סיאט איביזה, הסופרמיני המוכרת והמצליחה, חוגגת 40 וזו בהחלט סיבה למסיבה. מדובר בדגם מצליח, כזה שתרם רבות למותג הספרדי רבות, הכניס אותו לעידן המודרני בתעשיית הרכב וביסס את מעמדו בשווקים. גם אצלנו סיאט איביזה כיכבה, כך שאין היום מישהו שלא מצא את עצמו יושב באחת לאורך השנים.
העיצוב שבכל דור היה דינאמי ומבטיח, בשילוב התמורה למחיר, אפיינו את האיביזה לאורך כל השנים. אלו, בין השאר, הפכו אותה למה שהיא – מכונית נגישה, צעירה באופייה ומהנה. היא כמובן עברה טרנספורמציות משמעותיות במהלך השנים, בדרך להפוך לדגם המוכר של המותג השובב יותר בקונצרן פולקסווגן.
דור הראשון (1984-1993): כאמור סיאט איביזה הופיעה לראשונה ב-1984, ומשכה את תשומת הלב של עולם הרכב. זה היה שיתוף הפעולה הראשון בין סיאט, מותג ספרדי, לבין פולקסווגן. הקשר בין שתי החברות החל כבר ב-1982 אך למרות זאת הדור הראשון של איביזה חלק את הפלטפורמה שלו עם פיאט ריטמו. הסימנים לשיתוף הפעולה החדש התבטאו במקומות אחרים.
העיצוב החיצוני של ג’יוג’ארו נתן לאיביזה מראה חיצוני שנראה רענן ושונה מאוד. הקשר עם פולקסווגן, תרם למערכת ההנעה, כשהדגמים הבכירים צוידו במנועים שפותחו בעזרת פורשה. כך שכבר בדור הראשון, הכיוון של סיאט עם האיביזה היה ברור מאוד – סטייל יוצא דופן, ביצועים מהנים וגם מחיר נגיש.
דור שני (1993-2002): בשנת 1993, הגיח לעולם הדור השני של האיביזה, ששם לעצמו למטרה לשפר אפילו יותר את הנוסחה המקורית. בדורה השני האיביזה מתוכננת ומיוצרת לראשונה תחת כנפיי פולקסווגן שהפכה לבעלת השליטה על החברה בשנת 1986. כעת כאשר סיאט היא חברת בת של יצרנית הענק, האיביזה משתמשת בפלטפורמת הדור השלישי של פולו עבור הדגם הזה. עם בסיס מכאני עדכני מגיעים גם אווירודינמיקה משופרת, מגוון רחב יותר של אפשרויות מנוע ועיצוב ספורטיבי יותר.
גם בתא הנוסעים מורגשת קפיצה ברורה באיכות החומרים וההרכבה. יש כאן גם תחושה בשלה יותר ולאחר מתיחת הפנים תוספת מנועי טורבו עתירי ביצועים. כך שהאיביזה הזו הציעה בנוסף לסטייל ופרקטיות גם ביצועים מוערכים. עם תכונות אלו האיביזה התחילה לבסס את מעמדה כסופרמיני מובילה. בכדי לחזק את התדמית התוססת, סיאט חזרה להתחרות על מסלולי הראלי ואף זכתה באליפות ה-WRC (2 ל’) בשנת 1996.
דור שלישי (2002-2008): הדור השלישי של סיאט איביזה נולד לתוך מאה חדשה ודרישות חדשות בתחום הרכב. הממדים הכלליים גדלו במעט כשהאיביזה חולקת פלטפורמה עם פולקסווגן פולו וסקודה פאביה. וולטר דה סילבה (שעיצב גם את פולקסווגן שירוקו ואודי R8) הופקד על שמירת הקו הצעיר של האיביזה.
המכונית הזו הציגה יכולת כללית משובחת, כזו שהפכה אותה לסופרמיני המועדפת בסביבה. סיאט הגדילו לעשות והציגו שתי גרסאות ספורטיביות לדגם (FR, קופרה). בהיעדר גרסאות מקבילות בשאר הקונצרן, קיבלה האיביזה חיזוק נוסף לאופי הדינאמי שלה. מצד שני הוצעו יחידות הנעה אקונומיות יותר. כך, האיביזה נתנה מענה לכל צורך, תוך שמירה על אופייה הייחודי.
דור רביעי (2008-2017): בשנת 2008, הופיע הדור הרביעי של סיאט איביזה, על בסיס פלטפורמת ה-PQ25 המודולרית ששמשה גם את הפולו החדשה ואודי A1. זה אומר שהבסיס של האיביזה המשיך להשתכלל ולהפוך מתוחכם יותר עם רמת בטיחות מובילה בסגמנט. על העיצוב שהוא חלק בלתי נפרד ממהות הדגם הזה, הופקד לוק דונקרוולקה – שבין עבודותיו אפשר למצוא גם דגמי למבורגיני, בנטלי ועוד. הקווים ששרטט, ממשיכים את המסר הדינאמי של האיביזה.
לצד העיצוב, הבטיחות והביצועים, הדור הזה גם העצים עוד יותר את הפרקטיות. אל גרסאות שלוש דלתות וחמש דלתות הצטרפה גם גרסת סטיישן סופר-שימושית. ב-2009 הציגה סיאט גרסה חגיגית לציון 25 שנה לדגם המוביל שלה. גם מקומן של הגרסאות הספורטיביות לא נשכח עם דגמי קופרה מלהיבים שהציבו את האיביזה בפסגת קטגורית הקטנות הספורטיביות.
דור חמישי (2017 עד היום): הדור הנוכחי והמוכר של האיביזה. וזה שלטעמנו מזקק בצורה המיטבית את ערכי הליבה של הדגם הזה. גרסה עדכנית, בטיחותית ומלהיבה לכל מה שאפשר לרצות בסגמנט הזה. הדור הנוכחי הוא הראשון להשתמש בפלטפורמת MQB A0 העדכנית של פולקסווגן (לפני הפולו הפאביה וה-A1). הוא גם זה שעזר לסיאט להעפיל אל עשרת המותגים הנמכרים ביותר בישראל.
העיצוב מצליח לשדר גם את האופי הלטיני שמאפיין את הדגם וגם לשדר מוצקות וחוסן. לצד המנועים הנמרצים הדור הזה זכה לאיכות משודרגת ולחמישה כוכבי בטיחות במבחן ה-EuroNCAP. כאן האיביזה מציגה לראשונה מגוון מערכות בטיחות אקטיביות בסגמנט שמאופיין במכוניות פשוטות למדי. זהו דור מוצלח כל-כך מבחינת תכנון, עיצוב ותמחור, כך שהוא ממשיך להרשים ולהלהיב בכל מפגש.
השנים הבאות
אחרי 40 שנים משמעותיות כל-כך, לסיאט יש תוכניות עבור האיביזה גם לעתיד הקרוב וגם לזה הרחוק יותר. בשלב הראשון ב-2024 תושק מתיחת פנים לדור הנוכחי (שתכלול גם את הארונה). לעתיד הרחוק סיאט מתכוננת למעבר לחשמל בהתאם לדרישות השוק האירופי. לפי הצפי הנוכחי, האיחוד האירופי מתכונן למעבר להנעה נקייה רק לקראת סוף העשור. בסיאט מתכננים להתמקד במעבר ההדרגתי הזה בהתאם. בסופו של דבר צפויה האיביזה לעבור להנעה חשמלית ולהביא את המאפיינים החדשים שלה לעידן חדש.
זהו מעבר מסקרן ויהיה מעניין לראות איך תצליח סיאט להעביר הלאה את אותו סט תכונות שמלווה את האיביזה ומזוהה איתה כבר ארבעה עשורים. אותה יכולת לשלב בין הטכנולוגיה הגרמנית, למזג הים-תיכוני והתמורה למחיר. כשסיאט בכלל והאיביזה בפרט מתקדמות אל השנה החדשה, אנחנו מצפים לראות את מתיחת הפנים הקרובה מחד וגם את עתידה של הסופרמיני האייקונית הזו מאידך.