מרצדס הייתה מהיצרניות האירופאיות הראשונות לעלות על גל החשמל. תוך שנים ספורות השיקה מרצדס קו דגמים חשמלים מלא תחת תת המותג מרצדס EQ. מקרוסאוברים קומפקטיים עד גדולים, מכוניות סדאן חשמליות יוקרתיות ואפילו מסחריות, כל זאת עם השקעות ענק בטכנולוגיה, פיתוח וייצור סוללות באופן עצמאי כדי להיות תלויה פחות ופחות בספקים חיצוניים.
היתרון שהשיגה מרצדס על פני יצרניות רכב מערביות אחרות הוא גדול, אבל אחרי התלהבות הראשונית נאלצת גם מרצדס להתמודד עם ההאטה בביקוש למכוניות חשמליות. ההאטה הזו כבר אילצה את מרצדס לשנות את היעדים שהציבה במעבר מלא לייצור של מכוניות בעלות הנעה חשמלית, ואף הודיעה על עיכוב בפיתוח הדור הבא של ה-EQS וה-EQE. יתכן מאד שהצעדים הללו לא יספיקו ובמרצדס יצטרכו לנקוט צעדים נוספים לאור נתוני המכירות העדכניים שמתפרסמים בימים אלו.
מדו”ח סיכום שלושת הרבעונים הראשונים של שנת 2024 שפרסמה מרצדס עולה כי החברה מכרה כ-136 אלף מכוניות חשמליות לעומת כ-175 אלף מכוניות חשמליות בשלושת החודשים הראשונים של 2023. מדובר בירידה של 22.1% שהושפעה במיוחד מהתוצאות של הרבעון השלישי של השנה שבו מכרה מרצדס 42.5 אלך מכוניות חשמליות, וזו כבר ירידה של קרוב לשליש (31%) מסך המכוניות החשמליות עם סמל הכוכב שנמכרו ברבעון המקביל של 2023.
הירידה במכירות מכוניות חשמליות משפיעות גם על הנתונים הכוללים של מרצדס השנה. בשלושת החודשים הראשונים של 2024 מכרה מרצדס בעולם 1.463 מיליון מכוניות לעומת 1.530 מיליון מכוניות בשלושת החודשים הראשונים של 2023. ירידה כוללת של 4.3% שמחצית ממנה היא “בזכות” הירידה במכירות המכוניות החשמליות.
התחרות העזה מצד היצרניות הסיניות יכולה להסביר את הקושי בעיקר בשוק הסיני, אבל באירופה ישנה ירידה עקבית במכירות של מכוניות חשמליות בעיקר בשווקים חזקים כמו השוק הגרמני, בין היתר עקב הפסקת הסובסידיות הממשלתיות. מהצד השני של האוקיאנוס האטלנטי הלקוחות בארה”ב לא ממש משנים את הרגלי הצריכה שלהם והדבר בא לידי ביטוי גם במכירות החשמליות של מרצדס, כאשר מתחילת השנה נמכרו רק כ-3,800 יחידות של מרצדס EQE וכ-2,500 יחידות של מרצדס EQS, הרבה פחות מאשר סדרות E קלאס ו-S קלאס המקבילות ורחוק מכדי לכסות על השקעות הענק בפיתוח הדגמים החשמליים.