הצירוף של מכונית חשמלית ונהיגה ספורטיבית עדין נשמע לנו מלאכותי וזר, אלא אם מדובר באיזו מכונית על מרהיבה סטייל רימאק נאוורה. אופי וגישה ספורטיבית הם מה שמנסה העולה החדשה קיה EV6 להביא אל הקטגוריה החמה של המשפחתיות החשמליות כדי להבליט את עצמה לא רק מול המתחרות, אלא גם מול אחותה יונדאי איוניק 5.
קיה EV6 נוחתת אצלנו באיחור משמעותי. ביקושים גבוהים ומשברים למיניהם בעולם גרמו לכך שעברו כמעט שנתיים מאז הצגתה ועד שהושקה בישראל בשבועות האחרונים. בזמן הזה יונדאי הספיקה להעלות לכבישים כמעט 2,000 איוניק 5 ולתת לקיה סוג של פור בקרב המקומי של השתיים כמותג הנמכר ביותר.
שתי המכוניות מתבססות על פלטפורמת E-GMP הייעודית עבור רכב חשמלי שפיתחה קבוצת יונדאי. מה שמבדל את המכוניות הוא כאמור באופי שאמור להיות בקיה יותר ספורטיבי וממוקד בנהג, מה שבא לידי ביטוי בעיצוב שעליו עוד נרחיב ובכיול שדורש בדיקה. מעבר לכך, EV6 היא המכונית הקוריאנית הראשונה שזכתה בתואר מכונית השנה באירופה, וזה עדין תואר מחייב למדי על אף שבשנים האחרונות התחרות היוקרתית איבדה קצת מזוהרה. לבסוף, בתמחור המקומי קיה EV6 גם יקרה משמעותית מהיונדאי ועם תג מחיר של 300 אלף שקלים לרכב המבחן הציפיות לקבל איכויות בהתאם גבוהות.
בחניה
בדומה לאיוניק 5, גם קיה EV6 מוגדרת כקרוסאובר ומותחת את גבולות ההגדרה השחוקה הזו מבחינה עיצובית. קו גג משתפל, גובה צנוע יחסית של 155 ס”מ ומרווח גחון של 16 ס”מ בלבד המעניקים לה צללית של האצ’בק. זה נובע גם מבסיס הגלגלים הארוך מאוד העומד על 290 ס”מ – שהוא קצר ב-10 ס”מ מאשר האחות לבית יונדאי.
מצד שני, בניגוד לעיצוב האוונגרדי והזוויתי של היונדאי, מעצבי EV6 בחרו בקווים מעוגלים ותפוחים יותר המשדרים מראה שרירי. זה בולט בקימורי הכנפיים ומכסה ה”מנוע” בחזית ובהדגשה של בתי הגלגלים מאחור, הנחתכים על ידי פס התאורה האחורי שממשיך את קו הגוף כמעיין ספויילר. קיה EV6 בהחלט נראית מודרנית, אבל שומרת קשר לקו העיצוב של יתר דגמי המותג ולא נראית עתידנית או מצועצעת מידי כמו רוב החשמליות כיום.
תא הנוסעים משדר תחושה מוכרת למי שכבר פגש את דגמי קיה מהדור האחרון. לקוקפיט סידור המוכר של שני מסכים רוחביים המופנים כלפי הנהג סטייל ב.מ.וו בימים הטובים. מתחת פתחי המיזוג המרכזיים ניתן לפגוש את הפנטנט המוצלח של משטח מגע המשנה את תפקודו לתפעול מערכת השמע או מערכת בקרת האקלים לפי בחירה, וגם כאן תוכלו למצוא קונסולה מרכזית צפה וחוגה המשמשת כבורר הילוכים, לטובת הטאץ’ המודרני.
איכות החומרים טובה, אבל למרות מושבים נוחים בריפוד אלקנטרה לא מתעלה כפי שמצפים לפגוש במכונית שמחירה עומד על 300 אלף ש”ח, תזכורת לכך שקיה היא עדיין מכונית עממית ולמציאות בה מחירי המכוניות בארץ זינקו לרמת מופרכות. מצד שני, היא גם לא מתיימרת להיות מכונית “פרימיום” כמו שטסלה מודל 3. מרחב הפנים נדיב מאד גם במושב האחורי, אם כי הגג המשופע עלול להפריע לגבוהים באמת. מבלי להיכנס לפירוט מיידע, גם רשימת האבזור נאה ברמת גימור GT Line הנבחנת, אבל לא יוצאת דופן.
בנסיעה
למבחן התייצבה EV6 בגרסתה הבכירה נכון לעתה בישראל, שלה שני מנועים חשמליים, הספק משולב של 325 כ”ס, הנעה כפולה וסוללה בקילות של 77.4 קוט”ש. מי שמועניין לחסוך 50 אלף שקלים ומוכן להסתפק בביצןעים מעט צנועים יותר יכול לבחור בגרסה עם מנוע חשמלי יחיד ו-229 כ”ס. בעולם מוצעת גם גרסת GT בעלת יותר מ-500 כ”ס שאמורה לתת את החותמת הספורטיבית הסופית, אך זו שצפויה להגיע לישראל בהמשך השנה.
מערכת ההנעה של קיה EV6 היא מהמוצלחות שפגשנו במכוניות חשמליות. הורדת הכוח לכביש מתבצעת בצורה חלקה ומיידית והביצועים (5.2 שניות ל-100 קמ”ש) מצוינים. גם מערכת הבלימה הרגנרטיבית התגלתה כיעילה במיוחד, כשהיא מציעה מצב אוטומטי, אפשרות בחירת עוצמה על ידי מנופים מאחורי גלגל ההגה ומצב “דוושה אחת” שבאמת עובד.
טווח נסיעה המובטח עומד על 484 ק”מ בגרסה הנבחנת, אך בפועל הצלחנו לחלץ כ-380 ק”מ בלבד בתנאי המבחן, עם צריכת חשמל של 20.5 קילוואט ל-100 ק”מ. לא נתונים יוצאי דופן, אבל מספקים עבור רוב המשתמשים. כגיבוי ישנה תמיכה בטעינה אולטרה מהירה של עד 350 קילוואט, כך שמספיקה רבע שעה של טעינה בעמדה מתאימה על מנת להעניק תוספת טווח משמעותית בעת הצורך.
כיול מתלים על הצד הנוקשה מאפשרת שליטה מצוינת בתנודות הגוף גם כשלוחצים את EV6. בשילוב היגוי מדויק בעל משקל טוב וצמיגים סופר רחבים (255/45) מתקבלת מכונית אוחזת ומהודקת שמעניקה ביטחון לנהג לנסוע איתה מהר לא רק בקו ישר. עם זאת, למרות הביצועים וההתנהגות המאוזנת, ההיגוי עדין מרגיש מלאכותי ותחושת ניתוק מרחפת ממעל.
המחיר לנוקשות המתלים בא לידי ביטויי בנוחות הנסיעה שלא ממש מבריקה במהירויות נמוכות, יכולת השיכוך משתפרת ככל שעולה המהירות, אבל עדיין מורגשת נוקשות בעיקר במעבר על שיבושים רוחביים. גם בידוד רעשי הכביש היה יכול להיות טוב יותר.
בשורה התחתונה
קיה EV6 מציגה יכולות גבוהות, הן דינאמית והן בפעולת מערכת ההנעה החשמלית המספקת טווח נסיעה ראוי, לצד תא נוסעים מרווח ומאובזר בעל תפעול מודרני, אבל לא מתחכם יותר מידי. כמכונית חשמלית היא עונה על כל הצרכים של הנהג והנוסעים, כך שאפשר לסלוח לה על נוחות נסיעה לא מבריקה ופלסטיקה פשוטה מידי. היא אולי לא ספורטיבית כמובטח, אבל בהחלט מפתיעה לטובה ביכולת הכוללת שלה, בטח ביחס לקרוסאוברים חשמליים דומים.
החיסרון הבולט של קיה EV6 הוא בתג המחיר הגבוה שמקרב אותה למחירים של חשמליות ממותגי פרימיום עם סמל נחשק יותר בחזית, שלא בהכרח מציעים יכולת וטווח טובים יותר, אבל יוצרים בעיה ביחס התמורה.
קיה EV6 AWD – מפרט טכני
מנוע: שני מנועים חשמליים, קדמי + אחורי, הספק משולב: 325 כ”ס, מומנט משולב: 62 קג”מ, הנעה: כפולה, קיבולת סוללה: 77.4 קילוואט/שעה, 0-100: 5.2 שניות, מהירות מרבית: 188 קמ”ש, טווח נסיעה (מבחן): 380 ק”מ, צריכת חשמל: 20.5 קילוואט ל-100 ק”מ, מחיר: 299,900 שקלים
בעד: מערכת הנעה, ביצועים, תחושה הדוקה ומאוזנת
נגד: נוחות נסיעה, מחיר
שורה תחתונה: חשמלית מצוינת ויקרה