טרופי טראק, באחה או דקאר – תקראו לזה איך שאתם רוצים אבל כשהוצג בשנה שעברה קאן-אם מאבריק X3 היה ברור שהוא מתכתב באופן הדוק עם הכלים שעולים לנו בדמיון למשמע המלים הללו.
הרעיון פשוט – כלי ייעודי לפנאי, רחב וחזק יותר מהצל”צים המוכרים עם תנוחת נהיגה ראויה ומתלים אדירים שיכולים לטרוף את המדבר. אחרי שנים מלאות בכלים של אמצע הדרך (לא שידענו משהו אחר) ששורשם נעוץ בטרקטורוני המשא של פעם השינוי מבורך ועומד בבחינת “איך לא עשו את זה קודם?!”. נראה שגם השאר חושבים מחשבות דומות על היצירה החדשה של קאן-אם, כאשר היבואנית, עופר אבניר, טוענת שה-X3 זוכה לנתח שוק של כ-50% בעולם וכ-70% בארץ עבור כלים מסוגו.
אחרי יום ארוך מאחורי ההגה של מאבריק X3 מדגמי 2018 בהשקה המקומית קל להבין מדוע.
כבר לרוץ לעדכן?
הקנדים לא חיכו הרבה זמן לפני שהציגו עדכון ראשון לכלי, עדכון שלטענת היצרנית עקב באדיקות אחר סקר שביעות רצון שערכה מול הלקוחות. אז מסתבר שהיו כמה חבר’ה שרצו עוד כוח (כי מה זה “רק” 154 כ”ס?), ולכן גולת הכותרת של העדכון נוגעת למנוע. הרוטקס המוגדש בנפח 0.9 ל’ (3 ציל’) זכה למצנן ביניים ומערכת קירור חדשים, כמו גם משאבת דלק משודרגת (בלחץ 65PSI במקום 58PSI בעבר) ועדכון למערכת הפליטה. כל השינויים האלה הובילו לעלייה נאה בהספק ובמומנט עם 172 כ”ס ב-7,250 סל”ד ו-17.1 קג”מ ב-6,500 סל”ד. בתוספת הכוח הזו אמורה לתמוך רצועת ווריאטור משודרגת ומחוזקת שלטענת היצרנית מציעה עמידות טובה יותר.
שינוי מבורך לא פחות נוגע לרתמות החדשות שאינן מקובעות באורכן בחלק העליון ומאפשרות חופש תנועה מסוים בכלי. כל מי שניסה להוציא משהו מתא הכפפות, במיוחד בזמן נסיעה – כמו בקבוק מים לאחר נהיגה של שעה בשטח, למשל – אמור להבין כמה השינוי הזה משמעותי. ההרגשה כל כך טבעית ששוב, לא ברור איך לא אפשרו את זה קודם.
מעבר לכך הצטרפה להיצע המקומי גם גרסת ארבעה מושבים שעונה לשם MAX. גרסה זו ארוכה בהרבה מהדגם הדו-מושבי עם 420 ס”מ לאורך (335 ס”מ בקצר) ומציעה בסיס גלגלים אדיר של 342.9 ס”מ לעומת 259 ס”מ ב-X3 הקצר. בסיס הגלגלים הארוך אומנם פוגם במידה מסוימת בזווית הגחון, אבל מפצה על כך במרחב נאה ביותר לנוסעים מאחור, ותוספת (נדרשת) של ידיות אחיזה נוחות גם לנוסעים מאחור.
קאן-אם מאבריק X3 MAX מגיע רק ברמת האבזור והמתלים הבכירה (XRS), שזה אומר בולמי פוקס פודיום RC2 3 מאחור ו-פודיום RC2 2.5 מלפנים שניתנים לכוונון מלא ומאפשרים מהלך מתלה אדיר של 56 ס”מ מלפנים ומאחור (והדו-מושבי מסוגל למהלך של 61 ס”מ מאחור!). המנוע זהה לחלוטין בין שני הדגמים, רק שכאן הוא אחראי על קצב ההתקדמות של 838 ק”ג במקום 718 ק”ג של הדגם הקצר. לא שזה מפריע לו עם 4.5 שניות ל-100 קמ”ש (4.4 שניות לקצר).
עוד שינוי נוגע למיגון, שבשני המקרים עשוי כיום מפוליפרופילן במקום אלומיניום בעבר. לטענת היבואנית הוא יעיל כמו מיגון המתכת אך שקט יותר בנסיעה. אחרון ודי – בעבר גרסת ה-XRS הגיע בשילוב צבעים אדום-זהוב מצועצע. כעת היא מגיעה בצביעה שחורה לשלדה ואפור-מט למרכב שמקנה לו מראה הרבה יותר “רע”, במובן הטוב של המילה.
יצאנו לדרך
כל הכלים שהגיעו להשקה היו מגרסת ה-XRS, שבדומה לעבר מגיעה עם גלגלים בקוטר 30 אינץ’ (28 או 29 אינץ’ בגרסאות האחרות), אותם בולמי פוקס משודרגים (פוקס פודיום 2.5 בארבעת הפינות ומהלך מתלה של 51 ס”מ בגרסאות האחרות) ורוחב של 182.9 ס”מ (162 ס”מ באחרות) – מה שהופך את קאן-אם מאבריק X3 לצל”צ הרחב ביותר כיום.
המנוע האדיר משתלט מיד על האווירה ומושך אותך פנימה לחוויה – הוא יושב מאחורי הנהג והנוסע, נושף ורושף ומודיע על נוכחותו עם רעשי יניקה ופריקת לחץ מהמגדש. לא מבין את אלה שיתלוננו על 154 כ”ס בכלי כזה, אבל אני בהחלט יכול להבין את אלה שלא יצליחו להוריד את החיוך מ-172 הסוסים של ה-X3 החדש. פעם אחר פעם הוא הרשים עם משיכה אדירה, שתמשיך הרבה אחרי שמד האומץ של מרבית הנהגים יצא מהסקאלה.
במצב של הנעה כפולה הכוח מתועל בצורה מופתית לייצרת משיכה מהירה מהפניות החוצה, אבל הוא עדיין מאפשר החלקות כוח נשלטות אם תתמיד עוד קצת עם דוושת הגז (שמעט מושהית בתגובתה). את מצב ההנעה אחורית אפשר למתג פשוט כמצב ‘דריפט’, מספיק ליטוף קל של הדוושה כדי להוציא את הזנב, בכל מהירות. במצבים האלה שמחתי לגלות הגה חד, מהיר ומדויק. כיף.
אבל המתלים הם הכוכבים האמיתיים בכלי הזה, עם מהלכם האדיר (לשם השוואה – מהלך המתלה במאבריק טורבו “רגיל” עומד על כ-41 ס”מ) ובולמי פוקס נהדרים. הם נותנים תחושה כאילו קאן-אם מאבריק X3 יכול להכל, בולעים שקעים וסלעים כאילו לא היו כדי שאתה תוכל להמשיך קדימה. שינויי כיוון מהירים מבוצעים למופת, עם תחושה נכונה של שליטה על המרכב מצד הבולמים. לכך גם עוזרת תנוחת הנהיגה נמוכה יחסית לכלים דומים שמוסיפה לתחושת הביטחון ולחוויה עם ישיבה “בתוך” הכלי.
גרסת ה-MAX הרגישה קצת יותר נוחה (אולי בגלל תוספת המשקל) ומעט יותר מיושבת בפניות, כנראה תודות לבסיס הגלגלים הארוך משמעותית. ועדיין, למנוע לא הייתה בעיה לדחוף אותה מהר וחזק כאילו תוספת המשקל של הכלי והנוסעים לא קיימת.
עדיין לבד
היום המאובק והמהנה הגיע לסיומו. המסקנה הקצרה גורסת שה-X3 הוא כלי אדרנלין טהור ומהנה וקשה לחשוב לאן אפשר להתעלות מעבר לכך. השינויים שנעשו בהחלט מבורכים (בחיים לא נגיד לא לתוספת סוסים) אבל לא בטוח שהיו נחוצים, כי גם היום, יותר משנה לאחר שהוצג הוא ניצב בראש פרמידת הצלצ”ים, ואנחנו מחכים לתשובה הישירה של המתחרות.
גם המחיר מציב את קאן-אם מאבריק X3 בראש הפרמידה – מ-172,950 שקלים לגרסת הבסיס ועד 199,950 שקלים לגרסת ה-XRS שהגיעה להשקה או 219,950 שקלים לארבעה מושבים (כאשר במסגרת תקופת ההשקה תינתן הנחה של 7,000 שקלים וחבילת אבזור נאה), אבל במקרה שלו מספיק סיבוב לא ארוך כדי לגרום למחיר להפוך ל”רק” מספר.