פורד אדג’ ST נוחת כאן ומייצג את סבב מתיחת הפנים שקיבל הדגם לכבוד שנת המודל החדשה. כן, ישר גרסת קצה. יש לזה סיבה טובה, פורד החליטה לוותר על הדגמים שנקראים ספורט ולכן לא קיבלנו אדג’ ספורט כמו בדור הקודם אלא לראשונה אדג’ ST, פייר התרגשנו. לא רק בגלל שזו ה-ST המהירה ביותר שיצאה מפורד…
האדג’ מבוסס על פלטפורמת CD4 של פורד ומתמקם במשבצת הקרוסאובר בגודל בינוני של פורד. גרסת ה-ST עברה טיפול מקיף בחטיבת הביצועים Ford Performance כך שלא מדובר באדג’ עם מדבקות ST ותג מחיר גבוה. יש כאן באמת שינוי לעומת הגרסאות הפשוטות, כאלו שאמורות להפוך עוד מכונית, למכונה.
מה שבולט ישר הוא המנוע. זהו V6 בנפח 2.7 ל’ ושני מגדשים העונה לשם אקובוסט שמגיע מהטנדר הכי מפורסם באמריקה ה-150F. המנוע הזה, עבר טיפול מסור של חטיבת הביצועים של פורד ומוציא 330 כ”ס ויותר מ-54 קג”מ. הכוח האמור עובר דרך תיבת הילוכים פלנטרית בעלת 8 הילוכים לכל ארבעת הגלגלים ומשגר את האדג’ מעמידה ל-100 קמ”ש תוך “פחות מ-6 שנ'” לפי פורד. לא רע למשהו ששוקל יותר מ-2 טון.
המנוע הוא לא כל הסיפור כאן, ההבדלים עמוקים יותר. המתלים והבלמים שודרגו ועברו כיול מחדש על מנת להתמודד עם הכוח והמשקל של פורד אדג’ ST. בין השאר אפשר למצוא כאן גם מוטות מייצבים עבים יותר מלפנים ומאחור.
בעמידה
כבר בעמידה אפשר לראות את המאמץ שנעשה כאן, בכדי לשים את פורד אדג’ ST במקום אחר. העיצוב החדש שונה מאוד מהדגם היוצא ומחמיא מאוד למידות של הרכב. יחידות התאורה מקדימה מיוחדות מאוד ויחד עם הגריל הגדול נותנות הרגשה שונה ודינאמית.
יש כאן חישוקים שונים, מגוון עיטורי ST וכמו כן קיבלנו את הרכב בצבע כחול מירוצים שמאפיין את דגמי ה-ST. התוצאה בהחלט כוחנית ונאה. המושבים מרשימים מאוד למראה ולא רק. הם נוחים מאוד ובעלי תמיכה טובה, למרות המראה הספורטיבי והכיתוב, תנוחת הישיבה גבוהה למדי. היינו שמחים לשבת נמוך יותר כאן. הנדסת האנוש טובה, רוב המתגים הרגישו במקום הנכון ולא הפריעו בתפעול השוטף של הרכב. החומרים ברובם טובים, אבל יש משטחים קשים שהרגישו קצת לא במקום, כאלו שהופכים את תא הנוסעים ללא עדכני במקומות מסוימים.
מבחינת אבזור יש כאן הכול מהכול. אם אלו מערכות הבטיחות המתקדמות לרבות בקרת שיוט אדפטיבית, בלימה אוטונומית, שמירה על נתיב, מצלמות היקפיות ועוד. המושבים מתכווננים חשמלית, מחוממים ומקוררים, הגג פנורמי, תא המטען חשמלי, מושב חשמלי עם זיכרונות – זה לא נגמר. עוד צריך לציין את מערכת שמע של B&O עם 12 רמקולים וביטול רעשים אקטיבי. מרשים.
יוצאים לדרך
פורד אדג’ ST מרגיש גדול למדי בנסיעה עירונית. בטח ברחובות הקטנים של תל אביב. נוחות הנסיעה טובה, אבל הכיול מרגיש קשיח ולא מעלים כל שבר. מחוץ לעיר זה ממשיך להיות מקום מרווח, נעים ושקט יחסית. גם כאן הריסון מורגש. מערכות הבטיחות המתקדמות מבצעות באופן ראוי כך שאפשר להירגע אפילו בעומסי הכביש של ישראל.
על כבישים מאתגרים יותר (ST או לא ST?) מרגיש מצוין. זה לא פוקוס ST ברור, אבל הכיול מוצלח והמתלים מתמודדים עם העומס מרסנים היטב את הגוף. לרגע אפשר לשכוח שיושבים ברכב גדול וכבד ויחסית. אבל רק לרגע. אומנם לא סובלים מיותר מדי זווית גלגול של המרכב בפניות אבל לא ניתן להתעלם מנתון המשקל, שמורגש ברגע שמוסיפים עוד אגרסיביות למשוואה.
ההיגוי מרגיש טוב בכל הקשור למשקל חדות ודיוק. מה שניתן ומומלץ לשפר היא תיבת ההילוכים. בנהיגה נינוחה התיבה מייצרת רושם טוב בכל הקשור למהירות ותגובה. במצב S וכשמתחילים להעלות את הקצב, העולה הופכת לפחות חדה וברורה. גם התפעול מהמשוטים לא מצליח להתגבר על התחושה האלסטית הזו. במצב S מתווספים גם רעשי מנוע סינטטיים דרך מערכת השמע, בצורה שקצת מזכירה משחק מחשב.
מעבר לזה למנוע ולאופן שבו הוא מניף את המשקל הזה למרחק, אין שום תלונה. אחרי היסוס ראשוני, היציאה מהמקום בריאה מאוד. הוא בונה כוח משמעותי כבר בכ-2,500 סל”ד ודוחף חזק וברור. דווקא במהירויות גבוהות יותר, הוא מרגיש חי יותר, נמרץ ומפתה למהירויות שהשלילה יפה להן.
חלק מהתחושה החיובית בכביש המפותל, ויש כאן יכולת ליישר פיתולים באופן מהיר ביחס למקובל בכל פנאי קומפקטי אחר, נובעת ממערכת ההנעה. ההנעה הכפולה כאן יכולה להעביר את הכוח מאה אחוז לכל אחד מהסרנים לפי פורד. זה לא אומר שאפשר לייצר כאן סחיפות כוח ארוכות, זה כן אומר שרמת המשיכה גבוהה ופשוט דוחפת אותך אל עבר האתגר הבא. פורד אדג’ ST יודע גם לדמות “טורק-וקטורינג” על ידי בלימה של הגלגלים הפנימיים. זה מייצר טרן-אין טוב ומהיר. הוא גם דוחה הופעת תת-היגוי שצריך להיות מנת חלקו של רכב עם כזה גודל ועוצמה. בלמי הדיסק המאווררים עוצרים את הרכב בצורה חזקה ופעולת הדוושה טבעית והדרגתית. למרות הדברים האמורים, הורגשה דעיכה בעוצמת הבלימה לאחר מאמץ ממושך.
לבד בסביבה
תמורת 320,000 שקלים, פורד אדג’ ST מציע תמהיל שונה ומעניין. הוא הרכב החזק ביותר מסוגו, עם ביצועים שאי אפשר למצוא ברכבי-פנאי בינוניים גם בסביבת המחיר הזו. הוא מאובזר עד השיניים וגם בולט מאוד עם מראה כוחני. תמורת המהירות והריסון משלמים מחיר קל על כבישים עירוניים שבורים. אבל מעבר לכל אלו, יש לו אופי. בתוך ים רכבי פנאי בגודל בינוני, שנראים כמו העתק אחד של השני, הוא לוקח כיוון שונה ובהחלט מייצר ערך מוסף.
נתונים: 2,694 סמ”ק, 330 כ”ס מ-5,000 סל”ד, 54.49 קג”מ מ 3,000 סל”ד, 2,121 ק”ג, 10.7 ק”מ/ל’ (מבחן), מחיר 320,000 שקלים