קיה קרניבל הוא אחד מהדגמים הותיקים והמצליחים בז’אנר המיניוואנים ההולך ומצטמצם. מדור לדור זכה הקרניבל לעידון ושיפורים, כאשר הדור הנוכחי הרביעי במספר, החל להיות משווק לאחרונה גם בתקינה אמריקאית. למעשה כיום, למעט דגמי המיפה של מקסוס שהגיעו ארצה לאחרונה, הקרניבל נותר המיניוואן פול סייז היחיד בשוק המקומי ביבוא רשמי.
בדור הנוכחי קיה קרניבל משווק בישראל עם מנוע בנזין אטמוספרי “אמריקאי” בנפח 3.5 ליטר המפיק 291 כ”ס, כאשר לאחרונה נוספה לו גרסה היברידית אותה אנחנו בוחנים לפניכם. לגרסה ההיברידית מנוע טורבו-בנזין בנפח 1.6 ליטר אשר מפיק בעזרת מנוע חשמלי 245 כ”ס. הגרסה ההיברידית מוצעת ברמת גימור אחת ובתצורת שמונה מושבים עם תג מחיר של 340 אלף שקלים, זאת לעומת מחיר התחלתי של 299 אלף שקלים לדגם ה-V6. זה אומר שצריך לשלם יותר כדי לחסוך בדלק.
התרשמות ראשונית
קיה קרניבל הוא רכב גדול. אורך של 516 ס”מ, רוחב של 2 מטרים ובסיס גלגלים של 309 ס”מ. המידות האלו יחד עם הקווים הרבועים מקנים לקרניבל מראה עם לא מעט נוכחות. בחזית שבכה קדמית גדולה המיישרת קו עם דגמי קיה הנוכחיים ויחידות תאורה בעיצוב המזכיר את רכבי הפנאי של החברה. את העניין העיצובי מספקת קורה C הכוללת אלמנט עיצובי מבריק המתכתב עם פסי הגג ופסי הקישוט בתחתית הדלתות. ניכר כי קיה השתדלו לצאת קצת מהקופסתיות העיצובית של רכבי המיניוואן, עד כמה שאפשר.
כניסה לתא הנהג חושפת סביבת נהג מודרנית למדי: מסך לוח המחוונים משתלב כיחידה אחת עם מסך המולטימדיה, כשמתחתיו מסך נוסף המספק שליטה על מערכת השמע ומערכת בקרת האקלים. תנוחת הישיבה גבוהה, המרווח מכובד ומשענת היד שבין המושבים רחבה למדי. הגישה אל המושבים האחוריים נעשית על ידי דלתות צד חשמליות, מה שהופך אותן לנוחות למדי. הספסל המרכזי מורכב למעשה משלושה מושבים נפרדים הנעים קדימה ואחורה, כאשר המושב האמצעי הקטן יותר מסוגל להתקפל למשטח שימושי, ואף ניתן להסרה לטובת מבנה של שני מושבי קפטן בשורה השניה.
לרשות הנוסעים אבזור נדיב הכולל בין היתר וילונות צד, פתחי מיזוג בתקרה ושליטה נפרדת על האקלים, שקעי טעינה ושלל מחזיקי כוסות.
הכניסה לשורת המושבים השלישית נוחה יחסית, והיא מתבצעת באמצעות הזזה פשוטה של המושב בשורת המושבים השניה לפנים. שורה זו מיועדת גם היא לטובת שלושה נוסעים, אם כי היא מציעה מרווח מצומצם יותר לכתפיים, בעוד שמרווח הרגליים תלוי בחסדיהם של יושבי השורה השניה שמסוגלים לנוע לפנים ולאחור. תא המטען נדיב למדי. כשהשורה השלישית פתוחה הוא מציע רצפה עמוקה במיוחד המאפשרת בנפח של 627 ליטר.
משפחה בתנועה
יחידת ההנעה ההיברידית מבוססת על מנוע טורבו-בנזין בנפח 1.6 ליטר המפיק 180 כ”ס ומומנט של 27 קג”מ. למנוע הבנזין מצטרף גם מנוע חשמלי, חזק יחסית, המספק 73.4 כ”ס ומומנט של 31 קג”מ. השילוב הזה מבטיח על הנייר זינוק מעמידה ל-100 קמ”ש תוך 9.3 שניות. על הכביש התאוצות טובות, כשבמהירויות נמוכות, במידה ותלחצו את הדוושה עד הרצפה, הקיה תתקשה לעיתים להוריד את כל הכוח אל הכביש ותסחרר את זוג הגלגלים הקדמיים. בתאוצות ביניים הקצב עולה באופן משביע רצון, גם במהירויות תלת ספרתיות. סוללת ה-1.5 קוט”ש נטענת במהירות במהלך הנסיעה בעת הצורך, וניכר שתצטרכו לאמץ מאד את המנוע החשמלי על מנת לחסל את החשמל שהיא אגרה.
נוחות הנסיעה טובה גם כשהקיה לא מועמסת, ונוח לגמוע איתה מרחקים ארוכים הודות לישיבה הגבוהה ולבידוד הרעשים המוצלח. לרשות הנהג משוטים מאחורי ההגה ששולטים על הרגנרציה או על ההילוכים, בהתאם למצב הנהיגה בו בחרתם. במידה ותדחקו את הקיה לקצה, תקבלו תזכורת שעם כל הכבוד לגחמות שלכם, מדובר במיניוואן, ושנהיגה דינאמית היא לא אזור המחיה הטבעי שלו. התזכורת הזו תתקבל בדמות זוויות גלגול ונטיה מובהקת לתת היגוי. עוד תזכורת שמדובר במיניוואן תקבלו בתום הנהיגה בעת חיפוש החניה. מדובר במשימה לא פשוטה במידה ואתם גרים בעיר ונאלצים לחנות ברחוב או בחניון המציע חניות צרות. מערך מצלמות עדכני יותר היה יכול להקל במקצת על המצב. לאחר שמצאתם חניה תוכלו להתרשם מצריכת הדלק: כ-12 ק”מ לליטר, תלוי בתוואי הנסיעה ובאופי הנהיגה. נתון חיובי לרכב עם ביצועים כאלו וגודל כזה.
אריזה משפחתית
קיה קרניבל ההיברידי מציג יחידת הנעה חזקה ויעילה, אבזור טוב, נוחות גבוהה ומרווח פנימי נדיב. מול כל אלו עומד מחיר לא נמוך של 340 אלף שקלים. העניין הוא שכאמור לקרניבל אין מתחרים בשוק הישראלי המשלבים מנוע בנזין ואפשרות לשנע שמונה נוסעים, לכן המתחרה הישיר היחיד למעשה הוא הקרניבל בעל מנוע ה-V6 שמחירו ההתחלתי נמוך ב-41 אלף שקלים. מדובר בהפרש מחיר משמעותי שיצדיק את עצמו עבור מי שהנסועה השנתית שלו גבוהה.
קיה קרניבל היבריד – תעודת זהות
מנוע: 1,598 סמ”ק, טורבו- בנזין היברידי, הספק משולב: 245 כ”ס, מומנט משולב: 37.4 קג”מ, תמסורת: אוטומטית, 6 הילוכים. הנעה קדמית, בסיס גלגלים: 309 ס”מ, משקל: 2,201 ק”ג, מ-0 ל-100 קמ”ש: 9.3 שניות, מהירות