זה קורה במשפחות הכי טובות, כאשר האח הקטן מתקנא באח הגדול, המוצלח שמקבל את מלוא תשומת הלב ומהמחמאות מההורים. האח הקטן מנסה להידמות לגדול ולרוב זה נגמר במפח נפש ותסכול. אל תדאגו, לא הגעתם לבטאון פסיכולוגיה משפחתית, אבל קל מאד להקביל את המציאות המוכרת הזו אל משפחת הטנדרים של פורד.
במשך עשרות שנים נחשב פורד F150 לאח המוצלח במשפחה, זה שבזכותו מחזיקה סדרה F במשך שנים בתואר כלי הרכב הנמכר ביותר בארה”ב. מאז סוף שנות ה-80 יש לפורד גם טנדר קומפקטי וזול יותר בשם ריינג’ר, אבל למרות שהוא התפתח והשתבח עם השנים הוא מעולם לא זכה להצלחה ולהילה של אחיו הגדול, בטח בארה”ב שבה עדין הגודל הוא זה שקובע, לפחות כמדובר עדין בטנדרים.
לפני כעשור הוציאה פורד גרסת שטח חזקה וקרבית במיוחד על בסיס ה-F150 שנקראה “ראפטור”. הראפטור זכה להצלחה מסחררת וגרם למתחרים להזיע בניסיון לפתח אלטרנטיבה, וכיום שוק הטנדרים באמריקאי עמוס לעייפה בשלל טנדרים בגרסאות משופרות ומשודרגות לשטח. פורד מצידה לקחה את ההצלחה של הראפטור והרחיבה אותו למשפחת דגמים שלמה. יש גם ברונקו ראפטור וגרסאות ראפטור R עוד יותר קיצוניות וחזקות. אפילו הריינג’ר קיבל גרסת ראפטור משלו ובדור החדש שלו הוא מתייצב לראשונה גם בישראל בצבע כתום עז, וחזה מנופח כשהוא מצהיר שהוא לא ראפטור לעניים (אי אפשר להגדיר כך רכב שמחירו 475 אלף שקלים), והוא בעל יכולת וביצועים שלא מביישים את המשפחה. פלא שהזדרזנו לקחת אותו להסתכלות אצלנו בקליניקה של אוברדרייב?
את האמת, כבר בפגישה ראשונית עם דף הנתונים קצת התאכזבנו. פורד ריינג’ר ראפטור מצויד במנוע V6 כפול מגדשים ולא במנוע V8 כמו אחיו הגדול. בעוד שמבהדורתו האמריקאית המנוע הזה מחלץ כ-400 כ”ס (וזה עוד לפני טיפול של סדנת הנסי) בתקינה אירופאית הוא מסתפק ב-292 כ”ס בלבד משיקולי רגולציה וזיהום אוויר. אם זה לא מספיק, הוא צפוי לקבל גם גרסת 2.0 ליטר טורבו עם 4 צילינדרים בקרוב.
האם בפורד, לפחות בגרסה האירופאית, הלכו על מתכון פרווה וריינג’ר ראפטור צפוי לסבול מרגשי נחיתות? אז זהו שלא. בהשוואה לריינג’ר הסטנדרטי (החולק כיום בסיס משותף עם פולקסווגן אמארוק החדש) פורד ריינג’ר ראפטור עבר שדרוג מאסיבי שלא לומר מהפך. מערכת המתלים שונתה לחלוטין וכוללת מלפנים עצמות עצה כפולות ועבות במיוחד מאלומיניום, מאחור קפיצי העלים עליהם נשען הסרן החי הוחלפו בקפיצי סלילי ונוספו זרועות וואט, בדומה למקובל ברכבי SBS ספורטיביים, כאשר מהלך המתלים גדל ב-25%. על פעולת הריסון אחראים בולמי זעזועים בקוטר 2.5 אינץ’ מתוצרת FOX עם שלושה מצבי כיול בשליטה אלקטרונית (רגיל, ספורט ושטח). זרועות המתלים הוארכו וחוזקו, התותבים הוחלפו לקשיחים יותר ומפשק הסרנים הוגדל לטובת היציבות. כאשר יחד עם הכנפיים המורחבות צמח רוחבו של פורד ריינג’ר ראפטור ל-202 ס”מ.
מערכת ההנעה הכפולה מחלקת את הכוח לגלגלים לפי דרישה ובהתאם למצבי הנהיגה הנבחרים, כאשר ישנם ארבעה מצבי שטח: סלעים, חול, בוץ ובאחה שבהתאם משנים את התערבות בקרות האחיזה, שילוב הילוך הכוח ושלושת נעילות הדיפרנציאל. לקינוח ישנם צמיגי A/T בשרניים וקרביים בקוטר של 33 אינץ’ שתורמים להגדלת מרווח הגחון ל-27 ס”מ עם זווית גישה של 32 מעלות וזווית נטישה של 24 מעלות.
פורד לא פסחו גם על קוסמטיקה תואמת. מלפנים ישנה שבכה מוגדלת ומושחרת עם אותיות FORD במקום הסמל האובלי המוכר, מדבקות ראפטור קרביות, תפיחות וכונסי אוויר קרביים על מכסה המנוע, כנפוני פלסטיק בולטים מעל בתי הגלגלים, קשת ספורטיבית על הארגז בקצה מאחורי הקבינה ואי אפשר בלי צמד פתחי מפלט גדולים. בצבע הכתום היייחודי למשפחת הראפטור יש לריינג’ר הגבוה והמאסיבי המון נוכחות ויש גם מי שיתבלבלו בינו לבין ה-F150 הגדול ממנו משמעותית, ואין מחמאה גדולה מזו.
תא הנוסעים די דומה לזה של הריינג’ר הסטנדרטי, וזה טוב כיוון שהוא נראה תכליתי ומודרני, עם לוח מחוונים דיגיטלי מלא עם שפע תצוגת מידע ומסך 12.4 אינץ’ אנכי ששולט ברוב מערכות הרכב, כולל בבקרת האקלים, ובסך הכל בעל ממשק אינטואיטיבי ולא מתחכם יותר מידי. מצד שני, למרו ציפוי בד לחלק מלוח המכשירים, אי אפשר להתעלם מהפלסטיקה הקשיחה והגימור הזול דמוי סיבי פחמן באיכות שהיא לא מהטובות שיש לפורד להציע, אבל זה בהחלט מתקבל על הדעת בטנדר. על האווירה הספורטיבית אחראיים גימורים בצבע כתום סביב פתחי המיזוג, גלגל הגה ספורטיבי עם מנופי להעברת הילוכים, דוושות אלומיניום ומושבים ספורטיביים בריפוד עור שחור-כתום שנראים מצויין ותומכים היטב. המרחב במושב האחורי טוב לשני מבוגרים אבל לא הרבה מעבר לכך, בכל זאת, מדובר בטנדר “קומפקטי”.
טוב, אז המראה הכללי והמפרט מעוררים תאבון אבל זו לא חוכמה לקחת את הבגדים של אחיך הגדול, צריך גם להתנהג בהתאם. מנוע ה-V6 מפתיע בגרגור נעים ובחירה במצב “באחה” למערכת הפליטה מוציאה ממנו צליל גרוני מהמפלט ולא מהרמקולים בסל”ד סרק ובתאוצה שכמעט ומזכיר מנוע V8. דריכה על הדוושה דורשת כשניה וחצי של השהיה מהמגדשים אבל אז הבייבי ראפטור מתחיל לשעוט קדימה ומהר. אין כאן תחושת כוח ברוטאלית או מאיימת שתדביק לכם את הגב למושב ותאתגר את הצמיגים אבל יש מספיק כוח בשביל לדחוף בנחישות 2.5 טון למהירויות פליליות בלי בעיה, כשרק רעשי הכביש והצמיגים משכנעים להוריד קצת קצב.
על הכביש ראפטור מתנהג כמו טנדר, אבל קצת יותר יציב ונוסך ביטחון גם בגלל הרוחב והגם כי מתלה האחורי שלא גם כשהארגז לא עמוס בועט בך על בורות כמו מתלה עלים פרימיטיבי, עם היגוי מנותק קצת כבד אבל מדויק כך שגם בעיר תצליחו להסתדר בלי לרמוס קיה פיקנטו מזדמנת איתו למרות קוטר הסיבוב. אבל לקנות ראפטור כדי לנסוע על הכביש זה כמו לצאת עם דוגמנית בשביל שיחות על פילוסופיה, לכן חתכתי מכביש החוף אל תוואי השטח החביב שלי. שם הוא באמת התחיל להראות שהכל נשאר במשפחה.
רגל ברצפה, מבט קדימה, נהמה מלפנים ושובל אבק מאחור. פורד ריינג’ר ראפטור טחן את שבילי הכורכר וחול הים בלי בעיה, קפלי הקרקע ורצף של דרופים שהיו שולחים אותי לכירופרקט בטנדרים אחרים נבלעים מתחת למתלי הריינג’ בנונשלנטיות, כשגם במהירות גבוהות הגלגלים מסרבים לאבד מגע מהקרקע. מצב באחה מאפשר לזנב לצאת בצורה מבוקרת ולתפוס אותו רגע לפני כישלון מפואר, כאילו אתם קרובי משפחה של נאסר אל עטיה. גם בשטח המנוע מספיק חזק, אבל לא מאיים. מאפשר לייצר מהירות אבל לא בפיקים שיובילו אתכם לנקודת האל חזור, כשנדמה שהמגבלות היחידות הן האומץ שלך ומד הדלק שצונח מהר עם צריכת דלק של כ-4 ק”מ לליטר.
גם בשטח טכני פורד ריינג’ר ראפטור יודע לתת עבודה. שימו מיגונים (בתוספת תשלום), שלבו להילוך כוח ומצב סלעים וריינג’ר ראפטור יטפס בנחישות ועקביות גם עם תצליחו להגיע להצלבה. אז נכון שבשטח טכני אינטנסיבי עדין זוויות המרכב לא הכי אידאליות ובדיונות עמוקות וטחונות היינו שמחים לקבל את המנוע הכוחו המלא. אלא שעדין מדובר פה על כלי עם יכולות שהן מעל ומעבר לרוב מה שהמשתמש השפוי דורש, למעשה, לא נהנו ככה בשטח מאז שנהגנו על פורד ברונקו ראפטור.
הכל נשאר במשפחה
פורד ריינג’ר ראפטור הוא סופר טנדר מהסוג שקל להתאהב בו, לא רק כי הוא אצבע משולשת לפוליטיקלי קורקט ולשוחרי איכות הסביבה. הוא סוג של חיזוק כמעט נדיר לניאנדרטליות מוטורית שאנחנו כל כך אוהבים, בלי לגרוע מזה שהוא טנדר שאפשר לחיות איתו ביום יום עם המשפחה, לעבוד איתו ולהתחרע איתו בכל שביל מזדמן. אין לו חסרונות משמעותיים חוץ מצריכת הדלק ומהעובדה שהוא די יקר. אם כי הוא זול משמעותית מאחיו הגדול, אין לו ממש מתחרים וכדי לקחת רכב שטח סטנדרטי ולהביא אותו לרמת יכולת כזו תצטרכו להשקיע עשרות אלי שקלים במקרה הטוב.. אם חושבים על זה, במציאות שבה רכב SBS ארבע מושבי עולה יותר מרבע מליון שקלים פורד רינג’ר ראפטור שתצטרכו כדי לגרור אותו הוא אפילו די מציאה.
פורד ריינג’ ראפטור – תעודת זהות
מנוע: 2,956 סמ”ק, V6, שני מגדשי טורבו, הספק: 292 כ”ס ב-5,500 סל”ד, מומנט: 49.1 קג”מ ב-2,300 סל”ד
תיבת הילוכים: אוטומטית, 10 יחסי העברה, הילוך כוח, הנעה: כפולה בחלוקה משתנה.
בסיס גלגלים: 327 ס”מ, משקל: 2,552 ק”ג, מ-0 ל-100 קמ”ש: 7.9 שניות, מהירות מרבית: 178 קמ”ש, צריכת דלק ממוצעת (מבחן): 5.1 ק”מ לליטר, מחיר: 475,000 שקלים