ההצלחה בישראל של מותגי הרכב הקוראנים בעשורים האחרונים די פסחה על סאנגיונג. יש לכך מספר סיבות כמו העובדה שהיצע הדגמים המצומצם יחסית של החברה הקטנה פנה בעיקר במכוניות נישה, היעדרות מקטגוריות עממיות ועצם העובדה שמעצבי החברה איך נאמר, לא בדיוק קלעו למכנה המשותף הרחב של כלל הציבור.
למרות כל אלו היו לסאנגיונג כמה הצלחות נקודתיות כמו הרקסטון שמהווה כבר שנים אופציה זולה יחסית לחובבי השטח או הרודיוס שלמרות מראהו הגמלוני סיפק מענה יעיל למשפחות ברוכות ילדים. עם זאת למרות שהיא מתמחה ברכבי פנאי והציגה כמה וכמה כאלו במהלך השנים, אף אחד לא הצליחה להשאיר חותם משמעותי. אך כעת מגיע לישראל הטורס (Torres) שהוא ניסיון נוסף לכבוש את המיינסטרים של קטגוריית הקרוסאוברים המשפחתיים.
הטורס הוצג לראשונה בשנת 2022 ונועד להיות התשובה המסוגננת של סאנגיונג ליונדאי טוסון וקיה ספורטאז’ כשהוא מתבסס על פלטפורמה חדשה המאפשרת התאמה למערכות הנעה שונות, כולל חשמלית מלאה. אלא שאז נקלעה סאנגיונג לקשיים כלכליים בפעם המי יודע כמה, ולבסוף נחלצה מהם לאחר שנרכשה על ידי קבוצת KG הקוראנית שהוסיפה את האות M לשמה כדי והפכה את סאנגיונג לחטיבה המוטורית שלה (או לייתר דיוק M בשביל Mobility)
לפחות מבחינה עיצובית KGM טורס בהחלט עושה את העבודה. מעצבי KGM העניקו לו חזות מרובעת וקווים זוויתיים שנועדו לשוות לו מראה מאסיבי של רכב שטח, למרות שמדובר בקרוסאובר “רך”. השבכה הקדמית עם ששת הפסים האנכיים היא קריצה לדגמי ג’יפ וגם לעבר של סאנגיונג שהחלה את דרכה כיצרנית דגמי ג’יפ הצבאיים ברישיון. המקוריות נמשכת לקורה C עבה וכסופה המשווה מראה אופנתי ומסתכמת בדלת תא המטען בעלת תפיחה שהיא תזכורת לתקופה שפעם גלגל חליפי היה תלוי על הדלת האחריות ברכבי פנאי. עם זאת ישנם מקומות שהמעצבים נסחפו בהם יותר מידי, כמו למשל עם “טבעת הגרירה” בפגוש הקדמי או מוטות העיגון על מכסה המנוע.
תא הנוסעים הוא קפיצת דרך עבור סאנגיונג שמנסה לשוות מראה ותחושה יוקרתית על ידי שילוב של חומרים רכים, ריפודים ודיפונים דמויי עור עם תפרים אמיתיים, כאשר נכון לעתה הדגמים המגיעים אצרה יהיו עם גוון חום השולט בתא הנוסעים שאולי לא יקלע לטעם כולם אך תורם לאוויר הנעימה. כמקובל כיום גם לטורס יש שלל מסכים בתא הנוסעים. זה המשמש ללוח מחוונים קטן יחסית אבל מספק את מינימום המידע הנדרש. מסך נוסף ממוקם בתחתית הקונסולה המרכזי כשהוא שולט בבקרת האקלים ומחליף מתגים פיזיים לפונקציות נפוצות. נקודת התורפה בתא הנוסעים המרווח הוא דווקא מסך מערכת המולטימדיה הקטן מידי והמיושן מבחינת ממשק, גרפיקה והפונקציות המוצעות בו, כבאופן לא שגרתי ופחות נוח שליטה בפונקציות או הגדרות חשובות, כמו אלו של מערכות הבטיחות, מתבצעות על גבי לוח המחוונים באמצעות מתגים על גלגל ההגה. חלק מההגדרות לא במינות בעת נהיגה, כך שאם שכחתם לכבות את התרעת המהירות תצטרכו קודם כל לעצור בצד.
מתחת למכסה המנוע מצויד הטורס במנוע ה-1.5 ליטר טורבו המוכרת של החברה, המספק 163 כ”ס ומומנט של 28.6 קג”מ כשהוא משודך לתיבת הילוכים אוטומטית פלנטרית של איסין. KGM טורס מוצע בגרסה עם הנעה קדמית או באופן ייחודי לקטגוריה גם בגרסה בעלת הנעה כפולה בעלת אפשרות נעילה של הדיפרנציאל המרכזי. עם זאת, לטורס אין עוד עזרים לנהיגת שטח כמו בקרת ירידה במדרון או מציב נהיגה ייעודים, למעשה לטורס כלל מצבי נהיגה לבחירה וזה כבר פחות מקובל בימנו.
לא שזה כזה משנה כי בסך הכל KGM טורס מרגיש כמוצר שלם. תיבת ההילוכים אמנם מעט הססנית בתגובותיה וביציאה מהמקום, אך חלקה בפעולתה. ביצועים סבירים למדי עבור רכב מסוגו. אין כאן תחושת תזזיתיות או נמרצות יוצאת דופן והמנוע הגמיש פשוט עושה את המוטל עליו בנהיגה רגועה, אבל אין לו הרבה מה להציע מעבר אם נדרש לכך. צריכת הדלק פחות שכנעה עם כ-10 ק”מ לליטר בלבד. כיול המתלים מעט רך, עם יכולת הספיגה טובה בסך הכל למעט בכבישים גליים אז מורגש מעט חוזר ריסון בכבישים גליים .נסיעת המבחן הקצרה יחסית עזרה להתרשם מהיכולות הדינאמיות באופן חלקי למדי, אבל לטורס אין הפתעות בשרוול לטוב ולרע. אוחז, צפוי ולא מתכוון לרגש או לתקשר. מי שמחפש בכל זאת ליהנות אולי כדאי שיחפש את הטורס בשטח.
בסיכומו של יום ניתן להגיד בפה מלא כי בפעם הראשונה יש לסאנגיונג, סליחה KGM, דגם המכוון ישירות למיינסטרים של שוק הרכב הישראלי שמספק אלטרנטיבה תחרותית באמת. הוא אמנם לא מבריק דינאמית, צריכת הדלק לא מרשימה ומולטימדיה מודרנית הייתה עוזרת לו, אך עדין מדובר בקרוסאובר מרווח ומאובזר (גג שמש, גם למושבים האחוריים ואיוורור לקדמיים כסטנדרט) בעל תא נוסעים נאה ומה שחשוב לא פחות, מראה ייחודי שעוזר לו להתבלט וגרסת הנעה כפולה עם יכולת שטח מסוימת. את כל אלו מציע הטורס במחיר אופייני לקטגוריה שמתחיל ב-175 אלף שקלים כך שהוא אינו שובר שוק, אך בהחלט בעל כלים להעניק ל-KGM דריסת רגל משמעותית מאי פעם בסגמנט.
KGM טורס 4WD – מפרט טכני
מנוע: 1,497 סמ”ק, טורבו בנזין, הספק: 163 כ”ס ב-5,000-5,500 סל”דף, מומנט: 28.6 קג”מ ב-1,500-4,000 סל”ד, תמסורת: אוטומטית, 6 יחסי העברה. הנעה כפולה, בסיס גלגלים: 268 ס”מ, משקל: 1,693 ק”ג, מ-0 ל-100 קמ”ש: 10.9 שניות, צריכת דלק ממוצעת (יצרן): 11 ק”מ לליטר
מחיר: 190 אלף שקלים