כל כך הרבה מכוניות על קיצוניות ומעניינות הוצגו ונחשפו בחודשים האחרונים, מבוגאטי טורביו ועד למקלארן W1, מה שעורר לרגע דאגה שמא בפרארי שלה זכויות יוצרים על הקטגוריה נרדמו בשמירה. ובכן זה לא קרה, ואחרי המתחרות מגיעה התגובה הגאה של הסוס הצוהל ממראנלו כאשר אמש נחשפה פרארי F80. פרק נוסף בשושלת מכוניות העל הקיצוניות של החברה בעלות מנוע מרכזי שהחלה בשנות ה-80 עם ה-288 GTO.
אחריה הגיעה ב-F40 האייקונית, ומאז מידי כעשור פלוס מינוס מציגה פרארי מכונית על אקסקלוסיבית בייצור מוגבל בה היא מטמיעה את מיטב הטכנולוגיה והניסיון ממרוצי הפורמולה 1 והסיבולת שניתן להכניס במכונית חוקית לכביש הציבורי. פרארי F80 מגיעה 6 שנים אחרי שהופסק הייצור של לה-פרארי קודמתה, ואלו 6 שנים ארוכות כדי לנסח תגובה הולמת למתחרות המקצינות וגם למציאות המוטורית הולכת משתנה.
כבר במבט ראשון אי אפשר לטעות, זאת פרארי. המעצבים ניסו לשמור על קווים מודרניים ולאזן בין הצורך בשלל כונסי אוויר לקירור ושיפור כוח ההצמדה ליצירת מראה זורם ולא וולגרי. בין לבין אי אפשר לפספס אלמנטים כמו החזית והגג המושחרים היוצרים ניגודיות כפי שראינו ב-12Cilenderi שהוצגה מוקדם יותר השנה, דלתות הפרפר שמהוות גם חלק מהגג עצמו, חיפוי אחורי מחורץ המחליף את השמשה האחורית כאזכור ל-FXX מתחילת שנות ה-2000 והכנף האחורית האקטיבית שהיא נפרדת מהגוף עצמו. מרשימה ללא ספק, אבל לא בטוח אם פרארי F80 תהפוך לאייקונית בעיצובה בחלוף השנים כמו ה-F40 או האנזו.
ה-F80 ארוכה בכמעט 15 ס”מ מהלה-פרארי, כאשר בסיס הגלגלים העומד על 266.5 ס”מ התארך בס”מ וחצי בלבד מה שיוצר ל-F80 סרחי עודף משמעותיים בעיקר מאחור, דבר שניתן לתרץ בכך שזנב ארוך תורם לאווירודינמיות. שלקת המונוקוק והמרכב עשויים סיבי פחמן, תתי השלדה מאלומיניום ובפרארי אף הגידלו להשתמש בברגי טיטניום במנוע וברכיב המתלה כדי לחסוך עוד כמה גרמים היכן שרק ניתן.
גישת ההארד קור ממשיכה גם לתא הנוסעים של ה-F80. המינימליזם שולט ולא תמצאו כאן יותר מידי הידור, אבל כן הרבה סיבי פחמן, בלי מסכי מולטימדיה אבל כן מסכים מינימליים לבקרת האקלים וברגים חשופים בשביל להעצים את התחושה הרייסרית הממוקדת (וגם כי חוסכים ככה כמה גרמים). מה שמחזק את הגישה הזו עוד יותר הוא סידור המושבים שנועד להעניק תחושה של מכונית לנהג בלבד, לא רק מבחינת עיצוב הקוקפיט הממוקד אך ורק בו. לנהג ישנו כמובן מושב באקט ספורטיבי מהשורה הראשונה עם חגורת בטיחות בעלת חמש נקודות עיגון, כשלצידו יש מושב נוסף שהוא לא ממד מושב אלא מעניין דרגש מקובע בעל ריפוד מינימליסטי שנועד לנוסע מזדמן עם שלא ממש סובל מבעיות גב.
כמו הלה-פרארי לפניה, גם ל-F80 יש יחידת הנעה היברידית, אלא שברוח הזמן וההתייעלות לפרארי הבעירה אין מנוע V12 המזוהה עם החברה ממראנלו יותר מכל והיא מסתפקת במנוע V6 כפול מגדשים בנפח 3.0 ליטר שהגיע מה-296. צריך לחזור על זה כדי להבין את גודל המהפך. למכונית העל הבכירה של פרארי אין מנוע V12 אותו דווקא כן תוכלו למצוא בקרוסאובר של החברה. כיוון שמדובר במכונית הבכירה של החברה המנוע תוגבר ושופר וב-F80 מניב הספק של 900 כ”ס המתקבלים ב-8,750 סל”ד עם מומנט מרבי של 86.7 קג”מ ב-5,500 סל”ד.
בצמוד למנוע ה-V6 ישנו מאחור מנוע חשמלי בהספק של 95 כ”ס שנועד לסיוע בעת הצורך, כשהכוח של שניהם מועבר לגלגלים האחוריים דרך תיבת הילוכים כפולת מצמדים בעלת שמונה יחסי העברה. על בסרן הקמי ממוקמים בדומה לעבר צמד מנועים חשמליים בהספק של 142 כ”ס כל אחד הנכנסים לפעולה בעת הצורך ומווסתים את חלוקת הכוח בין הגלגלים הקדמיים בדומה לפעולת של מערכת חלוקת כוח וקטורית לשיפור יכולת הפניה. המערכת החשמלית ניזונה מסוללה חדשה בקיבולת של 2.3 קילוואט הנטענת ממערכת אחזור האנרגיה של המנועים או על ידי טעינה חיצונית. עם זאת, בדומה ל-296 גם ל-F80 אין יכולת לנוע רק באמצעות חשמל, כאשר פעולה חשמלית מלאה לפרקים קצרים אפשרית רק במצב הנהיגה היברידי, שבשני מצבי הנהיגה אחרים (“פרפורמנס” ו”זמני הקפה”) המנועים החשמליים נכנסים לסיוע מלא.
ההספק הכולל של המערכת עומד על 1,200 כ”ס, מה שמכנסי את פרארי סוף סוף למועדון ה-1,000 כ”ס של מכוניות העל הבכירות, ומה שהופך אותה לפרארי החזקה ביותר אי פעם שמורשה לנוע על הכביש הציבורי. נתוני הביצועים יוצאים נשכרים גם מהעובדה שה-F80 שוקלת רק 1,525 ק”ג, כמה עשרות ק”ג מפחות מאשר הלה-פרארי. פרארי F80 מסוגלת להאיץ ל-100 קמ”ש ב-2.15 שניות, ל-200 קמ”ש ב-5.25 שניות כשהמהירות המרבית עומדת על 350 קמ”ש. בפרארי מתגאים גם ביכולת הבלימה של הדיסקים העצומים בקוטר 408 מ”מ מלפנים ו-390 מ”מ מאחור עם קאליפרים בעלי שש וארבע בוכנות בהתאמה, כשבלימה מ-200 קמ”ש מצריכה מרחק של 98 מטרים בלבד.
בפרארי מתכוונים לייצר רק 799 יחידות של ה-F80 (לא כולל גרסאות מסלול מיוחדות שצפויות להופיע בעתיד על פי המסורת). המחיר לא פורסם, אבל יהיה רלוונטי רק עבור הרוכשים שהם לקוחות ותיקים של החברה שכבר החזיקו בבעלותם את אחת מבנות השושלת הקודמות.