זה מאורע לא קטן לעמוד מול פורד ברונקו ראפטור. מי שלא חובב דינוזאורים או רכבי שטח קיצונים של פורד אולי לא נתקל בשם ראפטור, אבל כל יודע דבר מבין מיד שאם זה דגם של פורד שמכיל גם את המילה ראפטור – יש לכך משמעות רבה. ראפטור הוא גרסת השטח הקיצונית של פורד לדגמים שלה, המפורסם ביותר הוא כמובן הפורד F-150 ראפטור, גרסת קיצון של סוס העבודה האמריקאי שהפך להיות יותר מכונית מרוץ שטח מאשר טנדר עבודה.
המתכון של פורד פשוט, לוקחים את המכלולים הטובים ביותר שיש להם להציע ודוחסים לרכב, מעמיסים עוד כוחות סוס ומומנט ומקנחים במערכות מתלים מתקדמות. כל מה שנשאר זה לערבב בקפידה ומקבלים ראפטור! המתכון הזה עבד לפורד טוב, אפילו טוב מאוד, כל-כך טוב, שגם המתחרים החלו לייצר באופן רגיל דגמי קצה לרכבי השטח. אפשר לציין את ראם TRX שהוצג בשנת 2016 כדוגמה.
כפי שאמרתי כבר ממפגש ראשון נוצר הניצוץ הדרוש על מנת להתאהב ברכב. הברונקו רפטור גדול יותר, רחב יותר ונראה שבמקום דלק ונוזל קירור הוא מקבל טסטוסטרון וסטרואידים. אין ספק שהחזות והגודל של הרכב גוררים לא מעט תגובות ותשומת לב על הכביש ומחוצה לו. ולא, לארק בזכות הצבע הבוהק. גרסת הרפטור יותר רחבה יותר מהדגם הבסיסי ב-25 ס”מ, נועלת צמיגי שטח בגודל 37 אינץ’ עם חישוקי בידלוק בגודל 17 אינץ’, כנפיים מוגדלות על מנת להתמודד עם תוספת הרוחב ולהכיל את הגלגלים המגודלים, גריל גדול עם הכיתוב פורד, זימים ופתחי אוורור במכסה המנוע, מיגון גחון ייעודי, פנסי חזית ופנסים אחוריים בטכנולוגיית LED בעיצוב ייחודי, יחידות תאורה כתומות פגוש קדמי קרבי ועוד שיפורים וזיוודים. כל אלו מראים – פורד ברונקו ראפטור מוכן לצאת לקרב בכל רגע. כמובן שניתן גם לפרק את הגג ואת הדלתות ואפילו מדרכי הצד ניתנים לפירוק.
בפנים יש לנו לוח מחוונים דיגיטלי בגודל 12 אינץ’ שניתן לערוך את מצבי התצוגה בו והוא מספק תצוגה ברורה ונוחה. קיימת גם מערכת שמע עם 10 רמקולים של B&O שנשמעת נהדר גם כאשר הגג מפורק על כביש מהיר. נציין גם את מערך מצלמות 360 מעלות עם תצוגת שטח ייעודית שמתקבלת על ידי שינוי מצב הנהיגה בעזרת בורר מצבי נהיגה. ויש עוד כמו קישוריות ל Android Auto ו-Apple CarPlay, משטח טעינה אלחוטי, לוח מתגי פעולה לאביזרים נלווים, חימום מושבים והגה… רשימה ארוכה למדי.
פורד ברונקו ראפטור מגיע עם מערכות בטיחות מתקדמות כגון: מערכת להתרעה מפני התנגשות הכוללת זיהוי הולכי רגל וסיוע בבלימה, מערכת להתרעה בפני סטייה מנתיב וסיוע בהחזרת הרכב לנתיב, מערכת בקרת שיוט אדפטיבית, מערכת לאיתור שטחים מתים, מערכת המסייעת אקטיבית בהתחמקות מפני התנגשות, מערכת לזיהוי והתרעה מפני עייפות הנהג, חיישני חניה מלפנים ומאחור, מערכת סיוע בבלימה לאחר התנגשות למניעת תאונה משנית, מערכת בקרת נדנוד הנגרר, מערכת סיוע בעמידה ובזינוק בעלייה ומערכת לניטור לחץ אויר בצמיגים. הרבה מערכות הרבה בקרות, אבל זה לא באמת העניין כאן.
פורד ברונקו ראפטור גם גם מבדל את עצמו עם חגורות כתומות, מושבים עם הכיתוב Raptor וכל מיני הפתעות עיצוביות קטנות מסביב לרכב כמו ציורים של הברונקו על פתח מיכל הדלק או פותחן בירה מובנה בתוך הקורות של כלוב ההתהפכות מאחורה. רוב התפעול של מערכת המולטימדיה תפעול מצבי הנהיגה, נעילות הדיפרנציאלים והמזגן נעשה בעזרת כפתורים פיזיים גדולים ונוחים ועל כך אנחנו מודים מאוד לפורד.
אחד השדרוגים הגדולים שמציג פורד ברונקו ראפטור הוא שינוי מערך המתלים. מאחור יש סרן קשיח DANA 50 ומקדימה עצמות עצה כפולות וסרן DANA 44. במערך המתלים תומכים בולמי זעזועים אדפטיביים של פוקס העונים לשם HOSS 4.0 עם אפשרות כיוון מידת שיכוך הכיווץ וההחזרה ומיכל חיצוני עם חנקן על מנת להתמודד עם התחממות הבולמים.
הלב הפועם של הברונקו, ה-ECOBOOST הידוע של פורד, שמגיע בנפח של 3.0 ליטר עם צמד מגדשים שמייצרים יחד 400 כ”ס ב-5,000 סל”ד ו-59.4 קג”מ ב-3,000 סל”ד. המנוע הזה משודך לתיבת הילוכים אוטומטית בעלת 10 יחסי העברה עם אפשרות להנעה (הנאה) אחורית, או הנעה לכל הגלגלים במצב אוטומטי. אלו לוקחים את התפלץ המגודל הזה מעמידה ל-100 קמ”ש בכ-6 שנ’ לא רשמיות. בשטח יש לנו כמובן גם הילוך כוח ביחס של 3.06, אפשרות לנתק מוט מייצב קדמי ומערכת העוזרת לבצע פניות צפופות בשטח על ידי נעילה של הגלגל הפנימי, כמו בטרקטורים. את המאסה והמהירות צריך גם לעצור אז גם מערך הבלמים שודרג: מלפנים 350 מ”מ לעומת 311 מ”מ ומאחור 336 מ”מ לעומת 308 מ”מ.
דבר ראשון ששמים לב מעבר לגובה ולגודל כשנוסעים זה הצליל שמייצר פורד ברונקו ראפטור בזכות סעפת פליטה אקטיבית עם 4 מצבים. החזק והממכר ביותר נקרא מצב “באחה” עם רעשי הפריקה של הטורבו ומדי פעם קצת פופס ובאנגס שמעלים מיד חיוך ענק והרגשה שמתאימה למסלול מירוצים מאשר לכביש. עוד יתרון במערכת הפליטה הרועשת הוא עמעום רעשי הרוח החודרים דרך הגג הניתן לפירוק והרעש מהצמיגים הבשרניים. מבחינת נוחות נסיעה פורד ברונקו ראפטור מתמודד טוב עם נסיעה על הכביש ולהפתעתנו הרבה היה מאוד נוח ויציב על הכביש גם במהירות גבוה ומתמודד מאוד יפה עם מפגעים ושיבושים בכביש, אך אל לנו לשכוח שמדובר במכונית גבוהה וכבדה וזה בהחלט מורגש. הגודל שלו מהווה לעיתים מכשול בטח בכל מה שקשור לחניות או כניסה לתוך אזור עירוני צפוף, אבל יתרון אחד מאוד גדול שיש לראפטור בכביש הוא שאנשים חושבים פעמיים לפני שהם חותכים אותך.
ברגע שיורדים מהכביש אז הרפטור מתחיל לזרוח. כל השדרוגים מייצרים יכולות עבירות מאוד גבוהות (זווית גישה 47.2, זווית נטישה 40.5 ,מרווח הגחון 33.2 ס”מ וצליחת מעבר מים 94 ס”מ). כל דבר אשר הוצג בתור מכשול הראפטור עבר ועוד יחסית בזלזול אמריקאי בסגון HOLD MY BEER. דיונות, טיפוס סלעים ומעברי מים בוצעו ללא שום מאמץ או דרמה. גם כאשר הגענו למכשול מרתיע הראפטור אומר הכול בסדר ותוקף ללא שום היסוס. היכולת להתמודד עם כל כך הרבה מתארים, ברמה כזאת גבוהה בדר”כ דורשת תוספות רבות של שיפורים ושדרוגים לרכב השטח הבסיסי, אבל כאן הכול כבר מגיע ישירות מהיצרן משודרג ומחוזק ומעניק לכם יכולות שטח אך ללא בעיות רישוי או חוקיות.
הכיף באמת מתחיל שמוצאים שבילים מהירים, היכולת של פורד ברונקו ראפטור לגהץ שבילים במהירות רבה ולהתמודד עם בורות, חריצי מים או שבילים מרופדים באבנים ללא שום בעיה מפתיעה ואף ממכרת ואין ספק שזה היה אחד הדברים שהכי אהבנו. בסיום המבחן צריכת הדלק עמדה על כ-5 ק”מ/ל’. וזה המחיר העיקרי ליכולת האדירה כאן.
בשורה התחתונה פורד ברונקו ראפטור הוא אחד הכלים המיוחדים ביותר המיובאים באופן סדיר לישראל. כשיורדים איתו לשטח ונותנים לו לנגן זה מרגיש כמו הדבר הכי קרוב לרכב מוכן למרוץ באחה שיש בארץ. מדובר בסט יכולות יוצא דופן שמעניק כמויות אדירות אושר מוטורי לנהג באופן באופן חוקי וזמין. במחיר למי שלא יעריך את אלו עשוי להיראות גבוה. מבחינתו זה מקרה ברור של יצירה יחידה ומיוחדת שעלותה בהתאם.
מנוע: V6, טווין-טורבו-בנזין, 3.0 ליטר הספק: 400 כ”ס ב-5,500 סל”ד מומנט: 59.4 קג”מ ב-3,000 סל”ד תמסורת: 10 הילוכים אוטומטית בסיס גלגלים: 296 ס”מ משקל עצמי מרבי: 2,620 ק”ג צריכת דלק (מבחן): 4.8 ק”מ לליטר מחיר: 775,000 שקלים