צ’רי טיגו 7 גרמה לנו לחשוב קצת (בניגוד להרגלנו). עושה רושם שבשוק הישראלי מחבקים את היצרניות הסיניות, רק שוכחים דבר אחד. אותן יצרניות אמורות להציע, לפני הכל, תמורה אדירה למחיר. במילים אחרות, אם הולכים על מותג לא מוכר בשוק המקומי, המחיר צריך להיות בהתאם. אם לא, במה הועילו חכמים?
הטרלול החשמלי גם תרם לא מעט לעניין וזה מביא אותנו לצ’רי הזו. למרבה ההפתעה ובניגוד מוחלט למגמת השוק, צ’רי מתחילה את פעילותה בישראל עם רכבים מונעי בנזין בלבד. מצד אחד תמוה, מצד שני גאוני. בזמן שכל התעשייה מתלוננת על בעיות אספקה, על אחת כמה וכמה ברכבים חשמליים מבוקשים, היבואנית המקומית מתכוננת לתת מענה לכל הממתינים, הדחויים והמאוכזבים חיבוק סיני חם מהול בבנזין.
כרגע מדובר בשלושה דגמים, שלושתם רכבי פנאי, לא ממש מפתיע. לקחנו למבחן את צ’רי טיגו 7 שנמצא בין ה-FX הקטן יותר לבין הטיגו 8 שמציע אפשרות זולה יחסית לרכב פנאי עם 7 מושבים. הטיגו 7 הוא קרוסאובר עם חמישה מושבים עם ממדים המציבים אותו בין קטגוריות. קצת קטן יותר מספורטאז’ וקצת גדול יותר מסלטוס. כאמור דגם זה משווק עם מנוע 1.6 ל’ טורבו 186 כ”ס, המשודך לתיבת 7 הילוכים כפולת מצמדים וההנעה היא קדמית כמובן.
מבחינת העיצוב המראה גדול, מרשים וגם קצת גנרי. ניסיונות לשוות לו חזות עצמאית מתבטאות בסמלילים שונים באדום (אפשר לוותר), בגריל אדיר ממדים (לא כולם אהבו) ובניסיון להתחכם עם הקווים בקורה C (גם כאן היו הדעות של הצוות חלוקות). כניסה לתא הנוסעים מגלה מופע נעים ומזמין ואיכות החומרים והרכבה טובה ברובה. רשימת האבזור נדיבה למדי וכוללת כיוון חשמלי למושבים הקדמיים, מולטימדיה אנדרואיד אוטו ואפל קארפליי, מפתח חכם, בקרת אקלים, חיישני חניה אחוריים, מצלמת 360 חכמה, תאורת LED מלאה, בלם יד חשמלי, חלון גג, דלת תא מטען חשמלי, משטח טעינה אלחוטי, תפעול קולי למולטימדיה, קיפול חשמלי למראות הצד, בקרת אקלים מפוצלת, לוח מחוונים דיגיטלי ואפשר לעצור כאן. רשימה ארוכה שעוד נמשכת. אבזור הבטיחות החשוב יותר כולל בלימה אוטונומית, בקרת סטייה מנתיב כולל שמירה על מרכז הנתיב, בקרת שיוט אדפטיבית, ניטור שטח מת כולל תנועה חוצה מאחור, תזכורת לבדיקת המושב האחורי, נו, הבנתם.
כל זה מתורגם לכביש בכמה אופנים. אבל רגע לפני זה נציין שהמושבים הקדמיים נוחים והמרווח נאה. גם מאחור המרווח טוב אך המושב עצמו הרגיש יותר שטוח ופחות עוטף. תא המטען גדול אף הוא ומציע פתח הטענה רחב מאוד גם אם מפתנו גבוה כמעה. יציאה לדרך מגלה כמה דברים. המנוע מרגיש כוחני מאוד, אבל התגובה שלו מושהית. זה אומר שדווקא היכן שעדיין צריך דיוק עם רגל ימין, כמו פקקים, או תמרוני חנייה עדינים, עושה רושם שהמנוע לא מגיב מיידית לדוושה ואז משדר יותר מדי כוח שמתורגם לקפיצה לא עדינה.

גם פעולת התיבה הרובוטית כפולת המצמדים לא מעודנת בתחילת הנסיעה. היא גם חובטת בזמן נסיעות נינוחות, בבלימה לקראת עצירה, בשילוב ההילוכים הנמוכים. מעבר לזה מדובר בשילוב כוחני המייצר ביצועים טובים למרות המשקל הגבוה של החבילה הזו. לצד זה כאמור, הביצוע לא רהוט כלל ומלווה גם בשאון תחת עומס. גם עמידה ליד הרכב שהוא מונע, חושפת רעש מתחת למכסה המנוע. כזה המזכיר דווקא מנוע דיזל ישן.
העניין השני שבולט כן זה הנוחות, בעיקר על כביש עירוני ממוצע. צ’רי טיגו 7 התקשה לשכך את המהמורות ושאר החבלות הקיימות בדרך והם בהחלט הצליחו לחדור לתא הנוסעים. בדרך בין עירונית המתלים מצליחים לבצע את עבודתם בצורה טובה יותר. בכל הקשור להתנהגות הפגין הטיגו 7 בגרות עם התנהגות צפויה שנסמכת על בקרת היציבות הלא מתנתקת. מעבר לזה אפשר להגיד שהטיגו מרגיש גדול בכל סיטואציה, התחושה היא שיושבים גבוה, המתלים גורמים לרכב לנוע, ההיגוי לא ממש מוצלח – לא ממש מהודק, לא ממש מדויק. צריכת הדלק בימי המבחן עמדה על 9.9 ק”מ/ל’.

עוד סעיף בו צ’רי טיגו 7 לא ממש כושל אבל גם לא ממש זורח, כולל את מערכות הנהיגה המתקדמות. כבר התרגלנו שברכבים סיניים, אלו לא עובדות באותה צורה מגובשת כמו ברכבים אירופים לדוגמה. אצל הטיגו 7 זה התאפיין באזהרות שונות בזמן נהיגה נורמטיבית לחלוטין, איומים על התנגשות שלא היו ולא נבראו והבהוביי חירום בבלימות נינוחות לחלוטין. מחמאה גדולה הולכת לכיוון המצלמה ההיקפית שפשוט הופכת את החיים לקלים ובטוחים יותר. השאר, פשוט הציק.
להצעה של צ’רי טיגו 7 אפשר למצוא מתחרים, אך אלו סובלים ממלאי מוגבל ורשימות המתנה ארוכות. כך שמטרתו כאן ברורה – הוא גדול, חזק, מאובזר ומוצע במחיר נגיש. גם מלאי לא אמורה להיות בעיה, אם להאמין לדברי היבואנית, כך שהוא ערוך לחגוג על השוק הישראלי. מצד שני, ככלי רכב שנוחת כאן בשלהי 2022, הוא לא משאיר תחושה של מוצר מגובש או מודרני במיוחד. כששמים את המחיר הנדרש עבורו, מול התחושה אותה היא מעביר, מגלים שאין הצדקה אמתית לקיומו.
מנוע 4 ציל’, טורבו, 1,598 סמ”ק
הספק 186 כ”ס ב-5,500 סל”ד
מומנט 28 קג”מ מ-2,000 סל”ד
משקל 1,888 ק”ג
0-100 קמ”ש 8.3 שנ’
מהירות מרבית 200 קמ”ש
מחיר 156,000 שקלים