונישתי, הוא טנדר שלא יודע לעבוד כמו טנדר אלא מיועד להיות חיית שטח וכך הוא מצליח לעשות. מעבר לשטח גם על הכביש הקולורדו מפתיע מאוד לטובה ונשאר יחסית מתורבת ולא הופך כל נסיעת כביש לסיוט רועש ואיטי אלא אפילו ההפך מזה. אבל מה, היעדר מערכות הבטיחות + האבזור המיושן והעיצוב המיושן אכן בעוכריו. אבל אם התקציב מאפשר וכבודו מחפש רכב שטח כיפי ומיוחד ובעל יכולות יוצאות דופן גם בשטח וגם בכביש אז שברולט קולורדו ZR2 לחלוטין הרכב בשבילו.
מנוע 6 ציל’, 3,600 סמ”ק הספק 308כ”ס ב-6,800סל”ד מומנט 38.1 קג”מ מ-4,000 סל”ד משקל 2,722 ק”ג אורך:5,403 מ”מ רוחב:2,131 מ”מ מרווח גחון:254 מ”מ מורשה גרירה ללא בלמים: 750ק”ג מורשה גרירה עם בלמים: 2,268 ק”ג מחיר 345,000 שקלים