למרות שחשבנו שהוא לא יגיע, החורף כבר כאן וזה הזמן לדבר על רכיבה בגשם על האופנוע או הקטנוע. והוא מדגיש את היתרונות הגדולים של כל כלי דו גלגלי. נכון, קר, רטוב ויש פחות אחיזה על הכביש, אבל באותה נשימה הפקקים מקבלים ממדי ענק והאופנוע הופך להיות יעיל שבעתיים. בכל זאת, רוכבים רבים אינם מרגישים בטחון על משטח רטוב, אם בגלל חוסר ניסיון או היכרות שטחית מדי עם הכלי, או פשוט חשש מהראות המוגבלת. המדריך הזה, בעיקר עבורם.
לפני הכל – מיגון
אמצעי הגנה על כלי דו-גלגלי הם תמיד אבזר סופר-חשוב וקריטי. בחורף הרטוב והקר, בזמן רכיבה בגשם עוד יותר. ברור לכולנו שצריך קסדה, וכפפות, מגפיים או נעליים ייעודיות ומגנים שונים המשולבים במעיל-מכנס או לא. אבל יש נקודה נוספת. שכן רוכב רטוב וקפוא לא יוכל לתפקד היטב על האופנוע, ולכן רצוי לזכור ולהקפיד לשמור על הגוף יבש ובטמפרטורה שתאפשר לנו לא רק לתפעל את הכלי היטב, אלא גם לפעול במהירות ובדיוק אם וכאשר נדרש לכך. אם הציוד האמור בצבעים בולטים, זוהרים או מחזירי אור, טוב אפילו עוד יותר.
שני טיפים חשובים: משקף הקסדה – למרות שאינו נתפס כחשוב ביותר, קחו בחשבון שללא ראות ראויה, אתם בסכנה ברורה ומיידית. אדים, מי גשם, בוץ והתיישנות כל אלו יפריעו בזמן רכיבה בגשם. המשקף עלול להפריע לכם לראות את הבור או השלולית העמוקה, וכמובן את הולך הרגל או הארגז הנטוש על הכביש. כדי להסיר אדים אפשר להשתמש ב”אפונים” מונעי אדים, או תכשירים ייעודיים אחרים דוגמת ספריי מיוחד. משקף חדש בחורף תמיד יהיה טוב יותר, וזכרו שניתן לנקות את חלקו החיצוני עם הכפפה בעת הצורך. כפפות חורף – יש בשוק לא מעט כפפות חורף זולות, אך אלו לא באמת אטומות למים והן עבות מדי, זה עלול להפריע בזמן תפעול המצערת, הבלמים והמצמד. כפפות חורף איכותיות יעלו יותר אבל לא רק שיהיו בטוחות וחמות יותר, הן גם יהיו אתכם מספר חורפים.
תחזוקה מונעת
כמו בקיץ, גם בחורף חשוב להקפיד על תחזוקה תקינה של הכלי. מומלץ לבצע בדיקה כללית של הרכיבים ולהחליף או לטפל בבעיות שיתגלו עוד לפני שיוצאים לרכיבה בגשם על כביש רטוב או מוצף.
שני טיפים חשובים: צמיגים – כל מילה מיותרת. מדובר בנקודות המגע היחידות עם האספלט ואלו שיקבעו אם האופנוע יבלום, יפנה ויאיץ ובאיזה אופן. בחורף חשובה בנוסף גם יכולת פינוי המים של הצמיג. וכלל האצבע הוא שמותגים מוכרים, איכותיים ויקרים יותר, יבצעו טוב יותר מצמיג עלום שם. זה המקום להשקיע, לא לחסוך.
מערכת החשמל – גם באופנועים וגם בקטנועים עלולים תיקונים לא איכותיים במערכת החשמל לגרום לתקיעה. אם הקטנוע-אופנוע שלך אינו חדש ואם יש איזה חיבור שתמיד הציק לך בעין, זה הזמן לפנות לבעל מקצוע ולדאוג לתיקון נכון ומקצועי (אם זה נראה כמו קומבינה – זה בד”כ קומבינה). אין דבר מעצבן יותר מלהיתקע באמצע שלולית מבלי יכולת להניע בגלל תקלה שטותית במערכת החשמל. בעצם, יש. להיתקע באמצע שלולית בגלל תקלה שטותית שידעתם עליה, ולא תיקנתם בזמן.
רכיבה מותאמת
כעת נותר לרכוב כהלכה. ובחורף, על אספלט רטוב, מקדם האחיזה נמוך יותר ומחייב אותנו לרכוב בצורה מתוכננת, חלקה ומוקפדת במיוחד. למשל, להביט רחוק עוד יותר מכרגיל, לסרוק את הכביש ואת המתרחש עליו ולא להשאיר שום פתח להפתעות. מבט נכון, ותוכנית רכיבה שמתחשבת בכל הפרמטרים שעל הכביש, יגדילו אוטומטית את מרווחי הביטחון ויצמצמו את מספר ההפתעות ברכיבה.
שלושה טיפים” הכביש – האספלט רטוב וחלק יותר, אבל בכך לא תמו ההפתעות. חפשו שלוליות, בורות שנפערו בכביש, עצמים שהוסטו לנתיב הנסיעה בגלל רוח חזקה. גם סימוני הכבישים אצלנו הופכים חלקים מאוד כשהם רטובים, הימנעו מהם.
רכיבה – המטרה היא לתת לאופנוע לעבוד, לא להעמיס עליו ולא להפריע לו. פעולת ההאצה תעשה תוך סיבוב לינארי וחלק של המצערת, פקודות ההיגוי יהיו שקולות ואיטיות ובלימה תתבצע תוך סחיטה הדרגתית ומתגברת של שני הבלמים. כדאי לחבק את הכלי עם הברכיים אם רוכבים על אופנוע, ולרוכבי קטנועים מומלץ “לקבע” עצמם על-ידי לחיצה עם הרגליים על חלקו הקדמי של המדרס, במטרה להפחית משקל ועומסים מהכידון. מומלץ לא פחות לפנות לאחד מבתי הספר לרכיבה שפועלים בישראל, ולתרגל תחת עינם הפקוחה של מקצוענים.
התנועה – הראות מוגבלת בתנאי חורף לא רק לנו בזמן רכיבה בגשם אלא גם לנהגי מכוניות. והם עוד צריכים להתמודד עם עומסי תנועה אדירים ומורטי עצבים. במילים פשוטות, צאו מנקודת הנחה שאף אחד לא רואה אתכם, ורכבו בהתאם.