העידן המודרני של ה-MotoGP נשלט על ידי רוכבי מפעל. כל אלופי העולם הגיעו מקבוצות מפעל רשמיות. למעט הבלחות של פודיום פה ושם (או תנאי מירוץ מטורללים כמו באסן) לא רואים את רוכבי קבוצות הלווין זוכים בפודיומים או נצחונות. המצב הגיע לרמת גיחוך בתקופת אופנועי ה-CTR. שם יצרו המארגנים, באופן מודע, תת-קטגוריה שנכשלה מראש ולא הצליחה לעורר שום עניין. התחרות האמיתית היתה ונשארה בין רוכבי המפעל. בשנים האחרונות ישנו מאמץ עילאי מצד מארגני אליפות ה-MotoGP למלא את הגריד בלמעלה מ-20 אופנועים בקטגוריה הבכירה. נשאלת השאלה, מדוע? מה הטעם בגריד מלא באופנועים שלא משתתפים בתחרות? האם מדובר באמת בשלטי פרסומת נעים וכל העניין מסתכם בכסף?
השנה, על מנת להגביר את התחרותיות ולהוזיל עלויות פיתוח, נקבע כי לכל האופנועים בזירה יותקן מחשב ניהול מנוע אחיד. ביחידת המחשב ישנם גם כל העזרים האלקטרוניים כמו בקרת אחיזה ואנטי-ווילי. בעונות הקודמות נהנו רוכבי המפעל ממחשבי ניהול בעלי עזרי אלקטרוניקה סופר-מתוחכמים שסייעו להם להיות מהירים בהרבה מרוכבי הלווין (שנאלצו להסתפק במערכות הרבה פחות מתקדמות). השנה, תודות למחשב האחיד לכולם, גם עזרי האלקטרוניקה שווים לכולם. לכאורה, תנאי משווה בין אופנועי מפעל לאופנועי לווין.
על מנת לבדוק עד כמה שוות יכולות אופנועי המפעל לעומת אופנועי הלווין, לקחנו שני רוכבי מפעל מובילים ושני רוכבי לווין ובדקנו את הביצועים העונה לעומת שנה שעברה.
לורנזו ידוע כרוכב מפעל שמסתמך מאד על עזרי אלקטרוניקה. בשנה שעברה זכה באליפות העולם ואחרי המירוץ התשיעי צבר 166 לעומת 122 השנה. כלומר, 44 נקודות פחות.
ולנטינו רוסי צבר בשלב זה של העונה שעברה 179 נקודות (והוביל את טבלת אליפות) לעומת 111 נקודות בלבד העונה. 68 נקודות פחות.
ועכשיו חידה, מי לדעתכם רוכב הדוקאטי המוביל בטבלת האליפות? אם עניתם הקטור ברברה, צדקתם. רוכב הדוקאטי-אווינטיה ממוקם שביעי בטבלת אליפות עם 65 נקודות. בעונה הקודמת הצליח הספרדי הוותיק לצבור בכל העונה 33 נקודות בלבד ואילו עד המירוץ התשיעי זכה ב-19 נקודות שמיקמו אותו במקום ה-15 בטבלת האליפות. טיפוס של 8 מקומות ותוספת של 46 נקודות.
אפילו רוכב דוקאטי בקבוצת הלווין של אספאר עם אופנוע בן שנתיים (GP14.2), יוג’ין לאברטי מראה השנה תוצאות מאד מכובדות. הבריטי צבר 53 נקודות אליפות עד כה, לעומת 7 נקודות בעונה הקודמת עם הונדה (סיים את 2015 עם 9 נקודות בלבד).
על פי נתונים אלו אפשר לומר כי הפער בין אופנועי הלווין לבין אופנועי היצרן, צומצם מאד.
עם זאת, גם השנה ברור כי למעט תנאי מירוץ מטורללים כמו בשני המירוצים האחרונים (הולנד וגרמניה), רוכבי מפעל יהיו אלו שיזכו בניצחונות ובמיקומי פודיום.
שתי סיבות לכך. ראשית – אלו הם הרוכבים המוכשרים ביותר להם משלמים היצרנים שכר גבוה בכדי שירכבו בקבוצתם הרשמית. ישנו סיכוי טוב מאד כי אם כל הרוכבים ירכבו על אופנועים זהים, עדיין אותם רוכבי מפעל יהיו אלו שילחמו על ניצחון. שנית – אותם יצרנים שמריצים אופנועי מפעל, הם היצרנים של אופנועי הלווין. לכל יצרן יש אינטרס ברור כי רוכב קבוצת המפעל יהיה זה שיזכה במירוץ.
אף יצרן לא רוצה לראות רוכב מקבוצת לווין מקדים רוכב מפעל וגוזל ממנו נקודות אליפות שעלולות לגרום לו להפסיד את התואר היוקרתי למתחרים בקבוצות מפעל יריבות. אמנם אין הוראה מפורשת לאף אחד לא להפריע לרוכב מפעל (ולראייה, ג’ק מילר עקף את מארק מרקז וניצח את המירוץ באסן בעוד הספרדי על אופנוע מפעל סיים במקום השני עם 5 נקודות פחות), אך לכולם ברורים הכללים הלא כתובים. היצרן תמיד יעדיף לראות רוכב מפעל על הפודיום וכל רוכב לווין יודע כי עליו לשמור על האינטרסים של היצרן על מנת לשמר את הקריירה שלו.
כשנשאלתי לגבי החלטת המעבר של סאם לואס לקבוצת אפריליה בעונה הבאה ולגבי חתימתו של וינאליס בסוזוקי אחרי שנה אחת ב-MOTO2, הסברתי עד כמה קורצת לרוכב הצעה לרכב בקבוצת מפעל, גם אם אינה הונדה, ימאהה או דוקאטי. וינאליס ידע כי אף אחד לא יעקם לו פרצוף אם יעקוף רוכב אחר שנאבק על תואר האליפות.
גם בדורנה מבינים את חוקי המשחק. זו אחת הסיבות שהם מעוניינים להגביר את האטרקטיביות של קבוצות הלוויין (ומנסים להשוות את התנאים הטכנולוגיים לקבוצות המפעל ככל האפשר)
ובד בבד מנסים לגייס יצרנים נוספים להשתתף בסדרת האליפות הדו-גלגלית היוקרתית מכולן. בעונה הבאה נראה את ק.ט.מ נכנסים לתחרות עם שני רוכבי טק3 של היום , בראדלי סמית’ ופול אספרגרו. אם האוסטרים יציגו גרף למידה ותחרותיות כמו סוזוקי, יש לצפות כי בשנתם השניה בקטגוריה תהיה הקבוצה אחת המבוקשות ביותר מצד הרוכבים. בינתיים את השליטה של הונדה וימאהה בשנים האחרונות, מאתגרות דוקאטי וסוזוקי. אנו מהמרים כי שתי קבוצות היצרן תזכנה בניצחונות וכי ווינאליס יצטרף דרך קבע לטפס אל בימת הפודיום עד לסוף העונה הנוכחית.
עוד כתבות של אלון על עולם ה-MOTOGP? כנסו ל-https://gpblog.co.il