בעשור האחרון מכוניות ספורטיביות של מותגים עממים כמעט ונכחדו לחלוטין, בפרט אלו המשתייכות לקטגוריית הקטנות החמות. אחת היצרניות שהחליטו שתם עידן ה-GTI הייתה פיג’ו, בניגוד לעובדה שלה זכויות מייסדים בקיומה של הקטגוריה עם דורות של קטנות ספורטיביות ובראשן ה-205 GTI.
למרות שפיג’ו הציעה גרסת GTI ל-208 שזכתה להצלחה לא רעה, ויתרה פיג’ו על הצגת גרסה ספורטיבית גם ל-208 הנוכחית והותירה את חובבי ההגה מאוכזבים, כשהם יכולים במקרה הטוב להסתפק בגרסאות ייעודיות לראלי ללא רישוי כביש שמיוצרות בכמות מצומצמת. אלא שמסתבר כעת שבפיג’ו מתכננים קאמבק ל-GTI, אם כי לא באופן שבאמת קיווינו לו.
בראיון שנתן יוריג דראוס, יו”ר סטלנטיס בבריטניה, למגזין “אוטו אקספרס” רמז כי בפיג’ו מתכננים לחזור ולייצר גרסאות ספורטיביות לדגמיהם כאשר הסנונית הראשונה המתוכננת היא גרסת GTI לדור הבא של ה-208. פיג’ו 208 החדשה אמורה להיחשף לקראת 2026 כשהיא צפויה להיבנות על בסיס פלטפורמת STLA Small של סטלנטיס עליה יתבססו בעשור הקרוב כל הדגמים הקטנים בשלל מותגי הקבוצה.
“פיג’ו תמיד הייתה ידועה בזכות מכוניות האצ’בק קטנות ומהירות” אמר דראוס וכאשר נשאל האם הוא צופה שפיג’ו תחזור לייצר קטנות ספורטיביות הוסיף “הייתי שמח מאד לראות זאת באופן אישי. המהנדסים של פיג’ו ספורט יהיו אלו דיוכלו לגרום לזה לקרות.” ההצהרה אמנם מעורפלת, אך היא מצטרפת לדיווחים מאומתים יותר שאופל צפויה להציג גרסת GSe ספורטיבית על בסיס הדור הבא של הקורסה, שיחלוק עם ה-208 בסיס זהה. כך שהציפיה אכן אמורה להתממש.
היינו בהחלט יכולים להתרגש לקראת העובדה שה-GTI של פיג’ו חוזרת, אלמלא עובדה אחת קטנה. אמנם פלטפורמת STLA מותאמת לשימוש גם במנועי בעירה פנימיים והנעה היברידית, אך הגרסה הספורטיבית של פיג’ו 208 הבאה אמורה להיות חשמלית במלואה. מצד שני, זה לא ממש מפתיע לאור העובדה שבסטלנטיס משקיעים לאחרונה בהצגת גרסאות ספורטיביות חשמליות לדגמים החדשים במותגי אבארט (600e), אלפא רומיאו (ג’וניור ולוצ’ה) ולנצ’יה (אפסילון HF), אם כי אלו מתבססים על הפלטפורמה הקיימת המשמשת גם את ה-208 הנוכחית. זה גם יאפשר לצרפתים הגאים להציב אלטרנטיבה מול רנו שכבר יש לה קטנה חשמלית ספורטיבית משלה, אלפין A290.
לסטלנטיס יש כבר על המדף מכלולים שיכולים להתאים עבור ה-208 הספורטיבית, עם מנועים חשמלים בהספקים של 240 עד 280 כ”ס האמורים לאפשר לה להאיץ ל-100 קמ”ש בפחות מ-6 שניות. לא סנסציוני במונחים של מכוניות חשמליות, אבל עדין זריז משמעותית מקטנות חמות בעבר. לכך תוכל לצרף פיג’ו גם דיפרנציאל טורסן קדמי ומוגבל החלקה שיעזור להוריד את הכוח בצורה יעילה לכביש, וכבר נמצא בשימוש בדגמי הג’וניור ולוצ’ה והאבארט 600e.
כמובן שצפויים כל התוספות הקוסמטיות הנדרשות מבחוץ ומבפנים ומערכת מתלים בכיול ספורטיבי, הנעלם הגדול הוא לגבי הסוללה שתצטרך להיות בקיבולת גדולה יותר מאשר 54 הקוט”ש בדגמים הספורטיביים החשמליים של סטאלנטיס כיום המספקים טווח של כ-350 ק”מ בלבד – וזה בנסיעה מתונה מבלי למצות את פוטנציאל הביצועים.
דבר אחד בטוח, חובבי הפיג’ו הספורטיביות הקלאסיות כנראה לא יעצרו את נשימתם לקראת הקאמבק הצרפתי של ה-GTI.