אני חייב להודות שבמפגש הראשון עם קופרה אטקה חשבתי שהיא לא מוחצנת מספיק. בד”כ אני מעדיף מכוניות שלא מספרות מיד על מה שיש להן מתחת למכסה המנוע, אבל כאן זה נראה לא נכון. זה הדגם הראשון של החטיבה החדשה של היצרן הספרדי, חשבתי שהיו צריכים להיות כאן יותר רעש וצלצולים.
יש כאן אמנם סמלי וכיתוב קופרה מכל כיוון, לועות חדשים בפגוש מלפנים ושלל יציאות מפלט מאחור. אבל, אולי בגלל הלבן הבנאלי, היא נראתה לי כמו עוד SUV של השכן. כנראה שאצטרך להקדים את בדיקת הראייה השנתית. כי לאורך כל ימי המבחן, כל אחד שראה אותה, הגיב בצורה כזו או אחרת.
חבורות נוער הצביעו אליה בהתלהבות, חובבי רכב נדחפו לפניה ברמזור וכל רכב ליסינג שני ניסה להראות את מלוא היכולת שלו בכל רמזור. אני רגיל לתגובות כאלו של הסביבה ברכבים קצת יותר יקרים, נדירים ומוחצנים ממנה. אבל כנראה שהפופולריות הגבוהה של סיאט קופרה קודמות, הכינו את הקרקע להתלהבות מהקופרה הטהורה הראשונה.

על עניין הטוהר ניתן להתפלפל. בסוף היום זו אטקה בכל הקשור למראה. משודרגת, שרירית ונובחת, אבל העיצוב הבסיסי דומה למדי למקור. גם בתא הנוסעים ניתן לראות את אותו בסיס, עם השינויים המתבקשים. היתרון הוא, שמדובר במכונית פרקטית למדי, זה כולל את המרווח, התפעול, תא המטען וקיפול המושבים. מכאן, היא אמורה להציע הרבה יותר. כבר בדף הנתונים, זה נראה כמו הרבה מאוד רכב תמורת לא הרבה כסף. המון יכולת וביצועים בתוך אריזה פרקטית.
כניסה לתא הנוסעים והתמקמות מול לוח השעונים הדיגיטלי הנאה, כבר מתחילה לספר את הסיפור. מעבר לחומרים המשובחים, הסמל הגדול על ההגה ועוד רמזים, המושב מודיע לך חגיגית לשם מה התכנסנו היום. אלו מושבי הבאקט האופציונאליים שעלותם 18,000 שקלים. הם מלטפים אותך באלקנטרה מחד ואוחזים בך בנוקשות מאידך. התחלה טובה.

מבט מסביב מגלה ארכיטקטורה מוכרת למדי. לא רק מהאטקה, אלא מקונצרן פולקסוואגן בכלל. מחוגה חדשה פורטת את מצבי הנהיגה, ביטול הבקרות מסתתר בתוך התפריטים במסך המרכזי הגדול והנאה, ההנעה באמצעות כפתור. זה בערך כל מה שצריך לדעת. אפשר לצאת לדרך. לחיצה על כפתור ההנעה והארבעת הציל’ מתעוררים בשקט מופתי ומפתיע. חסר לי קצר בריטון באוזן. מעבר למצב קופרה משפר במעט את המצב ומוסיף גרגור סרק נעים. קדימה.
את גלגוליו של המנוע הזה אפשר לפגוש בעוד ספורטיביות של הקונצרן וכאן הוא מרשים לא פחות. הכיוון לכבוד היישום הזה מדבר על 300 כ”ס ו-40.7 קג”מ. מספרים בריאים, שיחד עם תפעול חלק ונעים מהרגיל של תיבת ה-DSG על 7 יחסי-העברה שבה, מייצרים התקדמות מהירה, עגולה ונעימה. לא צריך למעוך את הדוושה כאן בכדי להתקדם מהר וחזק. העוצמה המרשימה מלווה כאן בדחיפה אלגנטית ומנומסת.

קשה שלא לחשוב על הלאון קופרה שמתחילים לדחוף את המכונית הזו על אספלט חלקלק. אם היה ספק בקשר למערכת ההנעה כאן, באות התחושות ומאשרות חד משמעית את הנטל שלוקחים הגלגלים האחוריים במשימת המשיכה. זה מתבטא בפחות תת-היגוי תחת כוח בהילוכים נמוכים, בולט מאוד. כך שאתה מוצא את עצמך סומך יותר על האף של האטקה בסיטואציות כאלו.
מנגד, יש את המשקל, ואת התחושה המעט רכה ומתגלגלת יותר. אבסולוטית מדובר בחבילת התנהגות שתחבוט בנוסעים עם כוחות G שלא מתחברים לממדים כאלו. ביחס למכונית ממוקדת יותר כמו הלאון, התוצאה מעט רכה ופחות חדה. ההגה פחות נחוש מזה של הקומפקטית החמה וגם הבלמים מרגישים פחות יעילים. וכמו בלאון, גם כאן, המתלים האדפטיבים מציעים מספר אפשרויות, שהקשיחה בהן, פשוט קשיחה מדי ולא מתאימה לכבישים שלנו. בשני המצבים הרגועים יותר, מצליחה הקופרה לשלב ריסון טוב עם ספיגה מצוינת. כך שמדובר באופן מפתיע במכונית נוחה למדי. אם מתייחסים לייעוד.

זו בטוח הדרך הנוחה ביותר, להאיץ מהר ל-100 קמ”ש. גם קלה מאוד. נתון התאוצה הפנטסטי של הקופרה אטקה, מדבר על 4.9 ש’. קל מאוד להביא אותה לשם. עם מנוע חזק וגמיש, תיבה מהירה כברק, ומשיכה מצוינת שמייצרת ההנעה הכפולה מבוססת ההאלדקס, זה פשוט. גם סבתי עליה השלום, שלפי מיטב ידיעתי לא טרחה להוציא רישיון נהיגה מעולם, יכולה הייתה לשגר את הקופרה הזו מהמקום פעם אחר פעם. בקרת הזינוק גורמת לך לטוס כמו קליע מהמקום, פעם אחר פעם, בצורה מעוררת השתאות. באופן מפתיע למדי, ולמרות השימוש האגרסיבי, צריכת הדלק עמדה בסוף ימי המבחן על 8.3 ק”מ/ל’.
אני בוחר שלא להיכנס כאן לדיון על מהותה של קופרה כחטיבה חדשה. או על הבחירה דווקא ברכב פנאי כדגם ראשון של המותג הזה. אפשר גם להתפלסף ולתהות האם האטקה הזו היא מספיק קופרה, האם היא התרחקה מספיק מהמקור, והאם היא בכלל הייתה אמורה להתרחק מאותו מקור. אני מתייחס אליה כסך היכולות שלה, ובצורת התייחסות כזו, היא מכונה מרשימה למדי.

והסיבה להתרשמות הזו מורכבת מכמה חלקים. חלק ראשון יסתכל אל המתחרות שלא ממש נמצאות בארץ וכשיגיעו יהיו יקרות באופן משמעותי. חלק שני נזכר ביכולת לשטח כביש מפותל ורטוב בקצב מהיר וגיבוי מלא לכל גחמות הנהג. חלק שלישי ייזכר בתאוצה המשכרת וביכולת להמשיך להאיץ כל הדרך אל כתב אישום וכותרת בעיתונות היומית.
כל אלו מתחברים לכדי מכונית אחת, שמצליחה לייצר אופי חגיגי וייחודי בכל נסיעה מבלי לדרוש תשומת לב מיוחדת. כזו שאשתך תוכל להשתמש בה כל השבוע. כזו שאתה תוכל לקחת בשבת בבוקר, ולהטריד מכוניות נחשבות ויקרות ממנה בכביש המועדף עליך. מהבחינה הזו, קופרה יורה, וגם פוגעת.
נתונים: 1,984 סמ״ק, מגדש טורבו, 300 כ”ס ב-6,500 סל”ד, 40.7 קג”מ ב-2,000 סל”ד, 4.9 ש’, 247 קמ”ש 1,615 ק״ג, 8.3 ק״מ/ ל׳ (במבחן) 250,000 שקלים