לא מעט יצרניות רכב חדשות קמו בעידן ההנעה החשמלית כשהן מבטיחות עתיד מוטורי חדש, ועל הדרך מצליחות לגייס השקעות ענק כדי לממש את החזון. כמו בלא מעט מיזמי הייטק, גם במיזמים המוטוריים הללו הפער בין ההבטחות למציאות הוא גדול. תהליך הפיתוח אורך שנים ולמרות הבאזז התקשורתי מיליארדי דולרים נשרפים עוד בטרם גלגל אחד נוחת באולמות התצוגה.
חברת ריביאן האמריקאית היא דוגמה טובה לאבסורד שמחוללות יצרניות הרכב-הייטק החדשות, כשהן פורצות לעולם עם שווי שוק עצום ומחיר מניה גבוה משל ענקיות הרכב המסורתיות בטרם ייצור מכונית אחת. ריביאן הוקמה ב-2009 אך הדגם הראשון שלה, טנדר חשמלי איתו הצליחה להקדים את הטנדרים החשמליים של שלושת הגדולות מדטרויט ואת טסלה, החל להימכר רק בסוף שנת 2021. אלא שבינתיים, בניגוד לנעשה בטסלה, ולמרות תדמית חדשנית לא פחות הלקוחות לא מסתערים כדי לקנות את דגמי ריביאן והחברה עצמה עדין לא הגיע לכושר יצור גדול, כאשר בשנה שעברה ייצרה החברה רק 57 אלף מכוניות.
בינתיים, האנרגיה במצברים של ריביאן, והמזומנים בחברה שמפסידה עשרות אלפי דולרים על כל מכונית שהיא מייצרת, מתחילים להתרוקן. מתחילת השנה צנחה מניית החברה בכ-40% ובסך בכל בלמעלה מ-90% מאז הונפקה לפני 5 שנים. בניסיון להתאושש ולא להיכנס לסחרור, חשפה ריביאן בסוף השבוע האחרון שני דגמים חדשים ועממים יותר מהטנדר R1T וגרסת ה-SUV הנקראת R1S שמחירם ההתחלתי הוא למעלה מ-70 אלף דולר.
הדגם הראשון נקרא R2 והוא מיועד להתחרות מול טסלה מודל Y הסופר פופולארית כשהמידות בהתאם: אורך המכונית עומד על 470 ס”מ ובסיס גלגלים נדיב של 293 ס”מ. העיצוב ממשיך את הקו המוכר של החברה עם החזית המעוגלת בעלת צמד יחידות התאורה האליפטיות האנכיות שהם ניגוד לקווי הגוף הקובייתיים. ריביאן לא מנדבת יותר מידי פרטים טכניים, כי כמו בטסלה הם בונים על ההתלהבות הראשונית של מכורי הטכנולוגיה שיסכימו לבצע הזמנה מוקדמת למכונית (ויש כבר כמה עשרות אלפים כאלו) שמחירה אמור להתחיל ב-45 אלף דולרים. מה שכן ידוע הוא ש-R2 תוצע בגרסת הנעה אחורית או הנעה כפולה שלה שלושה מנועים, עם טווח נסיעה מרבי של 480 ק”מ ותאוצה ל-100 קמ”ש בקצת יותר מ-3 שניות.
הדגם השני שנחשף נקרא R3 והוא קרוסאובר קטן במעט, ללא אפשרות לשורת מושבים שלישית כמו ב-R2 ובעל מראה SUV ספורטיבי למדי הודות לשמשה אחורית משופעת וצמיגים גדולים יחסית. הפלטפורמה והנתונים הטכניים יהיו דומים לאלו של ה-R2, אך מחיר היעד יהיה מעט נמוך יותר, כשתוצע גם גרסת X בעלת מאפייני שטח קרביים.
ריביאן R2 אמנם ניתנת להזמנה כבר כעת תמורת מקדמה של 100 דולרים, אך יחידות ראשונות ימסרו ללקוחות בארה”ב כדגם 2026 רק באביב השנה הבאה. ה-R3 תגיע ללקוחות בשלב מאוחר יותר בשנת 2026 הקלנדרית במקרה הטוב. לאור העובדה שהמכירות של מכוניות חשמליות בארה”ב לא מתרוממות, לא בטוח שריביאן תהיה בסביבה כדי לממש את ההבטחות שלה.