העולם מתחלק לשני חלקים. החלק הראשון כולל את מי שרואים בטנדר רכב עבודה נטו. גמלוני, קופצני, חסר אפיל או ריגוש שאין שום סיבה לנהוג בו מעבר לצורכי עבודה. החלק השני כולל אנשים שפשוט אוהבים טנדרים. את הורסטליות, השימושיות והמאסיביות, גם אם היא באה על חשבון נוחות יום-יומית. סביר להניח שהחלק הראשון לא נהג בטנדרים מסוגו של שברולט קולורדו ZR2.
ה-ZR2 הוא נציג נאמן לאופנת ה”סופר-טנדרים” או “טנדרי הבאחה” שהתעוררה בעשור האחרון. כי למה להסתפק בסתם טנדר לטיולי שטח אם אפשר להפוך אותו לטנדר שרירים שרק מחפש לקפוץ באוויר? פורד הייתה חלוצת הז’אנר עם הראפטור המקורי על בסיס ה-F150 שהפך למשפחת דגמים שלמה. כמובן ששברולט לא יכלה להביט בהצלחה בלי להציב אלטרנטיבה ליריבה המושבעת, אבל טויוטה וניסאן לא פספסו את לקפוץ, תרתי משמע, על ההזדמנות.
אם בארצות הברית הז’אנר כבר מבוסס למדי, בישראל הוא עדין בחיתולים. בשוק המקומי דווקא שברולט הייתה החלוצה להביא סופר טנדר לשטח ביבוא רשמי, אחרי שכמה עשרות כלים יקרים (בעיקר F150 ראפטור וראם TRX ז”ל) נמכרים באפיקי היבוא האישי מידי שנה. הקולרדו קטן יותר ובארה”ב לפחות גם נחשב עממי יחסית. בישראל מוכת המיסוי קולורדו ZR2 החדש הוא בעל תג מחיר של 420 אלף שקלים. המון כסף בשביל טנדר, אבל פחות ממחירו של ג’יפ גלדיאטור או רנגלר בגרסאות הרוביקון והוא ממש לא מסתכל עליהם מלמטה.
ספירת מלאי
שברולט קולורדו ZR2 הקודם הגיע ארצה בערוב ימיו. הוא סיפק לנו לא מעט הנאה כשנהגנו עליו, אבל לא הצליח להסתיר את גילו בכמה פרמטרים חשובים. דור חדש לחלוטין של שברולט קולורדו הוצג לקראת 2023 על בסיס פלטפורמה חדשה של שברולט. באותה הזדמנות טופלו נקודות התורפה החיוניות כאשר הוא זכה לתא נוסעים מודרני עם מערכת מולטימדיה ראויה וחשוב עוד יותר, מערכות בטיחות אקטיביות שהן כורח המציאות. בשברולט לא חיכו וכבר עם השקתו של הקולורדו הציגו גרסת ZR2 חדשה כדי לא להשאיר את גרסת הרפאטור של הריינג’ר ללא מענה הולם.
שברולט קולורדו ZR2 כולל את כל השדרוגים של הקולורדו הסטנדרטי, אבל גם כמה שינויים משמעותיים לעומת ה-ZR2 הקודם. השינוי המשמעותי, אם לא המהותי, ב-ZR2 החדש נמצא מתחת למכסה המנוע. אם הדור הקודם הסתפק במנוע V6 אטמוספרי ובשרני, בדור החדש הטנדר המגודל מסתפק במנוע 4 צילינדרים בנפח 2.7 ליטר שנעזר במגדש טורבו. ההספק המרבי נותר דומה (310 לעןמת 308 כ”ס בעבר) אבל הבונוס מגיע בדמות כמעט 50% יותר מומנט מאשר במנוע האטמוספרי המתקבלים הרבה יותר נמוך. בשברולט גם מלמלו משהו על צריכת דלק משופרת, שזה כנראה הדבר האחרון שמעניין את מי שקונה טנדר שטח ייעודי.
בשברולט לא עצרו במנוע. מפשקי הסרנים הורחבו בכ-8 ס”מ, קוטר צמיגי השטח גדל מ-31 ל-33 אינץ’, כך שמרווח הגחון גדל וזוויות המרכב שופרו. גם הטכנולוגיה נרתמה לעזרה עם מצבי נהיגה ייעודיים לשטח ששולטים על אופי אספקת הכוח, חלוקתו ופעילות בקרות המשיכה. מערך מצלמות היקפי שכה היה חסר בדור הקודם נמצא כאן כולל מצלמות גחון.
מעבר לקפיצים ורכיבי המתלה המחוזקים והמעובים ישנה גם ערכת בולמי זעזועים אדפטיביים DSSV מתוצרת מולטימטיק. מדובר במערכת בולמים עם הפרדה בין פעולת הדחיסה של הבולם לפעולת ההחזרה, עם תא נפרד שבתוכו כמה שסתומים האחראיים על מאפייני השיכוך שמשתנה בהתאם לתנאי הדרך. בחילת הבולמים הזו מגיעה עם הגבהת מרכב של כמעט 8 ס”מ. עם זאת, באופן מפתיע בשברולט לא ניצלו את ההזדמנות והלכו עד הסוף, כשבניגוד למתלה האחורי הנפרד של הריינג’ר ראפטור נותרו נאמנים לתצורה המקובלת בטנדרים של סרן קשיח וקפיצי עלים. אגב, בארה”ב מוצע ה-ZR2 בגרסת “ביזון” קרבית עוד יותר עם צמיגי 35 אינץ’, חישוקי בידלוק ופלטת מיגון תחתון מלאה שמאפשרת להחליק על סלעים.
קפיצת דרך
אם כל הרשימה הזו לא הצליחה לשכנע אתכם, אז תנו מבט ב-ZR2. אי אפשר לפספס את ה-ZR2 בחניה. קודם כל בגלל הגובה שהוא פועל יוצא בין היתר של צמיגי הענק שגורמים לו להיראות קטן מכפי שהוא באמת. אל אלו מצטרפים מכסה המנוע הגבוה בעל התפיחות בולטות במרכזו, הכנפיים המובלטות וכנפוני הפלסטיק קשיח שנועדו לסוכך על הצמיגים הבולטים החוצה מקו המרכב. ה-ZR2 נראה דחוס, שרירי במידה אבל לא מצועצע.
טיפוס לתא הנוסעים של ה-ZR2 חושף סביבת נהג מודרנית, מערכת מולטימדיה פשוטה לתפעול, מתגים חיוניים וגדולים לתפעול וגם תצוגות שטח יעילות. למרות רמת האבזור הגבוהה, ישנו שימוש לא מועט בפלסטיקה פשוטה. אלא שבסופו של דבר זה לא ממש מפריע כי צריך לזכור שמדובר ברכב עבודה בבסיסו. מה שהפריע לנו יותר היא העובדה שהמרווח בספסל האחורי הוא לא יותר מסביר לשני מבוגרים, ושבתור טנדר ביצועים היינו שמחים גם לקבל קצת יותר אווירה קרבית בתא הנוסעים ומושבים תומכים יותר.
מושבים תומכים יותר זה עניין חשוב כי מאחורי החזות השרירית יש כיסוי. אמנם המנוע ב-ZR2 לא מעניק תחושה של כוח מתפרץ או ברוטליות, אבל עדין מדובר בטנדר זריז למדי על הכביש בעיקר בזכות שפע המומנט, האמריקאים לא נוהגים לפרסם נתוני תאוצה, אך דיווחים בחו”ל מדברים על כ-7 שניות בזינוק ל-100 שמרגישים אמיתיים למדי, כשהקולורדו מסוגל לדחוף הרבה מעבר לכך ללא בעיה. רק צריך לקחת בחשבון שאופי תיבת ההילוכים מרובת ההילוכים דורש בתאוצות ביניים והמתנה של מספר שניות עד שתוריד 2 או 3 הילוכים. באופן תמוה, אין ל-ZR2 אפשרות לתפעול ידני, אלא רק מתג על גבי ידית ההילוכים שמגביל את ההילוך הגבוה ביותר בו תוכל התיבה לעשות שימוש. פתרון שממש לא מתאים לרכב ששם דגש על ביצועים.
על הכביש ה-ZR2 הוא עדין טנדר, עם היגוי מעט כבד ומעורפל, רעשי צמיגים נוכחים ותחושה נוקשה יחסית מהמתלים. נוקשה אבל לא חובטת, שמצד שני מצליחים לנטרל את תחושת הנדנוד על ציר האורך האופיינית לז’אנר. כשיורדים לשטח המתלים ממשיכים להעניק תחושה נוקשה במעט במעבר איטי על פני מהמורות או בנהיגה רגועה בשבילים. אבל מי רוצה לנהוג ב-ZR2 כמו בקרוסאובר משפחתי?
הגדולה שלו מגיעה דווקא כשלוחצים על הדוושה, אז מגלים המתלים את יכולתם האמיתית, עם יכולת גיהוץ מרשימה גם על גבי רצף של קפלי קרקע צמודים. ככל שנוסעים מהר יותר כך יכולת הגיהוץ משתפרת וזה מה שגורם לכך לדמיין כל מקטע שביל כקטע דירוג במרוץ ראלי. הוא עושה זאת בקלות וללא דרמה מה שגורם לך לתהות למה בשברולט לא דחפו לו עוד כמה עשרות כ”ס מתחת מכסה המנוע. מעבר למצב נהיגה “באחה” המתירני יאפשר גם לשחק עם זנב הטנדר שישמח לשחק תופסת בפתיחת מצערת ביציאה מפניה. אבל לא רק שבילים. המרכב הגבוה והצמיגים מאפשרים גם יכולת טכנית מרשימה, אם כי מהלך קפיצי העלים יכול להגביל לעיתים ולהכניס את ה-ZR2 להצלבות, אבל בדיוק בשביל זה ישנן נעילות דיפרנציאל מלפנים ומאחור.
על הגובה
בסופו של דבר שברולט ZR2 מצליח להפגין שיפור באיכות החיים בדיוק בנקודות התורפה של קודמו, ולצד זאת הוא הצליחה לשפר את המראה, היכולת והביצועים וכפועל יוצא מכך את מקדם ההנאה. אפשר לחיות איתו ביום יום למרות שהוא טנדר, ואפשר ליהנות איתו בשטח ברמה שרכבי שטח מקבילים ויקרים יותר לא יכולים לספק, כשהוא מאוים רק מהמתחרה הישיר שלו – פורד ריינג’ר ראפטור.
שברולט קולוראדו ZR2 – תעודת זהות
מנוע: 2,727 סמ”‘ק, טורבו-בנזין, הספק: 310 כ”ס ב-5,600 סל”ד, מומנט: 59.4 קג”מ ב-3,000 סל”ד, תמסורת: אוטומטית 8 הילוכים, הנעה כפולה, בסיס גלגלים: 334 ס”מ, משקל: 2,241 ק”ג, צריכת דלק ממוצעת (יצרן): 7.2 ק”מ לליטר, מחיר: 420 אלף שקלים