כאשר חושבים כיום על צ’כיה ומוטוריקה ההקשר הראשון שעולה הוא סקודה ואולי גם יצרנית המשאיות טטרה. כל אחת בתחומה היא יצרנית מכובדת ומצליחה כיום, ותזכורת קטנה לאימפריה התעשייתית שהייתה לצ’כים לפני מלחמת העולם השניה. אי שם בתחילת המאה ה-20 עמדה צ’כיה בחזית הטכנולוגית של עולם הרכב באותה תקופה לפני שירד עליה מסך הברזל.
אחד השמות הגדולים בצ’כיה באותה התקופה היה פראגה (Praga). מדובר היה בקונצרן תעשייתי מרשים שייצר מכוניות, אופנועים, משאיות ואפילו מטוסים וטנקים. אלא שאז הגיעה מלחמת העולם שניה, המפעלים הושמדו בהפצצות בעלות הברית ותחת המשטר הקומוניסטי היא הפכה לעוד אנקדוטה היסטורית. לפחות עד שלפני כ-20 שנה החזירה קבוצת משקיעים את פראגה לחיים כיצרנית של אופנועים, קארטינג, מטוסים קלים ומכוניות ספורט אקזוטיות.
אחת היצירות המעניינות של פראגה בשנים האחרונות היא “בוהמה” מכונית על/מסלול קיצונית עם 700 כ”ס ומשקל של פחות מטון. את תחום האופנועים זנחה פראגה לאחר שבתחילת דרכה המחודשת יצרה אופנועי אנדורו, אבל כעת היא מציגה סוף סוף אופנוע חדש וכיאה לחברה הממצבת את עצמה כיצרנית בוטיק מדובר באופנוע יוצא דופן.
לאופנוע החדש של פראגה קוראים ZS800 והוא מחווה עיצובית ל-BD500 משנת 1928 שהיה אחד האופנועים המוכרים של החברה, וגם אחד האופנועים המתקדמים באירופה באותה התקופה כשהיה אחד האופנועים הראשונים להציע גל זיזים עילי כפול.
פראגה ZS800 הוא תמהיל מרשים של ישן וחדש. העיצוב נאמן למקור עם הפנס הקדמי המזדקר, מושב היחיד ושלדת הצינורות הדקיקה. כדי לשמור על המראה והצליל האותנטי נבחר מנוע קירור אוויר, אך בניגוד למקור שהיה בעל צילינדר בודד כאן מדובר במנוע טווין מקבילי עם גל זיזים עילי יחיד. המנוע בנפח 773 סמ”ק מספק 50 כ”ס צנועים, אבל הביצועים זה לא הקטע של האופנוע הזה, אחרי הכל הוא מסתפק בבלמי תוף מלפנים ומאחור.
הקטע של פראגה ZS800 הוא בירידה לפרטים ובשילוב של טכנולוגיה עדכנית מוסתרת היטב. מבט קרוב על האופנוע חושף ריתוכים מוקפדים, סבל מסוגנן ופריטי גימור כמו מאותתים קריסטליים וברגים מטיטניום. מיכל הדלק מוטמע בפרופיל השלדה המרכזי. המתלה הקדמי נראה כמו מתלה צינורות וקפיץ שהיה מקובל בשנות ה-20′ ההן, הוא בפועל מערכת לינקים עם בולם אוהלינס TTX מוסתר. ZS800 נראה כמו אופנוע זנב קשיח, אבל למעשה הוא מסתיר מתחת לכיסא בולם אוויר של אוהלינס. מערכת הפליטה עשויה כולה מטיטניום, החישוקים נראים חישוקי שפיצים אבל עשויים מסיבי פחמן וכל האופנוע נוטף אקזוטיקה ושוקל רק 142 ק”ג יבשים.
פראגה תייצר רק 28 יחידות מהאופנוע החד פעמי הזה שנושא תג מחיר אסטרונומי של 86 אלף אירו (או בקיצור יותר מחצי מיליון שקלים). מצד שני, זהו מחיר מציאה לעומת מכונית העל של החברה לה מוצמד תג מחיר של 1.1 מליון אירו. בכל מקרה לנו נשאר רק להכניס אותו לרשימת הפנטזיות.