שורשי תופעת הסופרמוטו (SM בקיצור) נולדה לפני כארבעה עשורים מתוך שאלה פשוטה מאוד. מי יהיה הרוכב המהיר ביותר בכל תנאי שטח. בכדי לקבוע תשובה אפשרית לשאלה הכללית, זינקו מיטב הרוכבים בעולם למסלול המערב אספלט ושטח. שילוב של סגנונות שונים מאוד יצר גם זן חדש של אופנועים. על אופנועי שטח מקצועיים, קלים וחזקים, הותקנו חישוקים בגודל 17 אינץ’ בעלי צמיגים המתאימים לאספלט. התופעה הזו יצרה גל שתפח אט-אט באירופה, גלש לשאר העולם, והיצרניות החלו לתת מענה לצורך הזה.
ק.ט.מ בעצמה כבר פרצה בעבר את גבולות הגודל המשקל והייעוד, עם שלוש גרסאות סופרמוטו ל-990 המיתולוגי שלה. ה-SMT990 היה אם כן הסופרמוטו-תיור הגדול הראשון של החברה. האות T שהצטרפה לשם הוסיפה בין השאר גם מיגון רוח משופר ופזילה לכיוון עולם הטורינג. עכשיו, חוזר הכינוי ההוא לצד הספרות 890, גלגול חדש עם מטרה דומה.
האוסטרים לא עבדו קשה מדי בכדי לבנות את האופנוע הזה. הם לקחו את האדוונצ’ר 890 המשובח שלהם, עשו את השינויים הנדרשים בז’אנר וזהו. התוצאה היא ק.ט.מ 890 SMT שהוצג באביב החולף וניצב כעת לפניכם. מדובר בטווין מקבילי עם מספיק כוח, מצבי רכיבה שונים, קוויקשיפטר, אפשרות לשליטה על כל פרמטר אלקטרוני בבקרות ולוח מידע עתיר מידע. כל זה מחובר לקרקע על ידי מתלים של WP, בעלי כיוונון מלא עם מהלך של 180 מ”מ בשני הצדדים. עכשיו צריך לבדוק איך עובד המתכון הזה.
אחרי מגע ראשון עם המכונה הזו, קשה קצת להסביר את תחושת הרוכב. זה החיוך הדבילי והמבט הפעור, הם שמספרים על מה שעבר עליו ועל האדרנלין שמתפוצץ בתוכו. כן, המתכון המוזכר מעלה מייצר אופנוע שגורם לך לעשות ככל העולה על רוחך. בלשון המעטה. זה מתחיל מהמנוע. ק.ט.מ יודעת לחלץ יותר הספק מהטווין הזה בדגמים אחרים, אבל גם המנוע הזה מרגיש חי ובועט. תרתי משמע. כבר מסל”ד נמוך התגובה למצערת מיידית, רצועת הכוח ממשיכה להתחזק בסל”ד הביניים בצורה משמעותית ודועכת בכ-8,000 סל”ד. בעיטה בהילוך הבא תמשיך את הדחף הזה שבשני ההילוכים הראשונים וכדאי להתכופף לפנים בכדי להתמודד עם הגלגל הקדמי שפשוט רוצה להתרומם מעצמו. או שלא בעצם…
החלק השני בסיפור הקצר הזה, מדבר על תחושות והתנהגות. אם נחזור רגע לאופנוע המקור, נזכר יחד שק.ט.מ ממש התאמצו להוריד את מרכז הכובד של האדוונצ’ר שלהם. לשפר את תחושת הביטחון והשליטה עליהם – משהו שלא תמיד קורה עם חישוק 19 או 21 אינץ’ מלפנים. זה תורם באופנוע המקורי על חישוקיו הגדולים להתנהגות מצוינת בכביש. ה-SMT עם החישוקים הקטנים שלו וצמיגי אספלט ייעודיים, לוקח את התחושות האלו, כמה צעדים קדימה. למרות שזה לא אופנוע קטן בשום מובן, הוא מרגיש סופר נשלט. אפשר לשים לב לזה במהירות הליכה, ה-SMT כמעט עומד ניצב מעצמו בעמידה במקום.
קיצור הדרך מהאספלט לידי הרוכב מתבטא בפידבק יוצא דופן מהגלגלים. אפשר ממש להרגיש מתי הצמיג מאבד אחיזה, להבין מה הסיבה ולפעול בהתאם. מי שירצה יוכל להשתמש בזה בכדי לבצע החלקות ארוכות ונשלטות. אם מחברים לזה התנהגות נטועה מחד ויכולת שינוי כיוון מהירה מאוד בעבודה נכונה על הכידון, מקבלים אופנוע שפשוט עונה לכל פקודה של הרוכב במיידיות והתלהבות. ק.ט.מ 890 SMT לא רק משתף פעולה, אלא מעודד אותך לעוד ועוד. הבלמים מצידם משדרים את אותן התחושות עם שליטה קלה גם עם אצבע אחת, התגברות הדרגתית ועוצמה מצוינת.
ההפתעה מגיעה בשימוש נורמטיבי, שבו מהלך המתלה מציע נוחות טובה מאוד על כל סוגי האספלט. המהלך הזה גם מוסיף כמובן לתחושת המשחקיות של האופנוע הזה. מצד שני בשימוש נינוח הוא מייצר רייד נעים מאוד והחלק התיורי של המשוואה קיים בהחלט. אם בוחרים ללכת בכיוון הזה צריך להתקין כאן משקף גבוה יותר. מי שיילכו עוד יותר לכיוון הזה יוכלו להוסיף גם סט מזוודות ולקבל אופנוע עם יכולת תיור טובה וביצועים משובחים.
לקחת את האופנוע הזה לכיוון התיור קצת חוטא למטרה לטעמי. יש אופנועי תיור ספורטיביים מצוינים בטווח המחירים הזה. מה שהק.ט.מ הזה יודע לעשות ולגרום לרוכב להרגיש – מתאים יותר לזן מיוחד של רוכבים. כאלו שאוהבים את האופנוע שלהם חד ומגיב על הקשקש. אולי חוליגנים שהתבגרו והתברגנו, שרוצים אופנוע יעיל מאוד למגוון משימות. מכונה שתשרת אותם ביום-יום ולא תתבייש להזכיר להם, מה הסיבה שהם התחילו לרכוב מלכתחילה.
ק.ט.מ SMT 890 – תעודת זהות
מנוע: שני צילינדרים רוחבי, 899 סמ”ק, הספק: 105 כ”ס ב-8,000 סל”ד ,מומנט: 10 קג”מ ב-6,600 סל”ד, תיבת הילוכים: 6 יחסי העברה, בסיס גלגלים: 150 ס”מ, משקל (יבש): 194 ק”ג, מחיר: 99,990 שקלים