יצרניות הרכב האירופאיות נמצאות בקונפליקט. מצד אחד הן משקיעות כסף ומשאבים רבים בפיתוח דגמים וטכנולוגיות הנעה חשמלית מתוך הנחה ששם נמצא עתיד התעשייה (גם אם בתקופה האחרונה מגמת ההתחשמלות מעצרת), ואילו מצד שני הן עדין צריכות להשקיע בדגמים הנוכחיים בעל מנועי הבעירה הפנימית שעדין נמכרים היטב אך זקוקים להתאמה יקרה כדי לעמוד בדרישות הרגולציה ההולכת ומחמירה של האיחוד האירופאי.
קבוצת פולקסווגן מנסה למצוא גם היא את האיזון בין השקעה בדור חדש של דגמים פופולאריים כדי שישארו עדכניים, אך מבלי להיכנס לשינויים מקיפים ויקרים. למזלה יש לה פלטפורמה מודולארית איכותית ומוכחת כך שניתן לבצע ריענון מקיף לדגמים המבוססים עליה, להעניק להם עיצוב עדכני ולהגיש אותם לקהל כדור חדש מבלי להתנצל. דוגמא טובה לכך ראינו לאחרונה עם סקודה קודיאק החדש.
גם פולקסווגן טיגואן החדש הולך בדרך דומה. הוא מתייצב כעת בישראל כשהוא צריך להתמודד לא רק מול הדגמים המקבילים לו בעלי מנועי בעירה פנימית, אלא גם מול הפופולאריות ההולכת וגוברת של הקרוסאוברים החשמליים מסין. כאן נשאלת השאלה לא רק אם הוא מספיק טוב בפני עצמו, אלא האם גישת השדרוג המדוד של פולקסווגן תוכל להספיק לו.
לפחות מבחינת המראה הטיגואן החדש מצליח להמחיש את השוני. את הקווים החדים והקופסתיים של הדור הקודם מחליפים קווים מרוככים והדגשות מעוגלות של קווי הגוף, לצד חזית אטומה שעוצבה בהשראת דגמי ה-ID החשמליים. ההבדלים במידות מסתכמים בתוספת של כמה סנטימטרים לאורך לעומת הדור היוצא, כאשר בסיס הגלגלים נותר זהה ועומד על 268 ס”מ.
תא הנוסעים השתדרג משמעותית גם הוא, כשהוא מאמץ את קו הנדסת האנוש הנוכחי של פולקסווגן שבוך מסך לוח ה מחוונים משתלב בפאנל אחיד לרוחב תא הנוסעים, כשבמרכז מתבלט לו מסך מולטימדיה ותפעול גדול המופנה כלפי הנהג. המינימליזם במתגים מגיע גם לטיגואן, אבל המתכננים ניסו למצוא פתרונות לתפעול של פונקציות חיוניות מחוץ לתפריטי המסך. הסליידרים מהדור האחרון של דגמי הקבוצה הם דוגמא לא מוצלחת לכך, אבל החוגה בעלת מספר הפעלות לבחירה הממוקמת בין המושבים היא רעיון חכם ונוח בהרבה לתפעול. ממשק התפעול העדכני אותו פגשנו גם בגולף המחודשת מוצלח יחסית בגלל ההמחשה הגרפית של הפעולות ואפשרויות ההתאמה האישית של קיצורים להעדפת הנהג.
מרחב הפנים טוב מכל הבחינות, אם כי לא עצום. איכות החומרים מוקפדת עם מעט מאד פספוסים לצורך חיסכון, כשרק בחירת הצבעים הכהה מעט פוגמת בתחושה הכללית. ועדין מדובר באחד מתאי הנוסעים הנעימים לשהיה בקטגוריה שמצליח להיראות עדכני אבל לא יכניס להלם תרבות ותפעול נהגים שלא נולדו עם סמארטפון ביד.
יחידת ההנעה איתה מגיע הטיגואן החדש לישראל היא אותה יחידה המשלבת בין מנוע 1.5 ליטר מוגדש עם מערכת תגבור היברידי 48V אותה מכנים בפולקסווגן eTSI. 150 כ”ס ו-25.5 קג”מ כבר לא ממש עושים רושם בימנו, אבל כמו בדגמים נוספים שבחנו לאחרונה בהם מופיעה יחידת הנעה זו (פולקסווגן גולף, סקודה קודיאק) השילוב עם תיבת ההילוכים כפולת המצמדים הגיע לבשלות ברמה גבוהה. למרות רצון מובנה להיות בהילוך הגבוה ביותר שניתן והיסוס ראשוני, הנכונות של תיבת ההילוכים לנצל את מלוא גמישות המנוע מאפשר לטיגואן להתנהל בזריזות ברוב תנאי הדרך ומצד שני לא לייצר תחושה של מאמץ מוגזם. יעילות זה שם המשחק גם כשמגיעים לצריכת הדלק הממוצעת שגם עם רגל כבדה ביום חם עומדת על כמעט 13 ק”מ לליטר. ממש לא רע בהתחשב שהטיגואן חטוב רק למראה ושוקל 1.6 טון.
אותה יעילות מוכרת ממשיכה גם בהיבטים הדינאמיים. הרבה אחיזה, התנהגות צפויה, משקל נכון מההגה ואפס נכונות לדרמות לטוב ולרע. פולקסווגן טיגואן פשוט שומר על רהיטות גם כשהכביש מנסה לאתגר אותו או שאתה מנסה לאתגר את הטיגואן, לא שיש לכך סיבה כלשהי. הדבר נכון גם לגבי פעולת השיכוך והריסון של המתלים שעובדים ומצליחים לשכך היטב למעט במעבר על שיבושים עמוקים או על גבשושיות קטנות בנסיעה עירונית.
מערכות הבטיחות פועלות היטב, לא מאתגרות את הנהג בהתערבות אגרסיבית או עודף התרעות, למעט מערכת התרעת המהירות שנוכחת ברקע וזקוקה לניתוק בכל הנעה מחדש.
פולקסווגן טיגואן מצליח בדור השלישי לשמר את האיכויות המוכרות שלו ולשדרג אותן מעט מעלה בכל סעיף. העיצוב עדכני יותר, תא הנוסעים מודרני יותר למראה ולתפעול, כשתחושת האיכות והסולידיות נשמרה.גם יחידת ההנעה מפגינה את אותה יעילות. אותה יעלות מצופה ומוכרת מדגמים אחרים של פולקסווגן ואחיותיה לקבוצה.
כל השדרוגים הללו יוצרים חבילה שלמה ומוצלחת עם מחיר שמתחיל ב-218 אלף שקלים, גבוה בכ-30 אלף שקלים מהדור היוצא. וזה בדיוק הפער מול כמה מהמתחרים הישירים הפופולאריים. המחיר הזה מציב אותו גם מול רכבי הקרוסאובר החשמליים הגדולים יותר. זה כבר מעמיד אותו במציאות לא פשוטה. מצב שבו רק מי שיעריך את האיכויות המופגנות כאן, ייבחר בו.
פולקסווגן טיגואן – תעודת זהות
מנוע: 1,498 סמ”ק, טורבו-בנזין, תגבור היברידי, הספק: 150 כ”ס ב-5,000-6,000 סל”ד, מומנט: 25.5 קג”מ ב-1,500-3,500 סל”ד, תמסורת: כפולת מצמדים, 7 יחסי העברה. הנעה קדמית, בסיס גלגלים: 268 ס”מ, משקל: 1,616 ק”ג, מ-0 ל-100 קמ”ש: 9.1 שניות, מהירות מרבית: 210 קמ”ש, צריכת דלק ממוצעת (יצרן): 14.9 ק”מ לליטר, מחיר: 218 אלף שקלים