בזמן שמכוניות סופרמיני ספורטיביות הולכות ונכחדות, צמחה בשנים האחרונות תת קטגוריה חדשה של רכבי קרוסאובר קטנים וספורטיביים. סביר להניח שלא שמעתם ובטח שלא נתקלתם ביונדאי קונה N, פולקסווגן T-רוק R ופורד פומה ST כי הן מעולם לא הגיעו ארצה, אבל בעולם הן זוכות להצלחה נאה, בוודאי בהתחשב בטעם השוק המשתנה.
כעת מנסים בפורד להגביר את הפופולאריות של פומה ST עם גרסה אוטומטית חדשה, לאחר שעד כה שווקה הקטנה החמימה עם תיבת הילוכים ידנית בלבד. אנחנו היינו שמחים לקבל גרסת רפליקה לפומה WRC שמתחרה באליפות הראלי הבינלאומית, אבל כנראה בפורד מבינים שלגרסה אוטומטית תהיה הרבה יותר דרישה וכדאיות כלכלית. עצוב, אבל זו המציאות.
פורד פומה ST האוטומטית עושה שימוש בתיבת הילוכים כפולת מצמדים בעלת שבעה יחסי העברה, אבל היא מוותרת על מנוע ה-1.5 ליטר של הגרסה הידנית לטובת מנוע צנוע יותר בנפח 1.0 ליטר בלבד (שניהם אגב עם שלושה צילינדרים). מדובר בגרסה החזקה ביותר של מנוע ה-1.0 ליטר של פורד המספק 170 כ”ס ב-5,750 סל”ד ו-25 קג”מ ב-3,000 סל”ד – נתונים מרשימים ביחס לנפח. בנוסף המנוע החדש הוא בעלת מערכת תגבור היברידי קל עם מנוע חשמלי המסוגל להעניק תגבור לזמן קצר של 10 כ”ס כדי לשפר את תגובות המצערת והתאוצה.
התוצאה היא שפורד פומה ST האוטומטית מאיצה ל-100 קמ”ש ב-7.4 שניות, 0.7 שניות לאט יותר מהגרסה הידנית. מה שיותר חשוב עבור הרגולטורים החונקים הם שפליטת ה-CO2 השתפרה, אבל זה הדבר האחרון שמדאיג אותנו בנוגע לקטנות חמות.
למרבה השמחה, השנמוך של יחידת הכוח לא עבר למכלולי השלדה, ופומה ST האוטומטית ממשיכה להינות משלדה משודרגת שפותחה על ידי חטיבת הספורט של פורד. בין השינויים ביחס לפומה הרגילה ניתן למנות בגרסת ה-ST בולמים מוקשחים, מוטות מייצבים מעובים בקוטר של 28 מ”מ מלפנים ו-24 מ”מ מאחור ומתלה אחורי שונה. יחס ההעברה של ההגה קצר יותר ב-25% וגם הבלמים זכו לשדרוג וכוללים דיסקים קדמיים בקוטר 325 מ”מ די חריגים ביחס למכונית בגודל שכזה שנראים טוב בתוך חישוקי 19 אינטש ייעודיים.
פורד פומה ST האוטומטית תהיה זמינה בחודשים הקרובים ברחבי אירופה והיא גם תהיה זולה יותר מהגרסה הידנית, לא שזה יעזור לה לעשות עליה לישראל.