כמו יצרניות רכב רבות, גם פורשה נמצאת בימים אלו בתהליך מטלטל של שינוי היצע הדגמים עם המעבר להנעה חשמלית. השינויים הללו משמעותיים במיוחד כשמדובר ביצרנית קטנה יחסית כמו פורשה שמסכמת כעת את שנת 2024 עם נתוני מכירות טובים יחסית לסערה שעוברת תעשייתה רכב האירופאית.
פורשה מסכמת את שנת 2024 עם ירידה קלה של 3% כאשר מסרה בסך הכל 310,718 מכוניות חדשות השנה לעומת 320,221 מכוניות בשנת 2023. לכאורה לא הבדל משמעותי, אבל מאחוריו ישנם מספרים מעניינים לגבי החברה ומצבה בשוק העולמי המשתנה. אירופה המשיכה להיות השוק החזק של פורשה עם גידול של כ-9% במכירות בשנה החולפת שמתורגם לכ-110 אלף מכוניות חדשות, כשליש מהן נמסר בגרמניה. בארה”ב וצפון אמריקה שמרה פורשה על כוחה ועם קצת פחות מ-87 אלף מסירות אף צמחה ב-1%.
ביתר העולם צמחה פורשה ב-6% אבל דווקא בסין שבה שוק הרכב צומח בקצב מסחרר סבלה פורשה בשנה האחרונה מירידה של 28% במכירות, כאשר מסרה כ-57 אלף מכוניות. התחרות בסין אמנם קשה לא רק מול יצרניות היוקרה המערביות אלא גם מול שפע מותגי הפרימיום הסינים היומרניים, כאשר לפורשה קשה יותר לספק מענה ותמחור אטרקטיבי כיוון שאין לה מפעל ייצור בסין. אבל מה שמשפיע בעיקר על החולשה של פורשה ברפובליקה העממית היא העובדה שהדגמים החשמליים שלה לא מצליחים לספק מענה עדין.
עד כה נסמכה פורשה על דגם חשמלי אחד בלבד והוא הטייקן שמכירותיו צנחו בשנה החולפת כמעט ב-50% עם קצת פחות מ-21 אלף מכירות בכל העולם, כשבארה”ב צנחו מכירות הדגם ב-37%. עם זאת בפורשה תולים תקוות דגם החשמלי השני שלה והוא המקאן EV שהוצג השנה ונמכרו ממנו כ-18 אלף יחידות. המקאן החשמלי אמור להזניק את מכירות הדגמים החשמליים של פורשה, אך יש לו אתגר קשה להשתוות לרמת המכירות של המקאן היוצר בעל מנועי הבנזין שמכר בשנה החולפת 65 אלף יחידות, ירידה של כ-18% כיוון שייצורו הופסק. ב-2024 מכוניות חשמליות היוו רק כ-13%, נתון שאמור לצמוח משמעותית בשנים הקרובות, אבל לא בטוח שיביא לגידול בסך המכירות של פורשה.
מה שכן משמח את פורשה ובטח שאותנו הוא שלפחות בגזרת מכוניות הספורט יש לחברה עדנה. המכירות של סדרת ה-911 עלו בכ-2% בשנת 2024 עם כמעט 51 אלף יחידות מדגמי ה-911 שנמכרו ברחבי העולם, כאשר בולטת במיוחד עליה של 21% במכירות בארה”ב.
גם ה-718 בוקסטר/קאיימן רשמה שנה מוצלחת עם עליה של 15% במכירות ובסך הכל 23,670 יחידות שנמכרו, השג מרשים בהתחשב בעובדה שהמכירות באירופה הופסקו בתחילת 2024 בגלל אי עמידה בדרישות התקינה, כאשר סייעה לו עליה של 25% במכירות בארה”ב. למרבה הצער, זוהי שירת הברבור של הבוקסטר והקאיימן שהשנה אמורות לרדת מפס היצור סופית לקראת החלפתן בדגם חשמלי שאמור להיות מוצג השנה. אגב, הדגם הנמכר ביותר של פורשה ממשיך להיות הקאיין, עם כמעט 103 אלף מסירות בשנה החולפת וגידול של 18%.