אני לא זוכר מתי ישבתי מאחורי הגה של קטנה לוהטת כמו פיג’ו 208GTI בפעם האחרונה. אני חושב שזה היה במבחן השוואתי שעשיתי לפני מה שנראה כמו עידנים. המבחן ההוא כלל את ה-GTI לפני מתיחת הפנים, את הקליאו RS ואת הקורסה VXR.
עברו לא מעט שנים מאז אבל זה נראה כאילו שוק הקטנות החמות לא השתנה הרבה. יש פולו ואיביזה ועדיין אין ST. יש קצת חדש אבל אין שינויים מהותיים.

קטנה
גם על פיג’ו 208GTI הזו לא עבר שינוי משמעותי במתיחת הפנים האחרונה. קצת קוסמטיקה מבחוץ, קצת שיפור חומרים מבפנים. שינויים עדינים מאוד. בתוך תא הנוסעים הם מבורכים. לא אהבתי את חלקי הפלסטיק באדום מצועצע של הדור הקודם ושמחתי לראות שהם לא שרדו את שדרוג אמצע החיים. תא הנוסעים מרגיש איכותי ובוגר יותר. עדיין עם ההגה הקטנטן הזה. עדיין עם המושבים הספורטיביים המחבקים. ועדיין יש כאן מספיק רמזים שתדע שאתה לא נוהג בסתם סופר-מיני.
מבחוץ גם יש רמיזות, אבל אני חושב שהן עדינות מאוד. את סמלי ה-GTI תפספס עין לא מיומנת, הספוילר מאחור לא בולט יותר מדי ואף אחד כבר לא מתרגש מיציאת אגזוז כפולה או חישוקים בקוטר 17 אינץ’. גם בפיג’ו ישראל חשבו שהמכונית לא מרמזת על יכולותיה כמו שהיה מעדיף אולי הקהל הצעיר והפכו את אחוריה לשחורים. כן, חצי אדום וחצי שחור.
אני רוצה לדבר על המנוע. ה-208 אורזת עכשיו מתחת למכסה המנוע שלה 208 כ”ס, ואין מכונית במימדים האלו מהצד הזה של ה-200,000 שקל שיכולה להתהדר במספר דומה. גם נתון המומנט מכובד מאוד. ואני נזכר עכשיו ב-GTI מהמבחן הישן ובתחושת ה’הטורבו נכנס האף מתרומם’ שהיא שדרה לי. האם גם כאן זה ירגיש ככה?

חמה
לא ממש. החוויה מרגישה לי נעימה יותר משום מה, השהיית הטורבו עדיין קיימת אבל זה מרגיש כאילו כניסת הכוח חלקה יותר. המנוע המוגדש מפיק עכשיו 208 כ”ס כאמור וגם נתון המומנט טיפס ל-30.6 קג”מ. מספרים יפים למכונית קטנה ששוקלת 1160 ק”ג. נתון התאוצה הרשמי מדבר על 6.5 שניות למאה קמ”ש. על מסלול הבדיקה עם ציוד המדידה מחובר אני לא מצליח לרדת מ-7.3 ואז מבין שהאצבע שנשלחה אל בקרת היציבות והמשיכה לחצה על הכפתור ליד בטעות. אז לחצתי על הכפתור הנכון וניסיתי שוב.
בשביל לצאת כמו שצריך מהמקום עם מכונית הנעה קדמית צריך קצת לסבסב את הצמיגים הקדמיים תוך כדי תנועה ראשונית (ולא אני לא מתכוון לפרפר אותם במקום במשך שניות ארוכות). מכשיר המדידה מאופס, מחט על 4,500 סל”ד, שחרור הדרגתי של מצמד בשביל לייצר חיבור מחד אבל לשמור את הסל”ד גבוה מאידך. הפיג’ו גומרת תוך 3.7 שניות את ההילוך הראשון שלה (60 קמ”ש) העברה לשני תיקח אותך מעבר ל-100 קמ”ש (110 אם לדייק). הצג מראה 6.9 שניות שנדרשו בכדי להשלים את המיאוץ הקלאסי. לרכב מבחן עם 10,000 ק”מ, טנק דלק מלא ובוחן שלא רוצה לטחון את המצמד יותר מדי – זה נראה כי לא בעיה להתקרב לנתון היצרן המוצהר.

הבדיקה הזו, יחד עם בדיקות תאוצה במהירויות גבוהות יותר, מאשרת לי – זו מכונית מהירה. והיא עושה את זה בלי דרמה בדיוק כמו קודם. היא לא רועשת, חובטת או גועשת. אתה מדביק את הרגל והיא פשוט דוחפת קדימה. המינוס הגדול של הסידור הזה, זו השהיית הדוושה, כנהוג במכוניות טורבו באשר הן. הרגל יורדת למטה מחכים שבריר שניה, ואז הכוח נכנס. ואין כאן מחסור של כוח. טווח הסל”ד רחב מאוד, מתחיל לדחוף מלמטה ונותן תפוקה יעילה (גם אם מרגישה שטוחה לפעמים) עד הקו האדום ומעבר אליו.
גם מבחינת כיול והתנהגות ה-208 מרגישה כזו. יעילה. אני כמעט ואעיז לומר גרמנית. הכול מאוד רגוע. המכונית נטועה, ורמת האחיזה גבוהה מאוד. קראת את המשפט הזה כבר אלף פעמים בהקשר לכל מיני מכוניות אבל אני יכול לספר לך שעל מעגל ההחלקה שלנו הציג מכשיר המדידה 1.01 G. ואין כאן צמיגים אדירי מידות – רביעיית מישלין פיילוט סופר ספורט במידות ברוחב 205 (חתך 45). אם אתה חלק, האוטו הזה רהוט מאוד גם בעומסים שהוא יודע לייצר. אם לא הוא ירגיש קצת רך מדי תחת לחץ. ואם דברנו על לחץ, להעביר יותר מ-30 קג”מ דרך הגלגלים הקדמיים זו לא משימה קלה אבל פיג’ו 208GTI מצליחה לאלחש כמעט לגמרי את לוחמת המומנט גם אם זה במחיר תחושה מעט אלסטית בהגה.

עוד משהו שעושה היגיון בנהיגה מהירה הוא אופן סידור הדוושות. בנסיעה מנהלתית עם שימוש עדין בבלמים זה עשוי להיראות שדוושת הבלם גבוהה מדי לביצוע עקב בצד אגודל אך כשאתה במוד תקיפה, עם בלימות ראויות, מתגלה שגובה דוושת הבלם בזמן שהיא לחוצה מקביל לגובה דוושת התאוצה. מישהו בפיג’ו לא שכח את העבודה.
אם נחזור לפניות ולאופן שבה פיג’ו 208GTI מתנהגת לקראתן בתוכן וביציאה מהן, נגלה שה-208 היא מכוניות ניטראלית מאוד. לא דוחפת יותר מדי את האף ולא מנופפת יותר מדי בישבן. תגובות השלדה טובות, להיגוי ולדוושות – אתה יכול להרגיש בתוך הפניה, את הגלגל הפנימי אחורי מתרומם, את הזנב פוסע ומתיישר לתוך הסיבוב. וזהו. אם אתה רוצה יותר מזה אתה צריך לבצע פרובוקציות משמעותיות יותר. אלימות יותר. ואני לא משוכנע שמקומן של אלו על הכביש הציבורי.

מטורבתת
קל מאוד להסתדר עם פיג’ו 208GTI הזו ותוספת הכוח לא שינתה את זה. היכולת גבוהה וקל מאוד לנהוג אותה מהר לאורך זמן. היא לא דורשת ממך יותר מדי, חושפת בפניך את מה שצריך ולא יותר מזה. היא לא אלימה ורועשת כמו חלק מהמתחרות שלה. היא מרגישה כמו משהו שלם. משהו שלא תהסס לתת לאישתך לנהוג בו ביום-יום ולחטוף אותו לגיחות עונג בשבת מוקדם בבוקר.
וזה מביא אותי לאחד היתרונות הגדולים של האוטו הזה. העיצוב החיצוני שמהלך על הגבול שבין אלגנטי לחמוד והצבע האדום של מכונית המבחן הופכים את ה-208 הזו לסליפר מושלמת. מכונית עם לא מעט כוח ויכולת שנראית תמימה לחלוטין. פעם החשיבו את מכוניות הסאלון החזקות למכוניות שוד הבנק המושלמות. הן נראו מכובדות ותמימות מבחוץ וארזו כוח רציני מבפנים. בדיוק הכלי שאתה רוצה לרוץ אליו כשיש עליך תיקים מלאים בשטרות טריים, כאלו שלא שייכים לך. אני חושב שבעידן שלנו – זו מכונית השודים המושלמת. היכולת גבוהה, המראה תמים, ובזכות המימדים יהיה קל מאוד למצוא מקום חניה קרוב לסניף ששמת על הכוונת.
נתונים: 1,598 סמ”ק, 208 כ”ס ב-5,800 סל”ד, 30.6 קג”מ ב-1,700 סל”ד, 1160 ק”ג, 10.9 ק”מ לליטר (במבחן), מחיר: 148,500 שקלים
אחלה כתיבה, כמו תמיד ברמה אחרת מרוב הכתבים בארץ
“גם בפיג’ו ישראל חשבו שהמכונית לא מרמזת על יכולותיה כמו שהיה מעדיף אולי הקהל הצעיר והפכו את אחוריה לשחורים. כן, חצי אדום וחצי שחור.”
הצביעה הכפולה זו תוספת מקומית? כי ראיתי את זה ברכבים שלהם בחול.
תוספת תשלום? ניתן גם לקבל בצביעה רגילה?
היי גיל, תודה רבה.
בחו”ל זו צביעה שקיימת בגרסת ה-R של ה-308 ובמהדורת ה-30 של הGTI. בארץ מדובר במדבקה, אינני יודע אם זה אמורה להיות תוספת המוצעת ללקוחות.
היי אריאל, אחלה כתבה!
כמו שאחד המגיבים פה כתב,
יש אפשרות לרכישת פיאסטה ST דרך ייבוא מקביל (איילון מוטורס אם אני לא טועה)
יהיה נחמד לבצע מבחן דרכים מול ה208 GTI!
שבת שלום :)
יש לא מעט השוואות כאלה (חלקן מצולמות בוידאו) ברשת. בכולן, אגב, הפיאסטה מנצחת…
הצביעה הזאת (חצי אדום חצי שחור) לא מוצעת ללקוחות על ידי היבואן. היא גם צביעה השמורה אך ורק לגרסת ה-30 של ה-208GTI, שם גם הוחלף הלוגו של GTI על חלקו האחורי של הרכב לכיתוב המציין 30 שנה ועוד מספר שינויים קוסמטים נוספים (פתחי מפלט שונים, מושבי ספורט שונים וכו’). לצערנו, הגירסא הזאת לא מיובאת לארץ… :(
במקרה של רכב המבחן, הצביעה כנראה “הועתקה” באמצעות מדבקה מהגירסה המדוברת.