שניה אחרי שנכנסתי לתוך המכונה שנקראת פורשה קאיין E היבריד – בום! הצוואר עף אחורה, 462 סוסים מתרוצצים לך בראש, משוחררים, רצים להם במהירות, צריך לחשוב מהר, כי אחרת תצטרך למצוא הסברים למה מצאו אותך מרוח על קיר לבנים. כל העולם כאילו רץ אחורה ורק אתה עף קדימה.
על גלגל ההגה יש כפתור שחור קטן, כפתור ה-BOOST, ברגע שלוחצים עליו יש לך 20 שניות להתכונן, להכין את שרירי הצוואר, לעסות אותם ואז להקשיח אותם. נראה לי שאת הכפתור לקחו מהנדסי פורשה מחללית האנטרפרייז, נו, הכפתור הזה שלוחצים עליו כדי לעשות קפיצת חלל. לחיצה על דוושת הגז ובום! הראש לא מצליח לעמוד בעומס ה-G שמופעל על הצוואר והוא עף אחורה.
נסענו למונפלייה שבדרום צרפת כדי לבחון את פורשה קאיין E היבריד – גרסת הפלאג-אין היבריד. מזג אוויר נפלא קידם את פנינו, האזור מלא באגמים קטנים שמלאים בציפורי פלמנקו ורודות. האזור ידוע גם במפעלי המלח הרבים שפזורים לאורך הדרך. אני פחות חובב מלח, יותר בעניין של מתוקים.
מה חדש?
פורשה קאיין E היבריד מקבל את יחידת הכוח של הקאיין. זו מורכבת ממנוע V6 טורבו-בנזין בנפח 3 ליטר, המפיק 340 כ”ס, (7 כ”ס יותר מהדגם היוצא) ומנוע חשמלי המפיק 136 כ”ס, בפורשה מתגאים שהצליחו להגדיל את הספק המנוע החשמלי ב-30% יותר מהדגם הקודם. התפוקה המשולבת של 2 המנועים עומדת על 462 כ”ס ו-74.1 קג”מ, הזמינים בסל”ד מאוד נמוך במנוע החשמלי וב-2,000 סל”ד במנוע הבנזין.
המנוע משודך לתיבת הילוכים חדשה בעלת שמונה הילוכים אוטומטית והנעה כפולה קבועה כסטנדרט. יחידת הכוח מעיפה את הקאיין מעמידה ל-100 קמ”ש תוך 5 שניות וזאת למרות המשקל שגדל ב-130 ק”ג נוספים עקב תוספת הסוללה, עד למהירות סופית של 253 קמ”ש. הסיפור כאן הוא יכולת הטעינה כשטעינת המצברים אורכת 7.8 שעות בטעינה רגילה או 2.3 שעות בטעינה מהירה עם עמדה ייעודית.
פורשה קאיין E היבריד מציע בורר מצבי נהיגה שנמצא על ההגה. אפשר לבחור במצב חשמלי בו הוא יכול לנוע על חשמל בלבד עד לטווח של 44 ק”מ במהירות של עד 135 קמ”ש. במצב ההיברידי שלו, גם מנוע הבנזין וגם המנועים החשמליים עובדים ביחד ולחוד, תלוי כמה כוח יש בסוללה החשמלית, המעברים בין נהיגה חשמלית בלבד לבין מצב שגם מנוע הבנזין נכנס לפעולה מורגשים גם בדוושת הגז. 2 מצבים נוספים הם מצב ספורט ומצב ספורט+, במצב ספורט מתבצעת טעינה של הסוללה עד שהכוח מהסוללה יספיק ל-BOOST אחד, במצב ספורט+ הסוללה נטענת במהירות האפשרית. לדברי נציגי פורשה, אסטרטגית תגבור הכוח או ה-BOOST של הקאיין נלקחה ממכונית העל ה-918 ספיידר.
מה בנוגע למכוניות אוטונומיות אני שואל את נציג פורשה. למרות הניסיונות שלו לשמור על ארשת פנים קפואה, אני יכול להבחין בשריר ליד העין שנע בחוסר סבלנות, “פורשה לא תייצר לעולם רכב אוטונומי” מצהיר הנציג ומוסיף “במכוניות פורשה תמיד יהיה גלגל הגה”. ומה עם מנועי דיזל אני מקשה ורואה את השריר שליד העין ממש נע בתזזיתיות, “למרות פרשת זידלגייט בפורשה לא מתכוונים לוותר על מנועים אלו ומתכוונים לפתח מכוניות עם מנועי דיזל כל עוד הטכנולוגיה והרגולציה יאפשרו זאת”.
איך זה מרגיש?
את הנסיעה בכפרים הציוריים של דרום צרפת אפשר לחלק לשני מצבים, או שאתה במצב נסיעה מאחורי קראוון או שאתה נמצא בניסיון לעקוף קראוון. אז אם אתם בשלב השני, עדיף שמתחת למושב ינהם המנוע של פורשה. הכבישים מאוד צרים ומלאים בצרפתים שלקחו יום גשר.
המנוע מאיץ בצורה פנומנלית, יכולת הדיוק של המרכב וההגה משולה לסכין מנתחים. איפה שאתה רוצה שהגלגל יהיה, שם תמצא אותו, לא מילימטר סטייה. יכולת הבלימה תואמת ליכולת התאוצה והקאליפרים הצבועים בירוק זרחני, נושכים בחוזקה את הדיסקים ולפעמים ברגישות יתר. הקאיין מגיע עם מתליי אוויר הניתנים לכיוון של ארבע רמות, כאשר במצב ספורט המרכב ימצא במצבו הנמוך ביותר ובמצב שטח ימצא המרכב במצבו הגבוהה ביותר. צריכת הדלק במצב היברידי עמדה על 30 ק”מ/ליטר, לא רע בכלל, זה התאזן כשעברנו למצב ספורט+ וצריכת הדלק צנחה ל-8 ק”מ/ליטר.
אולי פורשה אוטונומי לא נראה על הכביש אבל פורשה קאיין E היבריד מראה יכולות חשיבה ופועל ע”פ החלטות שנראות לו בנסיעה. הקאיין יכול לזהות מצבי סכנה ופשוט לקחת פיקוד. אם לדוגמה הוא מזהה ביציאה מחניה סכנה, הרכב לוקח פיקוד ואם צריך לבלום אז הוא עושה זאת בחוזקה. או בהשתלבות בכיכר, הקאיין כנראה זיהה מצב סכנה ואנו לא, הוא לקח פיקוד ולמרות שלחצנו על דוושת הגז הוא לחץ בחוזקה על דוושת הבלם ומתח את חגורות הבטיחות עד שהרגשתי שאני מצטמק.
פורשה קאיין E היבריד מגיעה עם אבזור הכולל כמעט את כל הטכנולוגיות הקיימות היום בשוק, מערכת תצוגה עילית, מערכת לחניה אוטומטית, מסך מולטימדיה עם מסך מגע בגודל 12.3”. מערכת עיסוי במושבים הקדמיים. מערכת בקרת אקלים גם ליושבים מאחור. מערכת שמע של Bose, חישוקי “20 קלים וסגירה רכה לדלתות. אפליקציה ייעודית המאפשרת לראות בכל רגע נתון את נתוני הרכב ואפילו להפעיל את בקרת האקלים מרחוק. מערכת InnoDrive חדשה, המאפשרת לצפות 3 ק”מ קדימה בעזרת מערכת הניווט ולהתאים את הנהיגה החצי אוטונומית לתנאי הדרך. אבזור הבטיחות כולל: בלימה אוטונומית במצבי חירום, שמירה על נתיב ובקרת שיוט אדפטיבית כולל מצב זחילת פקקים.
השורה התחתונה
הקאיין פלאג-אין היבריד היא עוד אבן דרך לקראת השקת הדגם הכה מדובר של פורשה שיוצג במהלך 2019, דגם המישן-E, פורשה עם מנוע חשמלי. למכונית הזאת יהיה טווח נסיעה של 500 ק”מ ויהיה אפשר לטעון את הסוללה שלה ל-80% מן הקיבולת בתוך 15 דקות בלבד. ואם ככה מרגישה וזזה גרסת הביניים הזו, אפשר רק לצפות בשקיקה לדגם החשמלי המלא.
הקאיין פלאג-אין היבריד אמורה לנחות בישראל לקראת חודש יולי 2018, לדברי היבואנית חברת אורכייד ספורטס קארס, תג המחיר של הקאיין יתחיל ב-615,000 הוזלה של כ-80,000 לעומת הדגם הלא היברידי. כמו שאר בנות מינה, תציע המכונית הזו יחס מחיר-ביצועים-אבזור שקשה לעמוד בפניו, בחסות המס-הירוק.
נתונים: V6 טורבו, פלאגאין הייבריד, 2,995 סמ”ק, 462 כ”ס מ-5,2500 עד ל-6,400 סל”ד, 74.1 קג”מ מ-1,000 עד ל-3,750 סל”ד, 2,295 ק”ג, 29.4 ק”מ/ל’ (יצרן), מחיר (משוער): 615,000 שקלים