בדברי הימים של תעשיית הרכב ושל פיג’ו יוקדש ל-205, פרק מיוחד. מדובר באחד מדגמי הסופר מיני המצליחים ביותר אי פעם, וזה ששינה את תדמיתה את פיג’ו לתמיד מיצרנית של מכוניות יעילות ואפרוריות ליצרנית צעירה, בעל סקס אפיל וכזו שפונה לנהג. בימים אלו מציינת פיג’ו 40 שנה להולדתה של ה-205 וזה זמן טוב להיזכר באחת המכוניות החשובות והאהובות של שנות ה-80′.
פיג’ו 205 יוצרה במשך תקופה שנחשבת לנצח בעולם הרכב: משנת 1983 ועד שנת 1998. היא הושקה כמחליפה לפיג’ו 104, והוצעה במספר גרסאות: שלוש דלתות, חמש דלתות וגרסת קבריולט בעלת גג בד מתקפל, שעוצבה על ידי פינינפארינה האיטלקית. בנוסף הוצעו גם גרסאות מסחריות עם חלונות אחוריים וגג מוגבה, אך אלו מעולם לא הגיעו לישראל. ה-205 תוכננה להיות מכונית קטנה, נאה ושימושית, ששמה דגש על התנהגות כביש משובחת וצריכת דלק נמוכה.
הפיג’ו הקטנה זכתה להצלחה מסחרית גבוהה והפכה לאחת המכוניות הנמכרות ביותר באירופה במהלך שנות הייצור שלה. בנוסף לצרפת יוצרה פיג’ו 205 גם בספרד, צ’ילה, טאיוון ואיראן והיא יוצרה עם מגוון מנועי בנזין בנפחים של 0.95 ועד 1.9 ליטר, בגרסאות דיזל וטורבו דיזל כשאפילו הייתה גרסה אוטומטית.הפשטות המכאנית של המכונית הובילה לאמינות גבוהה למדי (אם כי הפלסטיקה בתא הנוסעים הייתה מנקודות התורפה שלה), ואפילו בצה”ל נצפו לא מעט יחידות שגמעו מאות אלפי קילומטרים תחת ידיהם ורגליהם של נהגים צבאיים צעירים שהביאו אותן לקצה גבול היכולת, ולפעמים גם מעבר לכך.
אגב קצה גבול היכולת, ה-205 הציעה גם גרסאות ספורטיבית: ה-GTI, שהציעה ביצועים טובים בזכות מנועים בנפח 1.6 ו-1.9 ליטר, שהפיקו 115 כ”ס ו-130 כ”ס בהתאמה, ה-CTI, נטולת הגג, וגרסת הראלי, שנעה באמצעות מנוע צנום בנפח 1.3 ליטר שנשם אוויר באמצעות זוג קרבורטורים כפולים והפיק 100 כוחות סוס. למרות שההספקים בגרסאות הספורטיביות אינם נחשבים לגבוהים במיוחד, בטח במונחים של היום, המשקל הקל של ה-205 היה סוד ההצלחה ועד היום, הגרסאות החמות של ה-205 נחשבות להוט האץ’ מהטובות ביותר בכל הזמנים.
פיג’ו 205 זכתה להצלחה גם בספורט המוטורי בכלל ובמרוצי הראלי בפרט. גרסת ה’גרופ B’ של ה-205, שהותקן בה מנוע מרכזי (T16), הובילה את פיג’ו לזכיה כפולה בשנים 1985 ו-1986 ונחשבת עד היום לאחת ממכוניות הראלי הקיצוניות ביותר שנבנו אי פעם. גרסת ההומולוגציה שיוצרה ב-219 יחידות נחשבת לפריט אספנים מבוקש ויקר, כשאקזמפלר אחד שמור במיוחד אפילו זכה להגיע לישראל.
בשנת 1998, לאחר 15 שנה ו-5,278,050 יחידות שירדו מפס היצור, ה-205 הוחלפה בפיג’ו 206, שזכתה גם היא להצלחה מסחרית גבוהה. כיום, 40 שנה אחרי שיוצרה לראשונה, ה-205, במיוחד בגרסאותיה הספורטיביות, זוכה לערך אספני ומחיריה מאמירים משנה לשנה. הפופולאריות של פיג’ו 205 הפכה אותה לחלק מההיסטוריה המוטורית של רבים עם שלל חוויות מעניינות, אנחנו נשמח לשמוע על החוויות שלכם עם ה-205.