כביש 6 נפרס למלוא נתיביו ומנסה לפתות אותי לכדי דבר עברה. אני מבוגר מדי בשביל משחקים בסגנון הזה. יש לי את החוקים שלי. ספורטיבית מוכרת ונחשבת מקבילה את עצמה כמה נתיבים לשמאלי. פעם למצב כזה היו חוקים משלו. שלוש צפירות ומשיכה ארוכה לשיגור. בסיטואציה התיאורטית הזו, בוודאי היה מפתיע אותי שהגולף הזו התחזקה ומחזיקה מול המתגרה הנחשבת בנתיב הסמוך, שנראית ונשמעת משופרת. סוויפר שמאלי במהירות שהשתיקה יפה לה, ועושה רושם שה-GTI רוצה את הניצחון. חלמתי בהקיץ כנראה, כי איני נוהג במשחקים כאלו. כבר לא.
באותו חלום הופתעתי מיכולתה של גולף GTI לעמוד עם אותה ספורטיבית שנחשבת מהירה יותר. למה? כי עם השנים הבנו שגולף GTI לא מבקשת להיות המהירה ביותר או הספורטיבית ביותר. היא מבקשת להיות השלמה ביותר. המכונית הזו שהיא כבר אייקון, הוצגה לראשונה בספטמבר 1975 בתערוכת הרכב הבינלאומית בפרנקפורט. שנתיים לאחר מכן, ביוני 1976, החלה פולקסווגן למכור את הדגם הראשון במחיר התחלתי של 13,850 מארק. התוכנית הייתה לבנות 5,000 יחידות.
פולקסווגן גולף GTI, לא עוד מכונית כאמור, הפכה להיט עם 461,690 יחידות שנבנו מהדור הראשון עד לשנת 1982. הרעיון הבסיסי היה נכון מאוד. מרכב בתצורה שימושית מאוד ומכונית שקל מאוד לתפעל אותה, כיף לנהוג בה ומציעה ביצועים מרשימים. רק בשביל לסבר את האוזן, גולף GTI מהדור הראשון האיצה ל-100 תוך 9.2 שניות. פורשה 911S מאותן שנים עלתה יותר מכפול, לא הציעה את אותה שימושיות והשלימה את המיאוץ תוך 8.6 שניות. עכשיו תחשבו מה עשתה הקומפקטית החמה הזו לבעלי מרצדס או ב.מ.וו ממוצעות. אבל כאמור, ביצועים נטו אף פעם לא היה העניין המרכזי שלה.
טוב אבל מה חדש תקשה. ובכן, המון אבזור (גם בטיחותי), כולל נגיעות קרבון ועוד דברים שעושים לנו טוב בלב ונעים בעין. יש גם נגיעות עיצוביות קלות ממש, עם חבילת השחרה מכאן וגריל מואר ומיותר משם. העיקר הוא בעיקר מנוע 2.0 ליטר מוגש ומעודכן עם 265 כ”ס, כלומר תוספת של 20 כ”ס לעומת הדגם הקודם. זהו אותו שילוב מנוע-גיר שהפך למזוהה עם הדגם בגלגוליו האחרונים. ה-EA888 evo4 עם הזרקה ישירה ומערכת ניהול חכמה, המאפשר למכונית להאיץ כעת מ-0 ל-100 קמ”ש ב-5.9 שניות בלבד.
יחידת ההנעה הזו זורקת אותי לדור החמישי של פולקסווגן גולף GTI שהציג את השילוב הזה לראשונה והחזיר את שושלת ה-GTI לנתיבה הראוי. אני זוכר את המבחן הראשון שערכתי לה בארץ. את קיפול המושב האחורי בכדי לשמוע את צליל הפליטה הייחודי כשתיבת ה-DSG מבצע העברת הילוך. הדור החמישי של הגולף GTI שינה את כללי המשחק מבחינה טכנית. תיבת הילוכים כפולת מצמדים (DSG), הזרקה ישירה ומתלה אחורי רב-חיבורי הפכו את הדגם למהיר יותר, מדויק יותר ובעל תגובת מנוע משופרת.
בעיני אותו הדור הכתיב את אופי ה-GTI עד זו הנוכחית. האחרונה. מתיחת פנים קלה סופית. כל שנה השתפרה הגולף הזו עוד. עוד קצת שינויים ושיפורים, עם דיפרנציאל ננעל הנשלט אלקטרונית ובעיקר, התנהגות שמחודדת בכל דגם. גם מבחינת המתלים מסמן הדור החמישי תחילת דרך עמוקה ונעימה יותר. וגם פה נוספו עם השנים עוד אינטליגנציה הידראולית עד לבולמים נשלטים אלקטרונית בשנותיה האחרונות. אפילו כאן, בזו שתחתיי עכשיו, עושה רושם שמנעד היכולות של הגולף הזו רחב מהרגיל. כן גם במצב נוחות היא נוקשה למדי. לא בשביל לחבוט בך. רק בכדי להזכיר לך בדילוג כאן ותנועה אחידה שם, שהיא יכולה לשאת הרבה יותר.
זו כבר קלישאה, אבל זה ברור שהגולף GTI היא לא רק מכונית ספורטיבית, אלא גם מכונית שעומדת באתגרים יומיומיים. היא עושה זאת עם סטייל מפורסם, איכות מודגשת ויעילות מוחלטת. כל כך שלמה וכל כך עגולה בכל סיאוציה. כל מה שבן אדם נורמלי יכול לבקש. מהכיסאות המופלאים, דרך מערכת השמע המשובחת ועד לדרך היעילה והעדינה בה הדיפרנציאל מנתב את הכוח בין שני הגלגלים. דחוף אותה והיא נותרת אסופה, שומרת על הפאסון, יציבה על המתלים. ה-DSG יורה את ההילוכים האחד אחרי השני ואתה טס לפנים. האף חד, אולי החד ביותר שהיה לה מאז ומעולם, התגובות לדוושה קיימות אך אף פעם לא מרתיעות. בגלגולה האחרון היא מרחיבה את היכולת שלה לכל כיוון. היא מהירה כמו שהיא בטוחה. טכנולוגית וטבעית יחדיו. הגיונית כל כך רגע אחד ומלהיבה ממש באחר.
הרבה מאוד יצרנים ניסו לפצח את נוסחת ההצלחה של המכונית הזו לאורך עשרות שנים והתייאשו לנסות, להבין ולשחזר את ההצלחה הזו. זו שתוכננה להיות מוצרת ב-5,000 עותקים בלבד כאמור ומצאה את עצמה הולכת וגודלת ופורצת עם למעלה מ-2.3 מיליון אנשים. כאלו שהחליטו שזו המכונית אותה הם מבקשים. מתיחת הפנים הקלה הזו לא שינתה את הדרך המוצלחת של ה-GTI, אבל היא כן מודיעה על סופה. כך שמה שאני עושה כאן הוא סוג של פרידה.
אלא אם יוחלט אחרת, זו פולקסווגן גולף GTI מונעת הבנזין האחרונה. אפשר עדיין לקוות שלאור ההתעוררות האחרונה, יחליטו בפולקסווגן לחזור בהם מההחלטה הזו. אם לא, זו הזדמנות אחרונה בהחלט לגעת בשושלת הזו. ויש לזה גם מחיר. זו הגולף GTI הראשונה שמחירה חוצה את קו 300,000 השקלים. יקר? רק אם אתה שוכח שמחיר רכישה ממוצעת של רכב חדש בישראל עומד כבר על כ-200,000 שקלים. עם הילה, סט יכולות ייחודי לה והשיממון הכללי שמסביב היא מקבלת ממני המלצה חמה. מעבר להמלצות, ממשיכות המחשבות. GTI. אייקון ענק. אולי הגדול מכולם. לוקח נשימה עמוקה. פולט אור חזק אחרון. מה יבוא אחר כך? שלא נדע.
פולקסווגן גולף GTI – תעודת זהות
מנוע: 1,984 סמ”ק, טורבו-בנזין, הספק: 265 כ”ס ב-5,250-6,500 סל”ד, מומנט: 37 קג”מ ב-1,600-4,500 סל”ד, תמסורת: כפולת מצמדים, 7 הילוכים. הנעה קדמית, בסיס גלגלים: 263 ס”מ, משקל: 1,454 ק”ג, מ-0 ל-100 קמ”ש: 5.9 שניות, מהירות מרבית: 250 קמ”ש, צריכת דלק ממוצעת (יצרן): 13.9 ק”מ לליטר, מחיר: 305 אלף שקלים