תעשיית הרכב האמריקאית נתפסה לא פעם בתגובותיה האיטיות למהלכים וההתפתחויות הטכנולוגיות בתעשיית הרכב. השמרנות הובילה אותה לא פעם אל סף התהום, אבל כל זה נובע מכך שהתנאים והדרישות באמריקה שונים בתכלית ממקומות אחרים בעולם המערבי, ואין כמו הגישה של האמריקאים למסחריות כדי להמחיש זאת. המכונית הנמכרת ביותר בארה”ב מזה עידנים היא בכלל טנדר, עם מרכב נפרד וסרן חי בדיוק כמו לפני 70 שנה, כמובן עם תנאי מחיה מודרניים, אבל זה לא מפריע להמוני אמריקאים להעדיף טנדרים על פני מכונית נוסעים מעודנת יותר.
לאמריקאים יש קצב אחר. קחו לדוגמא את שברולט סוואנה. הסוואנה נמכרת כבר 26 שנים ללא שינויים יוצאי דופן, כשהיא בעצמה החליפה את סדרה G (המוכרת לנו כוונדורה) שיוצרה גם היא ללא שינויים מהותיים מ-1969 עד 1996. הסוואנה אמנם שדרגה את איכות החיים ביחס לוונדורה, אבל שומרת עד היום על אותו מתכון: שלדת סולם, מרכב נפרד במגוון תצורות, הנעה אחורית ומנוע קדמי-מרכזי גדול.
שימו אחת ליד השניה סוואנה חדשה וסוואנה בת 20 ותתקשו למצוא את ההבדלים. לשם השוואה, במהלך חייה של הסוואנה פולקסווגן הספיקה להציג 3 דורות פלוס מתיחת פנים של הטרנספורטר. אז למה נזכרנו פתאום בסוואנה הותיקה? לא, אנחנו לא עוברים דירה ולא עושים הסבה לנהגי אמבולנס. הסיבה היא מנוע חדש, ולא סתם מנוע, אלא כזה בדיוק מהסוג ש-Petrol Heads כמונו מתרגשים ממנו.
במשך מרבית חיה בישראל עשתה הסוואנה שימוש במנוע טורבו דיזל V8, בתחילה בנפח 6.5 ליטר ואחר כך בנפח 6.6 ליטר עם הספקים שהיו גבוהים ביחס למקובל למנועי דיזל קטנים יותר שהיו נפוצים ביתר המסחריות, מה שגרם ללא מעט נהגים ומובילים להתחבר דווקא לסוואנה. בשנת 2016 פרש מנוע הדוראמקס לגמלאות ואת מקומו תפס, רחמנא לצלן, מנוע בעל 4 צילינדרים בנפח של רק 2.8 ליטר. אמנם היו לו 181 כ”ס שזה לא כל כך נורא, אבל הוא איבד את הבשרניות של מנוע ה-V8 הייתה מאז ומתמיד חלק מהקטע הייחודי של הסוואנה על פני מסחריות אחרות.
בארה”ב לעומת זאת מנועי הדיזל הם לא ממש בראש סדר העדיפויות של המקומיים כיוון שהבנזין עדין זול למדי. שברולט המשיכה להציע מגוון מנועי בנזין עבור היאנקים כאשר לקראת 2022 צירפה להיצע מנוע V8 חדש בנפח 6.6 ליטרים. היבואן המקומי זיהה את ההזדמנות להחזיר עטרה ליושנה, מה שמתאפשר גם כי מחיר הסולר כיום גבוה למדי כך שאין לו כמעט יתרון ממשי כשמדובר במסחריות במשקל גבוה. כך מצאנו את עצמנו פוגשים את שברולט סוואנה במהדורתה העדכנית. לא כי אנחנו אנשי עבודה חלילה, אלא כי הצירוף V8 מדליק לנו תמיד את מנגנון החשק. בטח בתקופה שבה V מסמל וולט ומנועי בנזין גדולים הם אויבי הציבור והסביבה.
כיוון שלמנועי V8 יש מעמד שאין לאף מנוע אחר בתרבות המוטורית האמריקאית, אז זה המקום לפרט בקצרה את אילן היוחסין של המנוע בסוואנה. המנוע החדש המכונה LT8 הוא בעצם גרסה מוגדלת נפח עם בלוק ברזל של מנוע ה-L86 “סמול בלוק”, אותו תמצאו ברכבי ה-SUV הגדולים של GM דוגמת שברולט טאהו וקאדילאק אסקלייד המוכר לנו. אותו מנוע LT86 בעצמו הוא גרסה מותאמת לרכבים כבדים של מנוע ה-LT1 ששירת בקורבט C7. במילים אחרות, ניתן לטעון במידה לא קטנה שלסוואנה הזו יש לב של קורבט.
בכל מקרה, מדובר במנוע שנאמן לתפיסה האמריקאית הקלאסית שבה אין תחליף לנפח, לכן אל תחפשו כאן טכנולוגיה עילית. אמנם יש למנוע הזה הזרקת דלק ישירה, אבל רק 2 שסתומים לצילינדר וגל זיזים עלי יחיד. אבל זה לא באמת משנה כי הפשטות היא יתרון גדול במכוניות שנועדו לעבודה, ובשורה התחתונה יש למנוע הזה 401 כ”ס המתקבלים ב-5,200 סל”ד ומומנט של טנק אברהמס. 64.2 קג”מ שמתקבלים באופן מפתיע ב-4,000 סל”ד גבוהים יחסית.
אז כן, יחד עם תיבת הילוכים אוטומטית מרסנת לוקח לסוואנה שניה וחצי להתגלגל מהמקום בעצלתיים עד שהמנוע מתחיל לנהום והמומנט מתחיל לדחוף. אפילו שמדובר במכונית באורך של יותר משישה מטרים, העברת המשקל לאחור כשרומסים את הדוושה מוחשית, אבל כשהבוכנות הגדולות מתחילות לתת את התפוקה שלהן התאוצה ממכרת. לסוואנה V8 אין נתוני תאוצה רשמיים, אבל דיווחים בחו”ל מדברים על כ-8 שניות ואף קצת פחות מכך ל-100 קמ”ש וזה מרגיש הגיוני. צבירת הקצב תפתיע את הסובבים וגם כמה מכוניות בעלות אופי ספורטיבי. מה שמפתיע עוד יותר הוא שהסוואנה לא מאבדת אוויר גם עד ל-120 קמ”ש וקצת מעבר לכך, כשתחושת התאוצה מועצמת על ידי המאסה.
המחשבה בראש אומרת שמכוניות ששוקלות יותר מ-2.5 טון ובעלות אווירודינמיות של הר ראשמור לא אמורות להאיץ ככה. מצד שני, זו לא מכונית שתוכננה למהירויות גבוהות. בסוואנה מגיעים למהירות שיוט בידיעה שתמיד יהיה לכם מספיק כוח לגרור או לעקוף, ומשם פשוט מתחברים לתנודות המרכב הרכות וחוצים את הארץ. אם אתם שואלים על צריכת הדלק, אז זו לא המכונית בשבילכם ועדיף לכם לקחת פריוס.
זה לא יהיה הוגן לשפוט את שברולט סוואנה במונחים מודרנים במה שנוגע לתא הנוסעים ואיכות החיים. סביבת הנהג זורקת אותך לשנות ה-90 בכל מה שקשור למראה, לתחושה ולהנדסת האנוש אבל אחרי הסתגלות קצרה מתרגלים לתפעול ההילוכים מההגה, למנופי התפעול, להגיון של מיזוג האוויר ולבלם היד המופעל ברגל. ביננו, הרבה יותר קשה להסתגל לממשקי מולטימדיה עתירי תפריטים ופונקציות שאתה לא באמת צריך, בטח לא ברכב עבודה. יחד עם זאת ניכר שהסוואנה משתדלת לצעוד עם הזמן עד כמה שניתן. יש מערכת מולטימדיה בהתקנה מקומית, מושב נהג מתכוונן חשמלית ומפרט הבטיחות כולל מערכות מקוריות להתראה על התנגשות וסטיה מנתיב עם מערכת בהתקנה מקומית של זיהוי תנועה בשטחים מתים.
הזמן שחלף והזמנים המודרנים הפכו את שברולט סוואנה מעוד מסחרית למשהו יוצא דופן בנוף המוטורי. זו מכונית שלרוב האנשים תיראה שריד לעולם הישן של מכוניות אנאלוגיות ובזבזניות, כשמצד שני קהל היעד שלה יראה בה מכונה שימושית וחזקה למשימות כבדות ומגוונות. אנחנו רואים בסוואנה סוג של מכונית שרירים בטעם של פעם, כלואה בגוף המאפשר שימושיות של מכולה ויכולה לשייט בנונשלנטיות מחוף לחוף. מדובר גם במכונית ה-V8 הזולה בישראל, וזה מספיק עבורנו כדי להרהר עליה כתחליף למכונית משפחתית האולטימטיבית.
שברולט סוואנה V8 ארוך – תעודת זהות
מנוע: 6,600 סמ”ק, V8, הספק: 401 כ”ס ב-5,200 סל”ד, מומנט: 64.2 קג”מ ב-4,000 סל”ד, תיבת הילוכים: אוטומטית, 6 יחסי העברה, משקל עצמי: 2,580 ק”ג, בסיס גלגלים: 394 ס”מ, צריכת דלק ממוצעת (מבחן): 5 ק”מ לליטר, מחיר: 268 אלף שקלים ללא מע”מ