אוברדרייב – אתר רכב ואופנועים
  • דו-גלגלי
  • חדשות
  • מבחני דרכים
  • מגזין
  • וידאו
  • דו-גלגלי
  • חדשות
  • מבחני דרכים
  • מגזין
  • וידאו
פורד מוסטאנג GT במבחן דרכים: המוהיקני האחרון
ראשי » מבחני דרכים » פורד מוסטאנג GT במבחן דרכים: המוהיקני האחרון
פורד מוסטאנג

פורד מוסטאנג GT במבחן דרכים: המוהיקני האחרון

בלי להתנצל ולכופף ראש, פורד מוסטאנג מתריסה מול עידן הפוליטקלי קורקט עם מנוע V8 רועם אבל מנסה גם להתאים את עצמה למציאות המודרנית. דווקא עכשיו היא מכונית רלוונטית יותר מתמיד

אופיר דואק 02/08/2024 צלם: אופיר דואק

יש מעט מכוניות שהגדירו דור שלם. פורד מוסטאנג היא אחת המכוניות הבודדות הללו. פורד מוסטאנג אמנם לא הייתה מכונית השרירים הראשונה (פונטיאק GTO הקדימה אותה במעט), אבל היא הייתה המכונית הנכונה בזמן הנכון לא רק עבור פורד, אלא עבור דור הבייבי בום כולו. אותם צעירים שנולדו אחרי מלחמת העולם השניה ובדיוק קיבלו רישיון נהיגה. הם לא רצו מכונית כמו של ההורים שלהם. הם רצו מכונית שתגלם את רוח החופש, הרוקנרול והמרידה במוסכמות של הדורות הקודמים.

במהלך גאוני ומרדני בפני עצמו של לי אייקוקה שניער את ההנהלה השמרנית לקחו בפורד את הפאלקון, משפחתית בורגנית ואפרורית שהתאימה להורים של דור הבייבי בום, והפך אותה למשהו שונה. נחשק. מרגש. עד 1964 לא יכולתם להגיד את זה על פורד. ההצלחה האדירה של המוסטאנג סללה את הדרך לשנות הקסם בהן פרחו מכוניות השרירים וכתבו את הפרק המפואר האחרון של תעשיית הרכב האמריקאית. פורד מוסטאנג התקבעה בתואר אייקון אמריקאי מוטורי ותרבותי גם בחלוף השנים, עם דורות מוצלחים פחות שעדין ניסו לשמר את הנוסחה הכללית ואת רוח המוסטאנג. למעשה, יש רק עוד מכונית אמריקאית אחת שזכתה למעמד דומה, קוראים לה שברולט קורבט.

60 שנה אחרי והדור השביעי של המוסטאנג הוא עדין יוצא דופן בנוף המוטורי, אבל באופן אחר. המכונית שהייתה פורצת דרך וסמל של תקופה מוצאת את עצמה נלחמת על עצם קיומה מול שוחרי איכות הסביבה והמכוניות החשמליות כשהיא מנהלת את הקרב המאסף של מכוניות השרירים, שדווקא עשו קאמבק בעשור הראשון של שנות ה-2000 (בזכות המוסטאנג, איך לא) וכעת שוב נמוגות אל דפי ההיסטוריה. שברולט קאמרו ירדה מפס הייצור ללא מחליפה ודודג’ החליפה את הצ’אלנג’ר בצ’ארג’ר שוויתרה על מנוע ה-V8 ולמרבה החלחלה מוצעת גם בגרסה חשמלית.

Mustang GT 5.0 07Mustang GT 5.0 07Preview
Mustang GT 5.0 06Mustang GT 5.0 06Preview
Mustang GT 5.0 02Mustang GT 5.0 02Preview
Mustang GT 5.0 03Mustang GT 5.0 03Preview
Mustang GT 5.0 04Mustang GT 5.0 04Preview
Mustang GT 5.0 01Mustang GT 5.0 01Preview
Mustang GT 5.0 05Mustang GT 5.0 05Preview
Mustang GT 5.0 08Mustang GT 5.0 08Preview
Mustang GT 5.0 09Mustang GT 5.0 09Preview
פורד מוסטאנגפורד מוסטאנגPreview
Mustang GT 5.0 11Mustang GT 5.0 11Preview
Mustang GT 5.0 12Mustang GT 5.0 12Preview
Mustang GT 5.0 13Mustang GT 5.0 13Preview
Mustang GT 5.0 14Mustang GT 5.0 14Preview
Mustang GT 5.0 15Mustang GT 5.0 15Preview
Mustang GT 5.0 16Mustang GT 5.0 16Preview
Mustang GT 5.0 17Mustang GT 5.0 17Preview
Mustang GT 5.0 18Mustang GT 5.0 18Preview

פורד מנסה להלך בין הטיפות. לצעוד עם הזמן, אבל להישאר מחוברת לשורשים. לאחרונה הודיעה שהיא ממשיכה להיות מחויבת למורשת ותייצר את המוסטאנג עם מנוע V8 לפחות עד סוף העשור. זה בהחלט מעודד. אבל ב-2026 תופיע מוסטאנג היברידית, והם לא היססו לחלל את אותה מורשת שהם עמלים לשמר עם קרוסאובר חשמלי שנושא את השם והסמל של הסוס הדוהר.


האם הדור השביעי של המוסטאנג יכול לנהל את הקרב הזה? עד לא מזמן הייתה לנו בעיה לענות על כך כי היא לא הגיעה לישראל, לפחות לא ביבוא רשמי מזה שלושה עשורים, אם כי באופן עקבי עשרות יחידות ממנה הגיעו מידי שנה באפיקי היבוא האישי. עכשיו כשהיא מגיעה זה קורה בתקופת שפל שבה המכוניות הספורטיביות, לבטח אלו העממיות הולכות ומתמעטות. בארה”ב המוסטאנג נחשבת עממית, לבטח בגרסאות הכניסה עם מנוע ארבעת הצילינדרים. לא בישראל. ועדין היא גם המכונית הספורטיבית היחידה עם מנוע V8 שאתם לקנות בפחות מחצי מיליון שקלים.

לפחות מבחינת הניראות היא מעניקה את מלוא התמורה לכסף. זו לא מכונית לאנשים צנועים, בטח לא בשילוב של צהוב עם פסים שחורים. אם אתה לא מעוניין שיסתכלו עליך תקנה אוקטביה RS לבנה. פורד מוסטאנג GT נוטפת נוכחות וממגנטת תשומת לב עוד לפני שמניעים אותה. פורד הצליחו לבצע עוד אבולוציה מוצלחת לקווים הקלאסיים של המוסטאנג בלי להיגרר לרטרו מתאמץ. מרכב הקופה-פאסטבק המסורתי בעל החרטום הארוך משמרים את הצללית הקלאסית ומגובים בסממנים הכוחניים המתבקשים כמו כונס האוויר במכסה המנוע והספויילר הצנוע על הזנב כשהם לא מפספסים את האזכורים הקטנים שקורצים למקור משנות ה-60, כמו יחידות תאורה האחוריות למשל.

בתא הנוסעים העדיפו בפורד לצעוד עם הזמן ובמקום לנסות לשחזר את המראה הקלאסי הצמידו כמקובל כיום צמד מסכים לרוחב עם שפע תצוגות בתאמה אישי וממשקי מגע המקובלים כיום, אם כי התפעול פשוט ביחס למקובל כיום. זה קצת נראה מאולץ, אבל נגיעות הרטרו מופיעות גם כאן, למשל בעיצוב בורר ההילוכים, הכרום בדיפוני הדלתות והאפשרות לקבל את לוח המחוונים בגרפיקה המחקה את לוח המחוונים של ה-Fox Body מסוף שנות ה-80, כולל תאורת השעונים הירוקה. האבזור שופע כמתבקש אבל איכות החומרים וההרכבה מעניקים תזכורת לעממיות של המוסטאנג. אבל זה באמת לא העניין כאן.

פורד מוסטאנג ייסדה כאמור את קטגוריית “מכוניות השרירים”  אבל בבואה של פורד להציג הדור השביעי של המוסטאנג היא הגדירה אותה כ”מכונית ספורט”. קצת מעורר חשד. לא חלילה בכוונות של פורד אלא בנקודת המוצא, כי בסופו של דבר לאמריקאים יש גישה משלהם לספורט שלא בדיוק תואמת את ההשקפה בשאר העולם. אחרי הכל, מה שהם קוראים לו כדורגל נראה כמו היאבקות ומרוצים באמריקה יכולים להתקיים או בקו ישר או במסלול אובאלי. מצד שני, המהפך בתפיסה של הזו המוסטאנג כמכונית ספורט החל כבר בדור הקודם, עם הניסיון להפוך אותה למכונית גלובלית שגם מתחרה במרוצי טורינג. בדור החדש ועם גרסת ה-GTD בפורד כבר קוראים תיגר על פורשה 911 GT3 RS. לא פחות.

לפחות בכל הקשור לאופי והביצועים היא נאמנה למסורת. V8, המון סמ”קים ובלי עזרה של מגדשים מתוחכמים עם תוכנת ניהול הייטקית. המנוע הזה נושם באופן עצמוני ונוהם באופן קדמוני, אבל משתמש בטכנולוגיה מודרנית עם גל זיזים עילי כפול, תזמון שסתומים משתנה ומערכת הזרקה משולבת עם הזרקה עקיפה לסעפת היניקה והזרקה ישירה אל הצילינדר. התוצאה היא 480 כ”ס המתקבלים מעבר ל-7,000 סל”ד, טריטוריה בה מנועי ה-V8 הקלאסיים היו נופחים את נשמתם. 480 כ”ס הם המון כוח, אבל כבר לא ממש עושים רושם בעידן החשמל שבו הספקים כאלו מופרחים לאוויר בקלות.

אבל הקלף החזק של המנוע הזה הוא באיך שהוא נשמע, בעיקר בזכות תרומתה של מערכת הפליטה המשודרגת המגיעה כחלק מחבילת הביצועים. זהו צליל גרגור שחלף מן העולם. כזה שהולך ומתגבר עם גל המומנט ההולך ומתעצם במעלה הסל”ד ומגיע עד לשאגה עמוקה בקצה. וזה לא רק לאוזנך בלבד. מי שלא יסובב את הראש אחרי המוסטאנג בגלל איך שהיא נראית יעשה זאת בגלל איך שהיא נשמעת.

הביצועים בהתאם. מוסטאנג GT מאיצה בנחישות על גבול הברוטאליות, כשהגלגלים מנסים לייצר אחיזה גם בהילוך שלישי וניתוק בקרות משמעותו כניסה לקרב על הזנב. השהייה קלה ואז פשוט משתגרים קדימה, גם אם משייטים בנינוחות ב-120 קמ”ש בהילוך שמיני. הכוח תמיד שם בהישג יד והוא ממכר באופן גם תיבת ההילוכים בעלת עשרת יחסי ההעברה לא מצליחה לקלקל. זו לא התיבה המהירה ביותר בתגובותיה וגם לא המעודנת ביותר, בעיקר עם חבטה לא נעימה בין ראשון לשני. אבל זה כמעט לא משנה כשיש כל כך הרבה מומנט.

בתור מכונית ספורט הסיפור כבר מורכב יותר. בפורד התאמצו למקם את המנוע אחורנית ככל האפשר והעניקו לה מתלה אחורי רב חיבורי מתוחכם במקום סרן חי פרימיטיבי, אבל בסופו של דבר המוסטאנג היא עדין מכונית גדולה וכבדה שהאותיות GT על עכוזה מאפיינות אותה טוב יותר. זה לא שהיא טובה רק בקו ישר, להפך. ההפתעה הגדולה של המוסטאנג הזו היא בכך שהיא מאוזנת ומרוסנת. יודעת לשמור על קו הפניה, לא תימרח בצווחת צמיגים עם הגעתם אליה מהר מידי ואפילו ההיגוי מדויק למדי ועם משקל נכון ברמת הכיול הספורטיבית.

אלא שהמוסטאנג עדין נעדרת את התקשורת הנחוצה למכונית ספורט אמיתית ואת הרהיטות משרת הביטחון של הטובות באירופאיות והיפניות. זו לא המכונית האידאלית לימי מסלול או כבישים טכניים. היא עדין מסוגלת להיות מהירה אבל תדרוש מהנהג לעבוד קשה יותר ומדויק יותר. מצד שני, זו מכונית מהירה שעדין אפשר לחיות איתה ביום יום. המוסטאנג יכולה לשייט בנינוחות אם צריך, המתלים נוקשים אבל לא מנערי חוליות ויש לה את כל מערכות הבטיחות הנדרשות כיום שפועלות היטב ולא מציקות יתר על המידה.

ההנאה בפורד מוסטאנג מגיעה ממקומות אחרים. מקומות שכבר שכחנו שהם קיימים כשהמכוניות הופכות להיות טכנולוגיות ומתוחכמות כל כך, מחניפות לנהג וגדולות ברמה של כוון וסע. המוסטאנג מביאה את ההנאה שלה מעידן אחר. שאתה נוהג בה אתה מחייך בגלל המנוע, תחושת הכוח והצליל שהוא מייצר. החספוס שעדין מובנה בה והידיעה שהזנב יכול לפתח עצמאות בכל רגע נתון היא משהו שכבר נחשב מגונה בעידן הפוליטקלי קורקט, כמו גם צריכת הדלק.

למרבה האירוניה, עד כמה שהדור השביעי מנסה להיות עדכני אי אפשר לנהוג בו בלי להרגיש קצת בומר. אותו כינוי גנאי שדור המילניום מצמיד לאותם בני דור הבייבי בום המתבגרים אותם הם תופסים כבריות לא רלוונטיות מעידן אחר. פורד מוסטאנג GT היא בומרית במראה עדכני והיא מתגאה בכך. זה רק גורם לנו לאהוב אותה יותר ולקוות שלא יגמר לעולם.

פורד מוסטאנג GT – תעודת זהות
מנוע: 5,038 סמ”ק, V8, הספק: 486 כ”ס ב-7,250 סל”ד, מומנט: 58 קג”מ ב-4,900 סל”ד, תמסורת: אוטומטית 10 הילוכים, הנעה אחורית, בסיס גלגלים: 272 ס”מ, משקל: 1,834 ק”ג, מ-0 ל-100 קמ”ש (מבחן): 4.25 שניות, מהירות מרבית: מהר מאד, צריכת דלק ממוצעת (יצרן): 7.6 ק”מ לליטר, מחיר: 425 אלף שקלים (490 אלף שקלים לרכב המבחן)

Mustang GT IMG 03Mustang GT IMG 03Preview
Mustang GT IMG 02Mustang GT IMG 02Preview
Mustang GT IMG 04Mustang GT IMG 04Preview
Mustang GT IMG 05Mustang GT IMG 05Preview
Mustang GT IMG 06Mustang GT IMG 06Preview
Mustang GT IMG 07Mustang GT IMG 07Preview
Mustang GT IMG 08Mustang GT IMG 08Preview
Mustang GT IMG 09Mustang GT IMG 09Preview
Mustang GT IMG 01Mustang GT IMG 01Preview
Mustang GT IMG 17Mustang GT IMG 17Preview
Mustang GT IMG 10Mustang GT IMG 10Preview
Mustang GT IMG 11Mustang GT IMG 11Preview
Mustang GT IMG 12Mustang GT IMG 12Preview
Mustang GT IMG 13Mustang GT IMG 13Preview
Mustang GT IMG 14Mustang GT IMG 14Preview
Mustang GT IMG 15Mustang GT IMG 15Preview
Mustang GT IMG 16Mustang GT IMG 16Preview
Mustang GT IMG 18Mustang GT IMG 18Preview
Mustang GT IMG 19Mustang GT IMG 19Preview
Mustang GT IMG 20Mustang GT IMG 20Preview
Mustang GT IMG 21Mustang GT IMG 21Preview
Mustang GT IMG 22Mustang GT IMG 22Preview

V8 מוסטאנג מוסטאנג GT מכונית שרירים פורד פורד מוסטאנג פורד מוסטאנג GT פורד מוסטאנג מבחן דרכים
« פוסט קודם
פוסט הבא »

תגובות

חדשות מקומיות
הטסות בסקייוול לנפגעי מבצע “עם כלביא”

הטסות בסקייוול לנפגעי מבצע “עם כלביא”

ב.מ.וו מציעה: סדרה 1 חדשה ב-199 אלף שקלים

ב.מ.וו מציעה: סדרה 1 חדשה ב-199 אלף שקלים

מיזם הבטיחות של עופר אבניר: אפוד מתנפח לכל רוכב

מיזם הבטיחות של עופר אבניר: אפוד מתנפח לכל רוכב

גביע ישראל במוטוקרוס: סיכום הסבב החמישי

גביע ישראל במוטוקרוס: סיכום הסבב החמישי

ביום שני הקרוב: הלילה הלבן של הונדה חוזר

ביום שני הקרוב: הלילה הלבן של הונדה חוזר

ג’נסיס GV80 קופה ו-G80 מקבלות גרסאות כניסה חדשות

ג’נסיס GV80 קופה ו-G80 מקבלות גרסאות כניסה חדשות

שרירים ומסכים: ג’נסיס GV70 המחודש בישראל

שרירים ומסכים: ג’נסיס GV70 המחודש בישראל

החל מ-295 אלף שקלים: ב.מ.וו סדרה 2 גראן קופה המחודשת בישראל

החל מ-295 אלף שקלים: ב.מ.וו סדרה 2 גראן קופה המחודשת בישראל

פייסבוק
‎אריאל אלסיבוני Over-drive‎
מערוץ הווידאו
מה חדש?
יותר מושחזת: אסטון מרטין ואנטג’ S

יותר מושחזת: אסטון מרטין ואנטג’ S

אריסטוקרטיה עתידנית: העתיד החשמלי על פי בנטלי EXP 15

אריסטוקרטיה עתידנית: העתיד החשמלי על פי בנטלי EXP 15

בייבי איוניק בדרך: יונדאי איוניק 2 יוצג בתערוכת מינכן

בייבי איוניק בדרך: יונדאי איוניק 2 יוצג בתערוכת מינכן

עוד יוקרה מסין:  אוואטר יוצאת לדרך בישראל עם קרוסאובר חשמלי

עוד יוקרה מסין: אוואטר יוצאת לדרך בישראל עם קרוסאובר חשמלי

פיאט 500 חוזרת לפשטות עם מנוע בנזין וגיר ידני

פיאט 500 חוזרת לפשטות עם מנוע בנזין וגיר ידני

על המסלול: אאודי RS3 אחת ושני סוגי גומי

על המסלול: אאודי RS3 אחת ושני סוגי גומי

הכתר חוזר לב.מ.וו: M2 CS היא הקומפקטית המהירה ביותר בנורבורגרינג

הכתר חוזר לב.מ.וו: M2 CS היא הקומפקטית המהירה ביותר בנורבורגרינג

טווין בסגנון רטרו: סוזוקי חושפת GSX 8T ו-GSX 8TT

טווין בסגנון רטרו: סוזוקי חושפת GSX 8T ו-GSX 8TT

  • Facebook
  • YouTube
  • Instagram

כל הזכויות שמורות לאריאל אלסיבוני ©

גלילה לראש העמוד