כנראה שאין צורך להציג בפניכם את פורשה 959. מכונית העל של פורשה משנות ה-80 שהייתה פצצת טכנולוגיה לזמנה, אחת המכוניות המהירות ביותר של התקופה וכוכבת פוסטרים שעמדה ראש בראש מול פרארי F40 ולמבורגיני קונטאש ברשימת החלומות של מתבגרים ומתעשרים כאחד. למרות שיוצרה בכמות מצומצמת, זכתה ה-959 למספר גרסאות, אבל אף אחת מהן לא הייתה נטולת גג, למעט המכונית החד-פעמית שלפניכם.
פורשה יצרה במהלך השנים רק 345 יחידות מהמכונית, כולל 37 אבות טיפוס וגרסאות טרום יצור ו-8 יחידות שנבנו מאחור יותר מחלקים שנותרו במחסני החברה. כמות היצור המצומצמת הזו הופכת את פורשה 959 לא רק לאחת המכוניות הנחשקות של החברה משטוטגארט, אלא גם לאחת הנדירות שבהן. על פי הידוע, זוהי פורשה 959 היחידה ללא גג הקיימת בעולם והיא מוצעת כעת למכירה פומבית על ידי בית המכירות RM Sothbey’s.
באופן מעניין, היא כלל לא נוצרה על ידי פורשה ויש מאחורי סיפור לא שגרתי. למעשה המכונית הזו נולדה במקרה. במקור הייתה זו פורשה 959 במשנת 1987 בצבע כסף שנרכשה על ידי נהג המרוצים הגרמני יורגן לאסיג שזכה במרוץ 24 השעות של לה-מאן והתחרה במשך שנים עם מכוניות פורשה בסדרות מרוצים שונות, מה שנתן לו עדיפות ברכישת ה-959 שלא הוצעה לכל אחד. למרות נסיונו הרב, לאסיג היה מעורב עם המכונית בתאונה באוטובאן בסוף אותה שנה, מה שהשבית את ה-959 שלו לחלוטין עם נזק שהיה כמעט בלתי הפיך. כמעט.
כיוון שמדובר במכונית כה ייחודית, היה די חבל שתיגרט לעולמי עד. אחרי שנה בה שכבה ללא הופכין נמכרה המכונית למומחה פורשה בשם קארל פאוסטל שהחליט לשקם את המכונית בסדנה שלו באופן לא שגרתי, תוך שהוא מנצל את העובדה בהיותו נהג וטכנאי של פרשה כדי להשיג את הידע והחלקים הנדרשים. פאוסטל החליט לנסר את הגג ולהפוך את ה-959 המרוסקת ל-959 ספידסטר (למרות שיש לה עדין צמד מושבים מאחור) בתהליך קפדני שארך יותר מ-4,000 שעות עבודה וכלל גם יצור גג בד מתקפל וגג קשיח פריק תואם.
התוצאה הסופית הוצגה בתערוכת פרנקפורט 1989 והצליחה להרשים את המבקרים, אבל לא מספיק כדי לשכנע את פורשה לייצר גרסה פתוחה משלהם ל-959. הספידסטר הזו בצבעי לבד עם גג ופנים כחולים התסובבה בעוד כמה תערוכות רכב עם שלט למחירה שעליו נקוב סכום של 1.2 מיליון דולר. לבסוף נמכרה לאספן פורשה ידוע שהחזיק בה 18 שנים עד שנמכר לבעלים הנוכחיים. המכונית נשמרה במצב מושלם כמו ביום שיצאה לאחר השחזור, כשעל מד האוץ שלה רשומים 8,300 ק”מ בלבד. במחירי השוק המאמירים בשוק האספנות מכוניות פורשה 959 נמכרות בקלות במחירים שבין 1.5 ל-2 מיליון דולר ואף הרבה מעבר לכך. הפורשה 959 הזו צפויה להימכר גם כן בטווח המחירים האלו, כשבית המכירות מעריך את שוויה בין 1.25 ל-1.7 מיליון דולר. כסף קטן למכונית על חד-פעמית.