30 שנה בדיוק חלפו מאז שהחלה המתקפה הקוריאנית על שוק הרכב הישראלי. דייהו שכבר מזמן איננה איתנו הייתה החלוצה, כשמיד אחריה נכנסו לשוק גם יונדאי וקיה, או בשמה הישראלי והמקורי “קאיה”, באפיזודה השניה שלה (אחרי ניסיון קצר מספר שנים קודם לכן עם רכב מסחרי שלא זכה להצלחה). בניגוד להצלחה הראשונית של דייהו ויונדאי, למרות מסע פרסום מוצלח של יבואנית קיה בו נלחצו לכאורה היפנים מהחדירה של קיה לשוק הרכב העולמי, היצע הדגמים של היצרן באותה תקופה כלל בעיקר מכוניות בינוניות שלא ממש עשו רושם על הלקוחות בארץ ובעולם.
30 שנה אחרי, נראה שקיה כבר בהחלט מלחיצה את תעשיית הרכב העולמית. החברה הנמצאת כיום בבעלות קונצרן יונדאי, מככבת במכירות באירופה ובארה”ב ומצליחה לגרוף פרסים יוקרתיים ברחבי העולם. בשלוש השנים האחרונות זכו דגמי יונדאי-קיה 3 פעמים ברציפות בתואר הנכסף “מכונית השנה העולמית”, תחילה עם דגמי יונדאי איוניק 5 ו-6 וכעת עם קיה EV9 שזכה אף פרס בנוסף: “החשמלית הטובה ביותר לשנת 2024” – בהחלט מתנה יפה למותג שיחגוג השנה 80 שנה.
קיה EV9 הינו הדגם החשמלי הרביעי של היצרן באולם התצוגה המקומי והדגם השני שלה שפותח על פלטפורמת ה-E-GMP הייעודית והמוצלחת של היצרן לדגמים חשמליים. מדובר גם בדגם הראשון של קיה שנוחת בארץ המביא את שפת העיצוב החדשה של היצרן עם קווים נקיים ומקורים אבל תכליתיים, מבלי להיגרר להצטעצעויות מיותרות או מראה מוחצן שלא מתאים לכל אחד. גם הצבע הכחול של רכב המבחן יחד עם הממדים הענקיים יחסית (מרכב באורך 501 ס”מ רוחב של 198 ס”מ, גובה של 175 ס”מ) סייעו לבלוט על הכביש הישראלי ולאורך ימי המבחן כמות השאלות שהופנו אלינו היו רבות מהמקובל. קיה EV9 משווק בארץ ב-2 גרסאות לבחירה: פרמיום עם 7 מושבים בתצורת הנעה אחורית ו-GT-Line בעלת 6 מושבים הכוללת עיצוב מעט יותר ספורטיבי (חזית מעט שונה וחישוקי גלגלים “21 במקום “19), תצורת הנעה כפולה וביצועים משודרגים.
כבר לא עממי
קיה נתפסת כמותג עממי, אולם עם תג מחיר התחלתי של 429,000 שקלים ה-EV9 חודר עמוק לגזרת המחירים המקובלת בשוק היוקרה. מדובר לא רק בקיה הגדולה ביותר שהגיעה עד כה לארץ, אלא גם היקרה ביותר, אפילו יותר מהסטינגר הספורטיבית שכשלה במכירות. ולחשוב שלא מזמן התרגשנו לראות את קיה סורנטו שחצה את רף ה-300,000 שקל בגרסתו הבכירה. נכון לעכשיו אין ל-EV9 כמעט מתחרים בארץ. שוק רכבי הפנאי עם 7 מושבים בעלי הנעה חשמלית די מצומצם וכולל בעיקר את מרצדס EQB הקטנה משמעותית (החל מ-439,900 שקלים), הונגצ’י E-HS9 המוחצן מדי (החל מ-369,000 שקלים), טסלה מודל X היקרה משמעותית (החל מ-651,354 שקלים) ובקרוב גם BYD טאנג שתחזור אלינו בגרסה מחודשת.
כניסה לתא הנוסעים חושפת שהמחיר מגובה בתחושה יוקרתית ואלגנטית המטשטשת שוב את הפער ממותגי היוקרה. כמקובל כיום נעשה שימוש נרחב בחומרים ממוחזרים, הכוללים בין היתר דיפונים שונים בחלל הרכב, אריגים העשויים מפסולת ימית שמוחזרה ואפילו מפתח שלט העשוי פלסטיק ממוחזר. גם ריפודי העור מלאכותיים וכך גם הציפוי דמוי העור להגה. איכות חומרים והרכבה גבוהים, עם שילוב מוצלח של מראה טכנולוגי המלווה בהנדסת אנוש טובה ותפעול ידידותי לנהג גם במהלך הנהיגה.
לרכב לוח שעונים דיגיטלי 12.3 אינץ’, מסך 5.5 אינץ’ לתפעול בקרת האקלים ומסך מולטימדיה 12.3 אינץ’ החוברים ליחידה אחת ענקית ומרשימה למראה. במקביל תפגשו שלל מתגים פיזיים לתפעול מהיר של המערכות החיוניות לנהיגה. עם בסיס גלגלים ענק של 310 ס”מ מתקבל מרווח מצוין לכל שלושת שורות המושבים, כאשר הכניסה לשורת המושבים השלישית נוחה גם למבוגרים אשר מצליחים לשבת שם בנוחות גם לאורך זמן. אגב, שורת מושבים זו מתקפלת ונפתחת חשמלית הן בתפעול על ידי הנהג והן במתגים הממוקמים בתא המטען, שמציע מצידו נפח מרשים של 333 ליטר בניצול כל 7 המושבים, או עד 828 ליטר בניצול 5 מושבים. לקינוח, לרכב גם תא מטען קדמי בנפח נאה של 90 ליטר.
רשימת האבזור עשירה כבר מגרסת ההנעה האחורית וכדי לקצר נמנה את הפריטים הבולטים כמו תאורה היקפית מלאה מסוג LED, גג זכוכית כפול, דלת תא מטען חשמלית, מצלמות 360 מעלות, מושבים קדמיים מתכווננים חשמלית, מחוממים ומאווררים, חימום הגה ומשטח טעינה אלחוטי לנייד. גם שורת המושבים השניה זוכה לחימום ואוורור. יחד עם זאת, הורגש חסרונה של מערכת שמע איכותית יותר אותה תקבלו יחד עם עוד כמה פריטים בגרסת ההנעה הכפולה. מפרט הבטיחות כולל 9 כריות אוויר ואת כל מערכות הבטיחות הפופולריות כיום בשוק, שאינן מתערבות יתר על המידה בנהיגה, למעט צפצופים מעיקים מדי פעם. אל אלו מצטרף ציון מלא של 5 כוכבים במבחן הריסוק האירופאי.
בתנועה
בגרסת ההנעה האחורית הנבחנת בולטת העבודה כי היא מכוונת לטווח נסיעה גדול על חשבון ביצועים ספורטיביים. אם תשאלו אותי, אז על כבישי ישראל הצפופים זה המתכון המועדף עלי. ההספק עומד על 203 כ”ס ו-35.7 קג”מ ולמרות משקל עצמי של 2.5 טון לפני נוסעים, קיה EV9 מצליח לספק ביצועים נאים שללא ספק יספקו את מרבית קהל היעד, עם תאוצה ל-100 קמ”ש ב-9.2 שניות ומהירות מרבית של 185 קמ”ש.
לאורך ימי המבחן שכללו מאות ק”מ עם תפוסה לעתים של חמישה נוסעים, תאוצות היסטריות אמנם לא נרשמו כאן, אולם הביצועים בהחלט מספקים לאופי השימוש המשפחתי, כשניתן אפילו לצאת לעקיפות זריזות ובטוחות בשעת הצורך. אל אלו מצטרפים נסיעה שקטה לחלוטין ומבודדת היטב מרעשי חוץ. למרות שהתפריט כולל מתלים שגרתיים, נוחות הנסיעה הרשימה לטובה וההתנהגות צפויה ובטוחה. ל-EV9 סוללה ענקית בקיבולת 99.8 קוט”ש ומערכת רגנרציה יעילה הכוללת ארבעה מצבים, כולל מצב של נהיגה יעילה על דוושה אחת (ללא שימוש כמעט כלל בדוושת הבלמים). אלו אפשרו בימי המבחן לרשום טווח נסיעה אמיתי שנע סביב ה-500 ק”מ, כשבמידת הצורך ישנה גם טכנולוגיית טעינה 800V המאפשרת טעינה אולטרה מהירה עד 350 קילוואט. רק חבל שעמדות מהסוג הזה עדיין נדירות בארץ. אם תצאו לפיקניק תוכלו להשתמש גם במתאם V2L לשימוש מוצרי חשמל ביתיים בשטח.
רחוק מהעם
קיה EV9 מפתיע לטובה ומצליח לעמוד בכבוד מול דגמים בשוק היוקרה. הוא נראה טוב מבחוץ ומבפנים, מצליח להיות טכנולוגי ועדיין ידידותי לנהג ויחידת הכח בגרסת ההנעה האחורית מספקת ביצועים מספקים המלווים בטווח נסיעה מרשים.
נקודת התורפה העיקרית כאן היא כמובן המחיר: החל מ-429,000 שקלים לגרסה הנבחנת ועד 489,000 שקלים לגרסת ה-GT-Line חזקה והמאובזרת עוד יותר הם מחירים שאמנם אינם חורגים לצערנו כיום מהמקובל בקטגוריה, אולם עדיין יקרים למדי ולמרות הלוגו העממי בחזית רחוקים מלהיות בהישג ידו של מעמד הביניים. גם היבואן לא מצפה כאן לעוד להיט מכירות ואינו מתכוון להחזיק כאן מלאי זמין גדול דרך קבע. האם הלקוחות יסכימו לשלם על קיה קרוב לחצי מיליון שקל? כרגע קיה EV9 משחק על מגרש כמעט ריק, כך שמי שרוצה/צריך חשמלית גדולה, מאובזרת ומרווחת לעד 7 נוסעים מקבל כאן מענה איכותי וכמעט בלעדי.
קיה EV9 פרמיום – תעודת זהות
מנוע: חשמלי אחורי, הספק: 203 כ”ס, מומנט: 35.7 קג”מ, תמסורת: ישירה, הנעה אחורית, בסיס גלגלים: 310 ס”מ, משקל: 2,501 ק”ג, מ-0 ל-100 קמ”ש: 9.2 שניות, מהירות מרבית: 185 קמ”ש, צריכת אנרגיה ממוצעת (יצרן): 20.2 קילוואט ל-100 ק”מ, מחיר: 429,000 שקלים