באיחור משמעותי, כשנתיים וחצי שנים אחרי חשיפתו, מגיעה קופרה פורמנטור בגרסת e-HYBRID לישראל. כיום, קופרה משווקת בעולם רכב חשמלי אחד (בורן), שמגיע לישראל רק ביבוא מקביל ולאחרונה חשפה גם את הטווסקאן, מה שאומר שהעתיד, גם על פי קופרה, הוא חשמלי. קופרה פורמנטור נכנסת תחת קטגוריית רכבי הפנאי הקומפקטיים, אך באמצעות גג נמוך ביחס למקובל, מתקבל מראה ספורטיבי וייחודי, שילוב של האצ’בק וקופה. קופרה פורמנטור זכתה להצלחה נאה מאז הגיע בגרסת הטורבו בנזין שלה, האם גרסת הפלאג-אין עם תג מחיר של כ-245 אלף שקלים יכולה להמשיך את המומנטום?
מתרשמים
קופרה פורמנטור e-HYBRID מגיעה לישראל ברמת גימור VZ, מה שאומר שהיא מעוטרת בשלל נוצות קרב המקנות לה מראה ספורטיבי. בחזית מותקן פגוש אגרסיבי הכולל פנסי ערפל נפרדים וכונסי אוויר גדולים, מבט מהצד חושף חישוקי 19 אינץ’ המוקפים בקשתות גלגלים בצבע שונה מצבע המרכב שמשתלבות בהרמוניה עם הפגושים וחצאית הצד. מאחור הותקן ספויילר, פנסים המחוברים ביניהם בעלי חתימת אור ייחודית ודיפיוזר. הבדלי העיצוב לגרסה זו מסתכמים במדבקות “E-HYBRID” שהודבקו על הכנפיים הקדמיות ועל תא המטען, ובכל מקרה עיצוב הפורמנטור נשאר עד היום רענן, צעיר וייחודי.
עיצוב תא הנוסעים של הפורמנטור מוכר לנו גם מהלאון, עם מראה “נקי” ונאה ושילוב של מספר חומרים: פלסטיק רך עם תפירה ופס דמוי מתכת מוברש שנראים טוב ופלסטיק פשוט, שפחות מזמין. בפורמנטור e-HYBRID מותקנים זוג מושבים קדמיים מסוג ריקליינר (משענת הראש מהווה חלק אינטגרלי מגב המושב) שמספקים תמיכה צידית טובה וחימום. מושב הנהג כולל כיוון חשמלי ותמיכה מתכווננת לגב התחתון (שאינו מספק לטעמי). כמיטב האופנה, לוח המחוונים בפורמנטור הוא מסך דיגיטלי שמציע שלל אפשרויות תצוגה ושלל מידע חיוני כגון זמני הקפה, כוחות ג’י ועוד.
מסך מולטימדיה בגודל 12 אינץ’ מאפשר שליטה על שלל מערכות הרכב באמצעות ממשק מהיר ואינטואיטיבי, כשמתחתיו תמצאו פקדי מגע לטובת תפעול טמפרטורת מערכת בקרת האקלים ועצמת השמע שאינם נוחים לתפעול ובאופן מפתיע הם אינם מוארים. כמו בשאר דגמי לאון/פורמנטור תפעול מערכת בקרת האקלים ומצבי הנהיגה, שמתבצעים דרך המסך, ופאנל השליטה בתאורה, שמצריך גם הוא הורדת מבט מההגה פוגמים בהנדסת האנוש.
המושב האחורי מציע נוחות טובה ומספק מרחב ראש ומרווח ברכיים מצוין לשני נוסעים. נוסע שלישי יאלץ למצוא אצל שכניו מקום לכפות הרגליים עקב תעלת “גל הינע” (שאינה קיימת בגרסה זו) גבוהה למדי. כפיצוי ישנם פתחי מיזוג הכוללים בקרת אקלים נפרדת. תא המטען הוא בעל פתח הטענה שימושי, אך מתחת לרצפה שלו לא תמצאו תאי אחסון נוספים ו/או גלגל חלופי אלא סוללות, המצמצמות את נפחו מ-420 ליטר שמוצע בדגמי הבנזין ל-345 ליטר בלבד בגרסה זו.
נוהגים
הפורמנטור ההיברידי-נטען שמשווק בישראל מצויד במנוע טורבו-בנזין בנפח 1.4 ליטר המפיק 150 כ”ס בטווח שבין 5,000 ל-6,000 סל”ד ו-25.5 קג”מ בטווח שבין 1,550 ל-3,500 סל”ד. אליו מצטרף מנוע חשמלי המפיק 107 כ”ס ו-33.7 קג”מ. הנתונים המשולבים מעוררי תיאבון: 245 כ”ס ו-40.8 קג”מ. שני המנועים מחוברים לתיבת הילוכים כפולת מצמדים בעלת שישה יחסי העברה. על הכביש המספרים האלו מתורגמים ל-7 שניות מ-0 ל-100 קמ”ש בדרך למהירות מרבית של 210 קמ”ש.
המתלים האדפטיביים בפורמנטור מעניקים נוחות נסיעה טובה בעיר. גם מערך ההנעה, בזכות המנוע החשמלי הזמין, מציג תגובה טובה ותאוצות מספקות יחד עם העברות ההילוכים חלקות. מכיוון שקופרה לא מכוון להתניידות עירונית אלא לקהל שמעוניין בקצת יותר פלפל, לקחנו אותו גם לכביש הנכון. מספר לחיצות על מסך המגע העבירו אותנו למצב קופרה המשנה את תגבור ההגה, את תפעול תיבת ההילוכים, את תגובת המצערת, את פעולת המתלים האדפטיביים ומייצר צלילי מנוע מדומים (שנשמעים בסל”ד נמוך לא פחות מגרגור של מנוע V8) ממערכת השמע על מנת להכניס אתכם לאווירה.
שם, בכביש הנכון ברצף הפיתולים, הפורמנטור נעה במהירות גבוהה למדי. ההיגוי מהיר ומדויק, זוויות הגלגול נמוכות הודות למתלים האדפטיביים, והבטחון מאחורי ההגה גבוה מאד, זאת למרות תוספת משקל של 240 ק”ג לעומת הגרסה הבסיסית. השלדה מגיבה להעברות משקל וניתן להדק את קו הפניה ביעילות ואף לגרום לזנב לצאת לטיול קצר שיקטע במהירות באמצעות בקרת האחיזה באמצעות הרמת רגל ימין מהדוושה, והכל בצורה צפויה ובטוחה מאד.
מכיוון שמדובר בגרסה היברידית נטענת, כמה מילים על חשמל ברשותכם (כי זו הסיבה לשמה התכנסנו): בפורמנטור e-HYBRID מותקנת סוללה בקיבולת 12.8 קוט”ש המספקת טווח נסיעה אמיתי של כ-45 ק”מ בנהיגה רגועה. כוח המנוע החשמלי מספק לחלוטין במידה ואינכם ממהרים לשום מקום. זה אומר שרוב האנשים יוכלו לנסוע מהבית לעבודה ובחזרה ללא שימוש בטיפת דלק אחת, במידה ולא יסחטו את הדוושה הימנית כמובן. מנגד, מי שמסוגל לנסוע רגוע לא בהכרח קונה קופרה. עוד מאפשרת גרסת ה-e-HYBRID להדליק את מערכת בקרת האקלים בטרם כניסתכם למכונית ולהגביל את צריכת האנרגיה מהסוללה על מנת לשמור אותה למקומות בהם הכניסה לרכבי בנזין אסורה. כמו בכל רכב היברידי נטען, צריכת הדלק עלולה להשתנות באופן משמעותי בהתאם לתוואי הנסיעה וליכולת הטעינה. החל מאינסוף ק”מ לליטר ועד כ-10 ק”מ לליטר בנסיעה מאומצת במידה ורגלכם הימנית כבדה וחיסלתם את האנרגיה בסוללה.
שלב הסיכומים
קופרה פורמנטור e-HYBRID מציעה עיצוב נאה וייחודי, ביצועים נאים וטכנולוגיה עדכנית המאפשרת להתנייד בנינוחות ללא טיפה אחת של בנזין לטווחים של כ-45 ק”מ בין טעינות. לחובתו לא מצאנו נקודות משמעותיות פרט לתא מטען קטן יותר ביחס לגרסאות הבנזין ולמחסור בפקדי מצבי נהיגה ובלימה רגנרטיבית זמינים. אם נעשה זום-אאוט נגלה שמדובר ברכב שנמצא בנישה משלו: רכב פנאי שטח ספורטיבי בעל הנעה היברידית. האם לרכב כזה יש מקום בישראל או שמא הקונים יעדיפו לחסוך 60 אלף שקלים ולרכוש את גרסת ה-150 כ”ס הפופולארית או להוסיף 25 אלף שקלים ולרכוש את גרסת ה-310 כ”ס הספורטיבית באמת? טבלאות המכירות יענו לנו על כך בעוד מספר חודשים.
קופרה פורמנטור e-HYBRID – תעודת זהות
מנוע: 1,395 סמ”ק טורבו בנזין + מנוע חשמלי, הספק משולב: 245 כ”ס, מומנט משולב: 40.8 קג”מ, תיבת הילוכים: כפולת מצמדים, 6 יחסי העברה, משקל: 1,701 ק”ג, בסיס גלגלים: 268 ס”מ, מ-0 ל-100 קמ”ש: 7 שניות, מהירות מרבית: 210 קמ”ש, מחיר: 245,900 שקלים