מכוניות חשמליות אמנם שקטות מאוד בפעולתן, אך עושות הרבה רעש בשוק הרכב. במרבית השקות הרכב בשנה החולפת התמקדו היבואנים בעיקר בדגמים החשמליים והאופנתיים, טסלה מסרבת לרדת מהכותרות למרות שהיא כאן כבר שנתיים וגם הסיניות, פעם מקור לבדיחות טובות בשוק הרכב, כבשו בזמן קצר את השוק ועדיין לא אמרו את המילה האחרונה.
יחד עם זאת, חשוב לזכור שלמרות שאשתקד נרשם שיא במכירת רכבים חשמליים בישראל, עדיין 90% משוק הרכב החדש נשלט על ידי דגמי מנועי בעירה פנימית (מונעים בדלק). התחזיות בענף הרכב מבטיחות לפחות מיליון כלי רכב חשמליים עד סוף העשור הנוכחי, אך התשתיות נמצאות בפיגור.
השאלה העומדת באוויר היא האם הגיע הזמן לעבור לרכב חשמלי? וכמובן, מה המשמעות של מעבר לרכב חשמלי בשינוי בהרגלי הנהיגה והשימוש. הנה כמה דברים שחשוב לכם להבין רגע לפני שאתם עושים את הצעד.
יתרונות הרכב החשמלי
1. חווית נהיגה: סביר להניח שכמעט כל מי שעבר לרכב חשמלי מלא (BEV) ישמח לספר לכם על קפיצת המדרגה בחווית הנסיעה. המנוע החשמלי שקט לחלוטין וכמעט אינו נשמע כלל, הנסיעה חלקה לחלוטין ונטולת ויברציות ולרוב הביצועים גם טובים יותר הודות למומנט המרבי שזמין כבר מהיציאה מהמקום. למען האמת, לא מעט מכוניות חשמליות איכותיות ממותגי רכב עממיים, מציעות כיום חווית נסיעה המביכה לעתים דגמי יוקרה מונעי בנזין שעולים לעתים גם פי 3 במחיר, וסביר להניח שאם תעברו לנהוג ברכב חשמלי, תתקשו מאוד לחזור לרכב המונע בדלק.
2. חסכון ניכר בהוצאות: אחזקת מכונית חשמלית זולה כיום משמעותית מרכב מונע בדלק. אגרת הרישוי השנתית עומדת על 537 שקלים בלבד (לא משנה איזה חשמלית תרכשו) לעומת 1,240-4,787 שקלים לרכב המונע בדלק, ועלות טעינת רכב חשמלי נעה לרוב סביב כמה עשרות שקלים, המתורגמת לסדר גודל של 13 אגורות בלבד עלות נסיעה לק”מ.גם במוסכים צפויה לכם ירידה משמעותית במחירי הטיפולים. אין שמן מנוע, אין מסנני שמן, אוויר או דלק, אין פלאגים ולרוב גם אין שמן גיר. אל אלו מצטרפים שימוש נמוך במיוחד בבלמים המתאפשר הודות לבלימה רגנרטיבית בעזרת המנוע החשמלי הממירה את אנרגיית הבלימה לייצור חשמל לסוללה, העשויה לסייע להחלפת רפידות בלם לרוב לאחר 50,000 ק”מ או יותר. ההערכות שבעתיד גם שמירת הערך וסחירות של רכב חשמלי תהיה גבוה יותר מדגמי מנועי בעירה פנימית.
3. תדמית ירוקה ושמירה על איכות הסביבה: הסיבה העיקרית לפריצת המכוניות החשמליות לחיינו בשנים האחרונות, נובעת מהרצון לשמור על הסביבה בעידן בו אנו עדים לשינויי אקלים קיצוניים וסובלים מזיהום אוויר. מכונית חשמלית אינה פולטת מזהמים ואינה מזהמת את הסביבה הקרובה אליה, משום שאין לה מערכת פליטה. אז נכון שייצור החשמל לרוב עדיין מזהם את הסביבה, ויצור הסוללות עצמן מזהמם מאד כמו גם תהליך המחזור הבעייתי שלהן. אך עיקר זיהום האוויר המיידי מתבצע בתחנות הכח שנמצאות בפרברים וככל שיתרבו המכוניות החשמליות, כך סביבת המגורים שלנו תיהנה מאוויר נקי יותר ומסביבה שקטה יותר.
חסרונות הרכב החשמלי
1. עלות עמדת טעינה: מכונית חשמלית אמנם חוסכת מכם את הביקור בתחנות הדלק, אך מחייבת אתכם שימוש בעמדת טעינה. לרוב, מי שגר בבית פרטי ויש לו חניה ואפשרות להתקנת עמדת טעינה, אז מדובר בהליך פשוט בעלות חד פעמית שנעה סביב ה-5,000 שקל. הבעיות מתחילות כאשר אתם גרים בבית משותף ואפילו אם יש לכם חניה פרטית, סביר שתתקלו בהתנגדות השכנים משלל סיבות (שלרוב אינן מוצדקות), וככל שהחניה שלכם רחוקה מארון החשמל המרכזי של הבניין, כך עלות ההתקנה צומחת במהירות והופכת את העסק ליקר משמעותית. במידה ויש לכם גם שכנים שעברו לרכב חשמלי, אז קחו בחשבון שייתכן ורשת החשמל של הבניין לא תשרוד שימוש רגיל של הדירות פלוס כמה מכוניות חשמליות, מה שדורש עמדות טעינה חכמות, מנוהלות ובעיקר יקרות.
2. פריסת מוגבלת של עמדות טעינה ציבורית: טווח הנסיעה האמיתי (ולא נתוני היצרן האופטימיים לרוב) של מרבית החשמליות המשווקת כיום נע סביב ה-300-350 ק”מ, נתון שאמנם מספיק לשימוש של 90% מכלל הנהגים בארץ, אך במידה ואין לכם עמדת טעינה ביתית או בעבודה, תצטרכו להסתמך על עמדות טעינה ציבוריות, שלא בהכרח מומלץ. נכון להיום נעות בארץ כבר יותר מ-41,000 מכוניות חשמליות, אך רק 3,000 עמדות טעינה ציבוריות עומדות לרשותן, מהן כ-2,600 עמדות בסיסיות ואיטיות (AC) בהן תצטרכו להשאיר את הרכב שעות ארוכות או אפילו לילה שלם לצורך טעינה מלאה של הסוללה. כ-310 עמדות טעינה הן עמדות מהירות (DC בהספק של לפחות 50 קילוואט) המאפשרות לרוב טעינה מ-20-80% מהסוללה סביב השעה,. רק 40 עמדות טעינה אולטרה מהירות (150 קילוואט ומעלה) המאפשרות טעינה מ-20-80% מהסוללה סביב החצי שעה בלבד, אלא אם אתם לקוחות של טסלה, החברה היחידה שיש לה רשת תחנות טעינה אולטרה מהירות פרטית, המציעה ללקוחותיה קצת יותר מ-80 עמדות נוספות בפריסה ארצית.בדרך לשימוש בעמדות טעינה ציבוריות, תצטרכו להירשם מראש אצל כל חברה בנפרד, לגלות לעתים שהעמדות אינן תקינות, וגם לפעמים לגלות שהן תפוסות, במקרה הטוב על ידי לקוחות טובים שנמצאים בסמוך ויפנו את רכבם מהר עם תום השימוש, במקרה הפחות טוב על ידי הישראלי המכוער שהלך לטייל בסביבה ולא יפנה את רכבו בזמן.
3. תיאבון של היבואנים לכסף: מכונית חשמלית כמעט ואיננה נזקקת לאחזקה, אך למעט טסלה, כמעט כל יבואני הרכב החשמלי בארץ יחייבו אתכם להגיע לטיפול שנתי, למרות שאין ממש סיבה, למעט הזדמנות להוציא מכם עוד כמה מאות שקלים על “טיפול” הכולל התחברות למחשב לבדיקה שהכל בסדר, בדיקת רפידות בלם למרות שאין ממש צורך מדי שנה, ועל הדרך גם הוספת נוזל שמשות והחלפות תכופות יותר של מסנני המזגן כדי שתהיה הצדקה לטיפול. מחירי הסוללות אגב גבוהים ביותר אצל כל מותגי הרכב ומתחילים בסביבות ה-50,000 שקל לרכבים עממיים, ומגיעים גם ליותר מ-100,000 שקל בדגמי יוקרה. קחו את זה בחשבון, למרות שכל הדגמים מוצעים עם אחריות לסוללה ל-7 או 8 שנים, וגם אחרי זה סביר שהיא תמשיך לעבוד.