בחירת צבע הרכב הוא אחד השיקולים המשמעותיים בקרב רוכשי המכוניות. לצד היבטים כמו המראה כללי של הרכב, אופנתיות והטעם האישי ישם גם שיקולים רציונליים יותר בבחירה ובהם סחירות הרכב בעתיד. מספיק מבט חטוף על הכבישים כדי לחזק את העובדה שבעשורים האחרונים שולטים צבעי הלבן, אפור וכסוף בשוק הרכב העולמי (ועל אחת כמה וכמה בישראל).
הגישה הפשטנית אומרת שככל שהצבעים יותר נפוצים כך הם יהיו יותר מבוקשים בשוק היד השניה, ולקוחות פרטיים ומוסדיים כאחר נמנעים מרכישת מכוניות בצבעים נועזים יחסית מתוך מחשבה שיהיה קל יותר למכור את הרכב בעתיד. שיקול זה אולי נכון ברמה הרעיונית, אבל מחקר חדש שמפרסם אתר iSeeCars מגלה תוצאות מפתיעות במה שקשור לשמירת הערך של מכוניות משומשות בנות 3 שנים בצבעים שונים.
על פי המחקר, איבוד הערך הממוצע של מכונית משומשת בארה”ב עומד על 31%. עם זאת, במפתיע דווקא מכוניות בגווני לבן, שחור וזהוב שנפוצות במיוחד מאבדות ערך יותר מאשר הממוצע במחקר. ואילו צבעים שומרים יותר על ערכם? כאן ההפתעה גדולה עוד יותר. במקום הראשון נמצאות מכוניות בצבע צהוב שאיבוד הערך הממוצע שלהן הסתכם ב-24%. במקום השני נמצאות מכוניות כתומות עם איבוד ערך של 24.4% ולאחר מכן מכוניות ירוקות עם איבוד ארך ממוצע של 26.3% לאחר 3 שנים.
מבין הצבעים הסולידיים והנפוצים גווני הכסף (29.8%) במקום השישי והאפור (30.5%) במקום השמיני נחשבים ל”בטוחים” יותר מבחינת שמירת הערך שלהם. המחקר חילק בדרך את ההתפלגות בין הצבעים לפי קטגוריות הרכב השונות (SUV, טנדרים, סדאן, קופה וקבריולה) ומצא שוני בין צבעים ספציפיים, אך בכולם נמצאו ממצאים דומים בהם מכוניות בגווני הכתום, צהוב, ירוק ולעיתים גם גווני כחול ואדום איבדו בערכם בממוצע הרבה פחות מאשר מכוניות בצבעי לבן ושחור שמוקמו באופן קבוע כבעלי ירידת ערך גבוהה יותר מאשר הממוצע.
איך זה מסתדר עם העובדה שצבעים אלו הם פופולאריים ונמכרים במיוחד? לטענת עורכי המחקר זו בדיוק הסיבה. בעוד שמכוניות בגוונים עזים נמכרות במספרים נמוכים, יש להם יותר ביקוש מאשר היצע בשוק המשומשות. מצד שני, כיוון שמכוניות בכוונים הפופולאריים נפוצות כל כך, לרוכשי המשומשות יש היצע גדול יותר כך שהשיקול בבחירת הצבע פחות משמעותי והם יעדיפו לרוב את העסקה שיותר משתלמת להם כלכלית. מה גם שאנשים שקונים מכוניות בצבעים בולטים עושים זאת מסיבות יותר אמוציונליות.
לא בטוח עד כמה ממצאי הסקר הזה יהיו נכונים באופן גרוף על הצרכן הישראל השמרן, אבל הם מספקים נקודה למחשבה עבור מי שחושב לקנות מכונית חדשה ומודאג משמירת הערך העתידית. אולי לא באמת צריך לחשוש מלרכוש מכוניות בצבעים חיים.