פולקסווגן הייתה מהיצרניות האירופאיות הראשונות לקפוץ על גל החשמל בתעשייה, ולהציג סדרת דגמים חשמליים על בסיס פלטפורמה חשמלית ייעודית. בישראל לא ממש יכולנו לשים לב לכך, כיוון שבגלל ההצלחה היחסית באירופה דגמי ה-ID של פולקסווגן הגיעו ארצה אחרי שהשוק המקומי כבר קיבל בידיים פתוחות את ההנעה החשמלית, על שלל המותגים הסיניים שמציפים את הכבישים.
ליין הדגמים החשמליים של פולקסווגן כולל קרוסאוברים בגודל בינוני ומעלה, האצ’בק קומפקטית (ID.3), מכונית סדאן גדולה (ID.7) ואפילו מיניוואן בעיצוב רטרו מדליק שהוא הומאז’ לטרנספורטר הקלאסי (ID. BUZZ). למרות קצב חדירה לא משכנע מספיק והסטת תקציבי פיתוח בחזרה לרכבים בעלי מנועי בעירה פנימית, ההיצע החשמלי של פולקסווגן אמור לגדול עוד יותר עם מכונית סופר מיני (ID.2), עוד קרוסאוברים ואפילו האצ’בק ספורטיבית שנחשפה עד כה כקונספט (ID. GTI). וזה עוד לפני שהזכרנו את שיתוף הפעולה עם פורד שעבורה תייצר פולקסווגן את הקאפרי החדשה והאקספלורר EV.
בינתיים בישראל, בימים אלו אנחנו זוכרים להכיר כעת רק את הדגם השני במשפחת ה-ID. מדובר ב-ID.5 שמצטרף אל ID.4 המשווקת כאן מזה כמעט שנתיים, וגם היא כאמור הגיעה ארצה באיחור. פולקסווגן ID.5 הוא למעשה גרסת “קופה” מסוגננת ל-ID.4, כשהוא למעשה מה שהספורטבק ביחס לאאודי Q4 והאניאק קופה ביחס לאניאק. בקיצור, הנדסת הסמל של קבוצת פולקסווגן במיטבה.
ביחס ל-ID.4 שנראה כמו קרוסאובר קלאסי, פולקסווגן ID.5 משדר מראה קליל ודינאמי יותר, פועל יוצא של קו הגג הנמוך, החלון האחורי המשופע והזנבנב הקטן. למעט פס התאורה הרוחבי בחזית אין ל-ID.5 גימיקים עיצוביים בשרוול. הוא נראה עדכני, נעים לעין ולא מוחצן מידי. בדיוק מה שהייתם מצפים לקבל בפולקסווגן.
תא הנוסעים זהה לאח הבורגני יותר. זה אומר שיש מסך קטן מאחורי ההגה המשמש כלוח מחוונים ומספק את המידע הבסיסי הנדרש. בורר ההילוכים ממוקם מימין לגלגל ההגה ומסך רוחבי נכבד בגודל ממוצע של 12.9 אינטש מספק את יתר המידע לצד ממשק התפעול והשליטה על רוב מערכות הרכב. מינימליזם אופייני, נעים לעין ולא מצועצע, שוב כמו שאפשר לצפות מפולקסווגן, עד שמגיעים לעניין הנדסת האנוש.
ביחס לממשקים סיניים עתירי תפריטים ממשק התפעול העדכני של פולקסווגן פשוט יותר וגם מאפשר התאמה אישית נוחה של קיצורים. אבל עדין יש יותר מידי פונקציות חיוניות שהיינו מעדיפים לקבל אליהם גישה מהירה באמצעות מתגים (למשל בחירת עוצמת המיזוג) כשהסליידרים לשינוי הטמפרטורה בבקרת האקלים הם גימיק מיותר. המתגים הבודדים שכן קיימים הם מתגי מגע שמצריכים יותר מידי תשומת לב כדי לוודא שבחרתם בפונקציה הנכונה, כמו בורר מצבי הפנסים.
אבל בסך הכל, עם בחירת חומרים מוצלחת ותאורת אוויר עשירה ישנה תחושה נעימה ואיכותית בתא הנוסעים. בסיס הגלגלים בגודל 277 ס”מ קצת יותר גדול מהממוצע עבור קרוסאוברים מקטגוריית הגודל של ה-ID.5 וצנוע יחסית למה שמעניקים דגמים חשמליים מתחרים דוגמת איוניק 5 או קיה EV6, אבל הדבר לא מורגש במושב האחורי שם יש מרחב רגלים נדיב מאד, ולמרות הגג המשתפל מרווח הראש סביר בהחלט. ליושבים מאחור יש גם שליטה נפרדת בבקרת האקלים, אך היא ממוקמת נמוך וקרוב לרצפת הרכב (השטוחה) מה שלא ממש מקל על תפעולה.
לישראל מגיע פולקסווגן ID.5 עם יחידת ההנעה החשמלית החדשה של פולקסווגן, שבתצורת ההנעה האחורית שלה היא בעלת מנוע אחורי בהספק של 286 כ”ס ומומנט מרשים של 55 קג”מ. שיפור משמעותי לעומת ה-ID.4 שמגיע עם מנוע בעל 204 כ”ס סטנדרטיים למדי. התוצאה היא שה-5 מרגיש זריז למדי למרות שהוא לא יאתגר את שרירי הצוואר שלכם. מה שמרשים במיוחד הוא אופי הורדת הכוח הנעים לכביש גם במצב ספורט שבו דוושת התאוצה מרגישה מעט חדה מידי. על צליל המנוע המלאכותי היינו מוותרים בשמחה.
מערכת הבלימה הרגרנטיבית כוללת רק שני מצבים: רגיל שהוא מוחשי ועלול להפריע למי שאינו רגיל לפעולה של רכב חשמלי, ומצב B הניתן לבחירה על ידי הסטת בורר ההילוכים והוא יעיל יותר אך עדין לא מאפשר נהיגה מלאה בדוושה אחת. בכל מקרה אתם תצטרכו להשתמש בדוושת הבלמים, וזו התגלתה כחסרת תחושה, ספוגית מידי ודורשת לחיצה הגונה כדי לקבל האטה משמעותית כיוון שבחלק הראשון של מהלכה אין תחושה שקורה משהו.
זה חבל כי משאר הבחינות פולקסווגן ID.5 מתגלה כמאוזן מבחינה דינאמית. למתלים יש יכולת ריסון טובה של המשקל הגבוה, השלדה מספקת אחיזה גבוהה שמתגברת על בחירת הצמיגים הלא מוצלחת וההיגוי מדויק ובעל משקל סביר. נוחת הנסיעה לעומת זאת פחות מצטיינת במהירויות נמוכות, אך יכולת הספיגה משתפרת כאשר המהירות עולה.
ומה עם הטווח? עם סוללת 82 קוט”ש בפולקסווגן מצהירים על טווח של 522 ק”מ. בפועל ביום חמסין עם מיזוג שעבד במלוא התפוקה התקבלה צריכת אנרגיה ממוצעת של כ-17.5 קילוואט ל-100 ק”מ, כך שלא תהיה בעיה לקבל טווח נסיעה ריאלי שבין 440 ל-460 ק”מ.
כמכונית חשמלית, פולקסווגן ID.5 מתגלה כמוצר בשל שהוא בדיוק מה שאתה מצפה לקבל מפולקסווגן. עדכני מבחינה טכנולוגית, מאוזן מבחינת היכולת והביצועים ובעיצוב שלא נוטה לעודף גימיקים צעקניים. חשמלית שלקוח מסורתי של פולקסווגן יוכל להסתגל אליה כמו שהוא היה מסתגל לגולף חדשה, גם אם פה ושם בפולקסווגן לא דייקו בהנדסת האנוש.
אלא שכניסתו שך פולקסווגן ID.5 לישראל באיחור, לשוק רווי מתחרים סיניים צעקניים עמוסי מסכים, יגרום ללקוחות הפוטנציאלים של הקרוסאוברים החשמליים שמקדשים גימיקים על פני סולידיות לחשוב ש-ID.5 הוא קצת אולד פאשן. למרות שעל הכביש הוא מרגיש הרבה יותר שלם, תג מחיר שמתחיל ביותר מרבע מיליון שקלים יקשה עליו, בפרט כעת לאחר שמלכת הקטגוריה טסלה מודל Y הוזלה משמעותית.
פולקסווגן ID.5 – תעודת זהות
מנוע: חשמלי אחורי, הספק: 286 כ”ס, מומנט: 55 קג”מ, תמסורת: ישירה, הנעה אחורית, בסיס גלגלים: 277 ס”מ, משקל: 2,024 ק”ג, מ-0 ל-100 קמ”ש: 6.7 שניות, מהירות מרבית: 180 קמ”ש, צריכת אנרגיה ממוצעת (יצרן): 17 קילוואט ל-100 ק”מ, מחיר: 256,900 שקלים