במסגרת תערוכת Bremen Classic Motorshow 2025, חטיבת המסחריות של פולקסווגן חגגה 40 שנה להשקת מערכת ההנעה הכפולה שלה, ששינתה את פני התחום והפכה את דגמי הטרנספורטר, המולטיוואן והקליפורניה לכלים בעלי יכולות שטח לא מבוטלות. ריכזנו עבורכם שמונה עובדות מעניינות על הדרך שעשתה פולקסווגן בתחום ההנעה הכפולה בארבעת העשורים האלו.
התחיל במדבר סהרה
למרות שפולקסווגן טרנספורטר סינכרו הושק רשמית רק בשנת 1985, הסיפור התחיל למעשה כבר בשנות ה-70. לגוסטב מאייר, ראש מחלקת הפיתוח של דגמי הטרנספורטר, נמאס להיתקע בחולות של הסהרה עם ה-T2 שלו. הפתרון? הוא וצוותו בנו אבטיפוס של T2 עם הנעה כפולה וניסו אותו במדבר.
שיתוף פעולה עם האוסטרים
בפולקסווגן השתכנעו שפוטנציאל המסחרי של מערכת ההנעה הכפולה והחלו להשקיע מאמצי פיתוח כדי להתקין את מערכת ההנעה הכפולה בדור בשלישי של הטרספורטר. כדי לפוך את המערכת למוצר סדרתי אמין, פולקסווגן פנתה לשת”פ עם Steyr-Daimler-Puch, חברה בעלת ניסיון רב ברכבי שטח. הייצור הסופי של פולקסווגן טרנספורטר סינכרו T3 התבצע במפעל של החברה בגרץ שבאוסטריה. הרכב זכה בנוסף למערכת ההנעה כפולה גם למתלים משודרגים עם קפיצים קשיחים יוותר, מרכב מוגבה ב-6 ס”מ, מיגון תחתון לרכיבי ההנעה ומרווח גחון של 21.5 ס”מ.
ההנעה כפולה קבועה
בניגוד לאבות הטיפוס של ה-T2 ממדבר סהרה, שבהם ניתן היה להפעיל את ההנעה הקדמית לפי הצורך בשילוב ידני, ההנעה הקדמית בטרנספורטר סינכרו הסדרתי הייתה קבועה. העברת הכוח התבצע באמצעות גל הינע, כאשר והיא מערכת ויסקוזית התאימה חלוקת הכוח בהתאם לתנאי השטח המשתנים. לעזרת הנהג היה גם הילוך כוח קצר ואפשרות לנעילת הדיפרנציאלים מלפנים ומאחור, מה שהעניק יכולת עבירות גבוהה מאד גם בשטח טכני.
גרסאות שטח נדירות
בשנת 1987 הוצגה גרסת פולקסווגן טרנספורטר סינכרו 16 שכללה חישוקי 16 אינץ’ עם צמיגי שטח שתרמו למרווח הגחון מוגדל של 24.6 ס”מ ושיפרו את זוויות המרכב. בנוסף היו בגרסה זו שלדה ומערכת מתלים מחוזקים, בלמים גדולים יותר ונעילת דיפרנציאל אחורית כסטנדרט. רק 2,138 יחידות כאלו יוצרו (מתוך ייצור כולל של 45,478 יחידות של פולקסווגן טרנספורטר סינכרו T3, מתוכן רק 60 בגרסת טנדר, שהפכו אותה לנדירה במיוחד ומבוקשת על ידי אספנים וחובבי שטח.
שיא עולמי בכביש הפאן-אמריקנה
בשנת 1999, צוות של פולקסווגן נסע לאורכו של כביש פאן-אמריקנה (מאלסקה לארגנטינה) בפולקסווגן טרנספורטר סינכרו T4 וקבע שיא גינס, כאשר השלים את הנסיעה המפרכת והמאתגרת לאורך 22,880 ק”מ בזמן של 15 ימים, 14 שעות ו-6 דקות.
המעבר ל-4MOTION
בשנת 2004, פולקסווגן החליפה את מערכת הסינכרו במערכת הנעה כפולה חדשה אותה היא מכנה עד היום בשם 4MOTION. בניגוד לסינכרו הקלאסית, מערכת ההנעה הכפולה החדשה מתבססת על מצמד רב-דיסקיות מרכזי(האלדקס) המתופעל באמצעות לחץ שמן שמסופק על ידי שתי משאבות, כשהנעת הגלגלים האחוריים משתלבת לפי הצורך. מערכת זו מאפשרת תגובה מהירה יותר להעברת הכוח בין הצירים בהתאם לתנאי האחיזה, וגם חסכונית יותר בדלק.
שליטה אלקטרונית מלאה משנת 2010
בשנת 2010 הציגה פולקסווגן גרסה מתקדמת של מערכת ה-4MOTION שכללה משאבה אלקטרונית ששמרה על לחץ שמן של 30 בר בכל רגע נתון. המשמעות היא שהמערכת הצליחה להעביר את כוח המנוע לגלגלים הרלוונטיים בעת איבוד אחיזה במהירות גבוהה יותר, מה שתרם לאחיזה משופרת בקרקע וצמצם את האפשרות להיתקע בשטח תובעני.
שלוש סדרות הנעה כפולה
כיום, פולקסווגן מציעה שלושה סוגי הנעות כפולות ברכבים המסחריים שלה. בדגמי המולטיואן קליפורניה המוצעים עם הנעה היברידית-נטענת ישנה מערכתה נעה כפולה שבה ההנעה האחורית מתקבלת באמצעות מנוע חשמלי. דגמי הטרנספורטר והקראוול בגרסאות בהנעה 4MOTION, כוללים דיפרנציאל מרכזי הנשלט באופן אלקטרוני לחלוקת כוח. לבסוך, דגמי ה- Buzz Cargo Pro 4MOTIONוה- ID. Buzz GTX החשמליים הם בעלי הנעה כפולה המבוססת על מנוע חשמלי הפועל בנפרד לכל ציר גלגלים עם חלוקת כוח מבוקרת מחשב.